Milyen a mai magyar ifjúság történelemképe? Olyan, amilyenné a történelemoktatás formálja. E téren rendkívül nagy a felelőssége az oktatásnak. Éppen egy esztendeje annak, hogy a Történelemtanárok Egylete állásfoglalást adott ki az új Nemzeti alaptanterv (NAT) megjelent szövegéről. Az állásfoglalásban sok mindent bíráltak és hiányoltak, és különösen feltűnő volt a Nemzeti alaptanterv egyik fő céljával kapcsolatos véleményük.
Az alaptanterv szövegéből kiemelték: „Fő cél a normakövető magatartás és a társadalmi felelősségvállalás megalapozása, a szabadság és felelősség, valamint az alapvető jogok és kötelességek egyensúlyának megismerése.” Ehhez a következőt fűzték: „Mindezt a NAT kontextusában tartjuk elfogadhatatlannak, ugyanis itt a »normakövetés« előírt, kötelező ideológiát jelent. Ez nem lehet a történelemtanulás/tanítás célja.”
Az egylet a „normakövetés” kifejezésbe kötött bele, kijelentve, hogy az tulajdonképpen előírt, kötelező ideológiát jelent. Hozzátették: kifejezetten károsnak tartják, hogy a NAT „a tényeken alapuló reális és pozitív nemzettudat” kialakítását tekinti a történelemtanítás céljának. Az állásfoglalás megalkotóinak vajon mi lehetett az igazi bajuk az említett nemzettudat kialakításának szándékával? Csak nem az, hogy a NAT e fő célja hozzájárul az újabb nemzedék nemzeti kötődésének, hazafias érzésének erősödéséhez?
Facebookos hozzászólást írt a minap egy úriember, aki saját szavai szerint tanárként tapasztalta, hogy az ezredforduló immár fiatal felnőtt generációja miként gondolkodik a nemzeti öntudat „helyes és modern” értelmezéséről. Szerinte le kéne számolni a kultúrfölényes, „Hiszek Magyarország feltámadásában” hangulatú, „a fiataljaink számára rendkívül ellenszenves nemzettudattal”.
El lehet képzelni, hogy amennyiben olyan tanárok oltogatják a nemzeti öntudatot a magyar fiatalokba, akik szerint Magyarország feltámadásának eszméje kultúrfölényes, akkor ez a fajta szemlélet a fiatalok körében is könnyen teret nyer.
Fiataljainkról egyvalamit biztosan tudunk: nem úgy jöttek a világra, hogy genetikailag magukkal hoztak valamilyen nemzettudatot. Pláne nem annak „helyes és modern” értelmezését. Ezt csakis a családi neveltetésük és a tanulmányaik, vagyis az oktatási intézményekben nyert ismeretek és tapasztalatok birtokában sajátíthatják el.