S e ponton érkeztünk el oda, hogy tulajdonképpen mi is a cigányság. Köztudás szerint a cigányság ha nem is úgy „faj”, mint a Szaharától délre élő afrikaiak és leszármazottaik, de rasszjegyekkel (barna bőr, barna szem, fekete haj) jól leírhatók, a szóban forgó videó is így ábrázolja őket. A cigányokról az az általános köztudás, hogy őseik az indiai szubkontinensről egy, talán másfél évezreddel ezelőtt nyugat felé indultak, sok évszázadig tartó útjuk során eljutottak mai Szíria és Irak területére, ahonnan egy részük észak felé fordult, s a Kaukázuson keresztül eljutott a mai Oroszország és Kazahsztán területére, egy másik részük dél felé menve elérte Egyiptomot, onnan Észak-Afrikát, majd átkelt a mai Spanyolországba.
Végül a harmadik rész a mai Törökország területén át eljutott a Balkánra, majd a XV. század elején Magyarország déli határára ért. Magyarországon keresztül pedig röpke néhány évtized alatt eljutottak Európa minden országába. Így immár hat évszázada élnek Magyarország területén, ám minden más etnikummal szemben ez az idő nem volt elegendő arra, hogy integrálódjanak vagy beolvadjanak, pedig – tudhattuk meg – a XVIII. század közepén Mária Terézia még erőszakos eszközökkel is próbálkozott. A cigány értelmiség köztudása szerint előbbi azért nem történt meg, mert nem hagyták, az utóbbira pedig saját kultúrájára büszkén nem volt hajlandó. Ez annál is különösebb, mert a cigányok történelméről és ősi kultúrájáról semmit sem tudunk, s csak igen csekély hányaduk rendelkezik valamiféle etnikainak nevezhető kultúrával. Nem tudjuk, miért hagyták el Indiát, milyen volt a társadalmi szervezetük, nem tudjuk, milyen volt vallásuk, eredetmondájuk stb. Indiára kizárólag a cigány nyelv utal, de azt nagyon különbözőképpen és már nem is sokan beszélik. A romani nyelvben a rom, roma jelentése cigány férfi/ember, cigány nő. Innen a roma népnév.
Ám nem köztudomás szerinti, hogy a cigány nem értelmezhető úgy, mint diaszpórában élő indiai migráns. A romani nem az őshaza nyelve, hanem ahhoz hasonlatos, amit a szociolingvisztika pidzsin-kreol nyelvnek nevez: egyes cigánynak nevezett csoportok közvetítőnyelveként született egy évezreddel ezelőtt, s egyes csoportokban anyanyelvvé vált. Az ilyen típusú nyelvek funkciója nemcsak a kommunikáció lehetővé tétele, hanem az is, hogy azt mások lehetőleg ne értsék. Azon csoportok őseit, melyeket ma cigánynak nevezünk, a XVIII. század közepéig nagyon különbözőképpen nevezték. Akkorra halmozódott fel annyi ismeret, hogy a számos és nagyon különböző országban élő, ám egymáshoz életmódjukban hasonlító, ám környezetüktől erőteljesen elütő csoportokat ugyanúgy nevezzék (németül Zigeuner, angolul Gipsy), és kutatni kezdjék közös eredetüket.
Ha a cigányok nem értelmezhetők diaszpórában élő indiai migránsokként, akkor mégis kicsodák? A cigányság a keresztény és az iszlám kultúrkör elmúlt évezredének negatív társadalmi folyamatai által kitermelt underclass, a társadalomból kirekesztődöttek saját nyelvre szert tett és az idők során egyre több etnikai sajátosságot mutató társadalma. Cigány az, aki cigánynak született, vagy társadalmi-gazdasági-környezeti-politikai stb. katasztrófák következtében azzá vált. Aki cigánynak született, annak felmenői váltak cigánnyá generációkkal korábban. E sajátos etnogenezis-típusra (a társadalomból kirekesztődöttek etnikummá szerveződése) már 1997-ben felfigyelt Szelényi Iván és Ladányi János (Ki a cigány? Kritika, 1997. december), ám felvetésük meglehetősen ingerült elutasításra talált (többek közt a magyar cigánykutatások klasszikusának tekintett Kemény Istvántól).
Ez az etnogenezis-típus sok mindent megmagyaráz. A társadalom alatti társadalom tagjainak megélhetése, sokszor puszta életben maradása kizárólagosan úgy volt lehetséges, hogy „kizsákmányolták” azokat, „élősködtek” azokon, akik nem estek ki a társadalomból, bár nem sokkal voltak „vonal felett”. Mert ezekkel kerültek kapcsolatba. Ez a nem a saját (termelő)munkára alapozódó túlélési stratégia, főleg ha sok egymást követő generáció kénytelen élni vele, eltorzítja a gondolkodást, a lelket és a jellemet. Ezt felfoghatjuk az Oscar Lewis által leírt szegénység kultúrájának minősített eseteként. S a gondolkodás, a lélek és a jellem torzulása akkora, hogy a viszonyok jóra fordulása után sem tud élni sokuk a kínálkozó lehetőségekkel.
A cigányok ősei nem Indiából jöttek, hanem az adott ország társadalmi folyamatainak „termékei”. A magyarországi cigányok három csoportját szokás megkülönböztetni. A legnagyobb csoportot a romungrok (magyar cigányok) jelentik, akiknek ősei többségében etnikai magyarok. A legkisebb csoport a beások, akik a román nyelvújítás előtti, még sok szláv elemet tartalmazó órománt beszélik. Ők sokáig nem fogadták el, hogy cigányok lennének, előbb románnak, majd beásnak nevezték magukat. Nagyságát tekintve a kettő között vannak az oláh cigányok (körülbelül a cigányság negyede), akiket sokan hajlanak a cigányság legautentikusabb, hagyományaihoz leginkább ragaszkodó csoportjának tartani. Valójában arról van szó, hogy őket éppúgy a román (és a balkáni) társadalomfejlődés termelte ki, mint a beásokat, csak őseik több generáció óta éltek cigány társadalmi státuszban.
Magyarázatra szorulnak a cigány rasszjegyek. Ezzel kapcsolatban a Szelényi–Ladányi szerzőpáros a Ki a cigány?-vitában azt mondta, hogy ne essünk túlzásba: a cigányság kisebbik részének nyilvánvalóan vannak rasszjegyei, ám többségüknek nincs. Akinek van, az ezt az elmúlt ezer év Közép- és Közel-Keletről a mai Törökországon át a Balkán felé irányuló népmozgásnak köszönheti, mely különösen az oszmán hódítás és uralom évszázadaiban volt erőteljes. Akkoriban a földrajzi mobilitás a legszegényebbek osztályrésze volt. Ezért tartották a cigányokat sokan – és tévesen – vándorló életmódot folytató nomádoknak.
A cigányügy balliberális narratívája minden elemében téves. A tényalapú narratívája szerint a keresztény és iszlám kultúrkörbe tartozó országokban hol erősödő, hol gyengülő, de legalább egy évezrede – Magyarországon néhány évszázaddal rövidebb idő óta – jelen lévő társadalmi problémájának megoldása a feladat.
Befejezésül szólni kell arról, hogy a tudás- és valóságismeret-hiány mellett miféle érdekek fűződnek a balliberális narratíva fenntartásához. XX. századi jelenség, hogy a cigányságból kitörni tudók egy része faji/etnikai öntudatra tett szert, keresni kezdte a gyökereit, s ennek során megalkotta és romának nevezte az a sosemvolt népet, melynek történelme folyamatos szenvedéstörténet, üldöztetés, ám mindennek ellenére nem csupán jelen van, hanem sokasodik, s nem csupán ellenáll a beolvasztási törekvéseknek, hanem öntudatra ébred és harcba száll jogaiért. A balliberális narratívát az tartja fenn, hogy tökéletesen megfelel az etnikai mobilizációt – másképp: roma nemzetek feletti nacionalizmust – építő cigány értelmiségnek. A balliberális értelmiségnek pedig tökéletesen megfelel, hogy az elnyomottak, a jogfosztottak, a megvetettek, az el nem ismertek stb. oldalára áll az elnyomók, a rasszisták, a kirekesztők, a diszkriminálók, a szegregálók, az előítéletesek stb. ellenében.
Mindezzel csak az a probléma, hogy ha rossz a diagnózis, akkor nagy valószínűséggel rossz lesz a gyógymód is.
A szerző közgazdász, szociológus