A tűz az egyik alapelem. Hogy a felfedezése fordulópont volt az emberré válás rögös útján, nem kétséges. Bár nyilván akadnak tűzszkeptikusok is. Hogy miként zajlott mindez, azzal kapcsolatban természetesen nem állnak rendelkezésünkre hiteles források, szabadon szárnyalhat a fantázia. Az őrzése lehetett az igazi munka, a továbbgondolása az egyik legfontosabb szellemi termék, a tudás továbbadása és rögzítése pedig a legnagyobb feladat. A filmművészetben és -iparban is számtalanszor megjelenik a meghatározó „pillanat”, enyhén szólva a váltakozó színvonalú ősemberes filmek tobzódnak a variációkban.
Azt talán leszögezhetjük, hogy a zseniális Arthur C. Clarke–Stanley Kubrick szerzőpáros minden pillanatában lenyűgöző, kortalan és egyben korszakalkotó, a témát épphogy csak érintő, ám azonnal filozófiai szintre emelő filmje, a 2001: Űrodüsszeia viszi a prímet. Kubrickék szerint az eseményben, valamint az eszközhasználat kialakulásában komoly szerepet játszott egy titokzatos fekete monolit, és a találkozásnak köszönhető, hogy a „majomemberek” státusa alapjaiban megváltozott a Földön. Innen jutunk odáig, hogy évezredekkel később amerikai kutatók egy hasonló oszlopra bukkannak a Holdon, amely rejtélyes rádiójeleket sugároz a Jupiter felé. A filmtörténet egyik legcsodálatosabb jelenetében az ég felé repül egy használatba vett állati eredetű csont, hogy azután űrhajóként folytassa útját a végtelenbe Richard Strauss Imigyen szóla Zarathustra című zenéjére, természetesen a Berlini Filharmonikusok értő tolmácsolásában. A tűzről még annyit itt, hogy a született perfekcionista Kubrick a felvételeket követően végül minden egyes dobozban maradt jelenetet nemes egyszerűséggel felgyújtott. Elégtek a díszletek, a jelmezek, a szövegkönyvek és a feljegyzések is. Kerek munkának tűnt, de néhány év múlva csak előkerült egy tizenhét perces nyersanyag egy kansasi sóbányából.
Aztán még olyan is előfordul a filmvilágban, hogy valakinél mániává válik a tűz, valamint utódja, az elektromosság. Ilyen például egy másik korszakos zseni, David Lynch, aki még arra is képes volt (más „gazságok” elkövetése mellett), hogy a kritikusok által méltánytalanul lehúzott egyik alapvetésében, a Twin Peaks: Tűz, jöjj velem! című filmben széttrollkodja egyik legfontosabb dialógusát egy hegesztőszett segítségével.