A hatalom fogalmához az elmúlt kétszáz évben számtalan negatív jelző, kontextus tapadt. Tulajdonképpen a társadalomtudomány II. világháború utáni fejlődése nem más, mint az ember ember feletti hatalmának szörnyűségeit bemutató rémtörténet. Pedig kevés ostobább dolog van, mint negatív vagy pozitív jelzőkkel látni el olyan fogalmat, amely az emberi cselekvések egyikeként létünk alapvető attribútuma. A liberalizmus azon kísérlete, hogy az ember ember felett gyakorolt hatalmát a törvények uralmával helyettesítse, az emberiség egyik legnagyobb kudarca, de ezt még nem ismertük be. Az a hit, hogy a jogrendszer képes az emberi valóság teljes leírására és így annak uralására, oda vezetett, hogy a jogrendszert elfoglaló liberális politikai elit teljes egészében felmentette magát a döntései következményeivel kapcsolatos felelősség alól.
A XX. század két legfőbb diktátora, Sztálin és Hitler elképesztő személyes hatalommal rendelkezett. Mindkettő katasztrófába vezette az országát, Hitler kis híján a világot is. 1945 után a világ azt az egyébként helyes következtetést vonta le a történtekből, hogy a személyes hatalmat a nyugati civilizációban a lehető legjobban korlátozni kell. De ez a folyamat gyakorlatilag azonnal abba az irányba fordult, hogy a hatalmat általában kell korlátozni. A hatalomtól megvonták azt a jogot, hogy a fennállót védelmezze, helyette az lett a feladata, hogy a leghangosabban követelődző kisebbségek igényeit kielégítse a közakaratra hivatkozva. A hatalom döntései már sokkal régebben nem racionálisak, mint gondoltuk, hanem egy torz társadalommérnökösködést szolgálnak. Legújabban már az a hatalom feladata a nyugati társadalmakban (a kormányzás helyett), hogy etikai problémákat kutasson fel és azok ideologikus megoldását ráerőltesse a társadalomra. A törvények pedig az ideológia kifejezőivé váltak, nem jogalkalmazás történik, hanem a legbrutálisabb ideológiaszolgáltatás zajlik jogállami címszó alatt.
A mindenkori államhatalom célrendszerét ideológiailag szétbombázták, nyugaton már az állam, az alkotmány védelme sem a feladata, csak az, hogy egy nagyon szűk kisebbség sikerre vitt ideológiai-vallási programját kielégítse. Ráadásul már a demokráciát is hatalmi eszköznek tekintik, ezért demokráciaellenesebbek a liberálisok a működő és bejáratott demokráciában, mert az liberalizmus következményeitől megriadó emberek egyre kevésbé szavaznak rájuk.