Abraham Lincoln, akit a washingtoni Ford színházban 1865-ben meggyilkolt egy John Wilkes Booth nevű, a déliekkel szimpatizáló aktivista, már az 1800-as évek végén aggodalmát fejezte ki a multinacionális cégbirodalmak kialakulása miatt. Lincoln sokat idézett szavai szerint „a korporációk hatalma megerősödött, és ezt a korrupció véget nem érő korszaka követheti. A mögöttes pénzhatalom pedig mindent maga alá gyűr majd, egészen addig, amíg a vagyon néhány kézben halmozódik fel, és a köztársaság, illetve a demokrácia háttérbe szorul.”
Százötven évvel ezelőtt a részvénytársaságok viszonylag jelentéktelen szerepet töltöttek be a világgazdaságban, mára azonban egyeduralkodóvá nőtték ki magukat. Befolyásuk kiterjed egész életünkre, ők diktálják, hogy mit együnk, milyen híreket fogyasszunk, milyen ruhákat viseljünk és – ami a legaggasztóbb – hogy miképp gondolkodjunk. Kultúrájuk, jelképrendszerük és ideológiájuk segítségével menthetetlenül behálózzák és meghatározzák mindnyájunk életét. A részvénytársaságok vagyona és hatalmi pozíciója ma már elegendő ahhoz, hogy választásokat döntsenek el, háborúkat indítsanak, határokat rajzoljanak át, kultúrharcokat és szociális mozgalmakat vigyenek dűlőre vagy éppen tiporjanak el.
A korporációk uralma tehát a magánvagyon győzelmét jelenti a közvagyon felett. A XXI. századtól a társadalmak irányítói már nem a megválasztott politikusok, hanem a multinacionális cégbirodalmak vezetői lesznek, amelyek célja egy engedelmes, manipulálható fogyasztói réteg előállítása. A részvénytársaságok reflexszerűen igyekeznek minden felmerülő akadályt elhárítani az útjukból, amely globális térhódításukat akadályozná. Ennek jegyében küzdenek immár kétszáz éve minden állami jogszabály ellen, amelyek révén a szuverén és patrióta elkötelezettségű kormányok megpróbálnák őket megfékezni az emberek és a természet kizsigerelésében. Az általuk indított globális harcot kétféle módon tudják sikerre vinni: vagy olyan, érdekeiket képviselő politikai alakulatokat juttatnak hatalomra, amelyek kiszolgálják őket, vagy a tömegeket különböző reklámkampányokkal meggyőzik legitimitásukról és termékeik létjogosultságáról, hogy aztán rajtuk keresztül nyomást gyakoroljanak a döntéshozókra.