Az iskola nem puszta épület, nem egyszerű költségvetési tétel, nem „à la carte” vendéglő. Sokkal több ezeknél. Az iskola életünk, fennmaradásunk alapja. Az a küldetése, hogy megőrizze, feldolgozza és átörökítse az emberiség évezredek során felhalmozott tudását, kulturális értékeit, és képessé tegyen bennünket arra, hogy mi is hozzájáruljunk a gyarapítás végtelen folyamatához.
Valamennyien tudás nélkül születünk; ebből a szempontból egyenlők vagyunk. Ugyanakkor esélyünk sincs arra, hogy egyedül, kizárólag saját érdekeink mentén akárcsak a töredékét is megismerjük a korábbi generációk által felhalmozott értékeknek. Az a dolgunk és egyben a felelősségünk is, hogy átvegyük az örökséget, és saját eredményeinkkel gazdagítva továbbadjuk gyermekeinknek. Az irdatlan sok ismeret átörökítése igazi tanári feladat. Ő az, aki értelmezi, logikai rendbe rakja a rá eső ismeretek halmazát, feltárva a belső összefüggéseket is. És ezzel megértésre alkalmassá is teszi.
A jó iskolarendszer sokszínű, mivel mi, emberek is sokféle tehetséggel, képességgel, ambícióval vagyunk megáldva. Az iskolában meg kell tanulnunk írni, olvasni, számolni, kommunikálni, viselkedni és tanulni, hogy csak a legfontosabbakat említsem. A jó iskola a hozzáértés, a rend és a szereplők együttműködése alapján működik, ahol a tanítás és az iskolai nevelés a tanár, a tanulás a diák, a támogatás és az otthoni nevelés pedig a szülő feladata. Bűnt követ el az, aki az oktatás együttműködésre ítélt szereplőit, a diákot, a tanárt és a szülőt egymással szembe állítja!
De diákként vajon mi a dolgunk, felelősségünk? Ez itt a jogainkat megelőző igazi kérdés.
Nehéz, de megkerülhetetlen az alkalmasság és tehetség kérdése. Számba kell vennünk fizikai, szellemi és művészi képességeinket; az a szerencsés, ha ezek reális ismeretében választunk pályát.
Napjaink sajnálatos gyakorlata az, hogy többnyire az elérhető jövedelem és az évenként publikált (az aktuális divat szerinti) egyetemi rangsor alapján választanak pályát. A divat azonban változó, a jól fizető pályák pedig előbb-utóbb telítődnek.