Ahogy az kezd egyre nyilvánvalóbbá válni: korunk „szakmai” vagy jogi vitái valójában álcázott viták. A különböző vitás kérdéseket – demokrácia, jogállamiság, emberi jogok – azért öltöztetik idegen gúnyába, azért ez a nagy kamuflázsakció, hogy csak a kiátkozás terhe mellett lehessen rámutatni: nem jogi vagy szakpolitikai megközelítésekről, hanem ízlésbeli, mi több, világnézeti ütközőzónákról van itt szó. Azért nem szabad („nem illik”, „nem eléggé européer”) felhívni a figyelmet arra, hogy e viták nem tudományos, hanem politikai természettel bírnak, mert így – fogalmazzunk egyszerűen – sokkal könnyebben, fogyasztóbarátabb módon lehet eladni mindazt, amit a XXI. századi marxizálódott liberalizmus képvisel.
Azért is fontos e söntésegyszeregy marxista gyökereinek hangsúlyozása, mert éppen Marx és követői voltak leginkább tisztában azzal, hogy egy eszme térfoglalásának mindenekelőtt a társadalmi szellemben, a kulturális miliőben kell megtörténnie, és csak a közízlés érzékenyítését (az agymosást) követően bonthatók ki a konkrét politikai célok, ültethető át a gyakorlatba azok megvalósítása. Úgy is fogalmazhatnánk, hogy egyes kérdések és az azokra kötelezően adandónak beállított válaszok csak akkor emelhetők be a formális politika (pártok közötti vita, népszavazás, választási kampányok stb.) világába, ha előtte a politikán kívüli vagy politikán túli szférákban már megfelelően módosították az életmódreflexeket.
A liberalizálódott baloldal tehát egyfelől ezért fektet óriási hangsúlyt a populáris kultúrára, másfelől ezért igyekszik formálisan távolítani vagy semlegesnek beállítani nyílt politikabefolyásolási törekvéseit. (Nyilvánvalóan sokkal jobb a gyerek fekvése, ha például az eltérő világnézeti megfontolásokból adódó demokráciaértelmezési különbségeket egy „szélsőséges” ideológia és egy „nyílt, befogadó” demokráciafelfogás közötti vitaként vagy egyenesen a „mindannyiunk által közösen osztott értékek” elleni politikai támadásként ábrázolják.)
Helyesen mutat rá Pokol Béla arra, hogy „hosszú távon a politika szellemi háttérszerveződése szinte fontosabb, mint maga a választások megnyerésére létrehozott pártgépezet”, de Békés Márton is, amikor – a marxista Antonio Gramsci munkáit vizsgálva – felhívja a figyelmet a kulturális hatalom megszerzésének elsődlegességére. Schmidt Mária írja recenziójában, hogy „Gramsci elméleti útmutatásait a gyakorlat már visszaigazolta, hiszen az 1968-as nemzedék az ő szellemi iránymutatását követve foglalta el a kulturális, tudományos és művészeti élet parancsnoki posztjait, hogy innen tovább terjeszkedve vegye a befolyása alá a közbeszédet, sajátítsa ki a nyelvet, határozza meg a tematikát. A huszadik század végére mindennek az eredményeként kulturális hegemóniára tett szert. […] Ami számít tehát, az a gondolat, másként: a szellem. A politikai harcot ugyanis az nyeri, aki meggyőzőbben keretez, akinek a története hihetőbb, reménykeltőbb, érvényesebb.”