Művészeti életünk elmúlt egy évének egyik legnagyobb közérdeklődését a Színház- és Filmművészeti Egyetemen lezajlott ,„forradalmi” történések váltották ki. Felálltak a frontok és ki-ki saját meggyőződése szerint állást foglalt a kialakult helyzetet illetően. A kezdetektől én magam is több véleménycikkben reflektáltam az eseményekre ezen lap felületén.
Napjainkra már-már jótékony feledés homályába merült volna annak a kibeszélésig soha el nem jutó kérdésnek a megválaszolása, hogy az egyetemfoglalás csupán az átalakítás hatalomtechnikai okainak elfogadhatatlansága, vagy az egyetemre érkező új és a régi vezetés világnézeti különbözősége miatt jutott kenyértörésig a felek között? A forradalmárok és őrt álló támogatóik, köztük Mácsai Pál narratívája szigorúan az ,,ideológiamentes oktatásról”, illetve a ,,nincs jobb és baloldali világlátás” szerinti tanításról, illetve színházműködtetésről szólt. Még hogy jobb- és baloldali színjátszás, még hogy ideológia! Ezen két állításhoz való ragaszkodásuk sziklaszilárdan tartotta magát és alátámasztásául szolgáltak annak elhitetésére és sulykolására a közbeszéd fórumain, hogy az ellentmondást nem tűrő házi forradalom kizárólag csak az egyetemi autonómia megsértése, azaz a szenátus jogkörének megnyirbálása miatt tört ki és rengette meg a ,,világot” és még véletlenül sem a felek világnézeti és kibékíthetetlen morális ellentétének, különbözőségének okán.
E rövid bevezető után szeretnék rátérni publicisztikám kiváltó okára. Történt ugyanis, hogy 2021. május 18-án az ATV-ben Mácsai Pál azt találta mondani: ,,Van jobb- és baloldali színház és ez döntés kérdése”, valamint a riporter azon kérdésére, hogy ,,az jó, hogy egy színház demonstratív módon képvisel valamiféle szellemi áramlatot?” Mácsai válasza így hangzott: – Szerintem elkerülhetetlen, tehát helyesnek is érzem, hiszen az egy közösség, alkotóközösség.
Nocsak! Megtört a jég? Elérkezett a színt vallás időszaka, vagy csak egy óvatlan, tudatalattiból felszínre törő coming out szem- és fültanúi voltunk?