idezojelek

A normalitás szétrombolása napi gyakorlattá vált

A kultuszból kánonná lett önpusztító propaganda felemésztheti a kontinens erőforrásait, társadalmi békéjét, kulturális teljesítményét.

Cikk kép: undefined

Kánonok és kultuszok. A két fogalom az emberiség történetével egyidős, de a tartalmuk változó. Meghatározója, a korszellem más-más irányba mozdul. Többnyire az őrület, a dekadencia meg a vallási-ideológiai fanatizmus felé, míg az inga nagy nehezen visszalendül. Így megy ez a görög városállamok, a Római Birodalom, a Német-római Császárság, az inkvizíció, a bolsevizmus, a nácizmus, a hódító, három kontinensen terjeszkedő iszlám, a gyarmatbirodalmak és a koraszülött államalakulatok szétesése óta.

Csakhogy az emberiség a tanulságot képtelen levonni. „Soha többé háborút!” – hangoztatják évszázadok óta. Közben az egyik legostobább kifejezés, a „békeharc” a Szovjetunió és az állampárti diktatúrák felbomlásáig szívósan tartja magát. Mi több, más szavakkal ma is az erőszakos gazdasági-politikai térnyerés leplezését szolgálja.

Nincs ez másként a művészetekben sem. Hódít a magamutogató szélsőség, mely kultuszból kánonokká, vagyis az ítészek egy része által jóváhagyott irányzatokká kiáltja ki saját magát. Kérészéletű divatokról van szó, melyek szétporlanak, újra fölcsapnak, végül elhalnak, de a társadalom szövetét addig is sikeresen roncsolják. Korábban, az antik kultúra felívelése, majd az európai művészeteket megújító országok: Itália, Franciaország, Németország, Anglia, a Németalföld, a cári Oroszország s nem utolsósorban Magyarország teljesítménye meghatározó volt, ma azonban az USA – tisztelet a kivételeknek – talmisága és világszerte exportált hazug, legalábbis giccses ábrázolásmódja elől nincs menekvés. A homoerotika propagálásától egyfajta fordított rasszimusig előírássá pöffeszkedik, a lehető legerőszakosabban. Egy szűk réteg politikai és kultúrimperializmusa, mely pestisként terjed. Beszélni sem lenne érdemes róla, ha nem állna mögötte erőteljes pénzügyi-politikai támogatás, mely a sporttól a tömegkultúrán át az oktatásig, az igazságszolgáltatásig és a vásárlási szokásokig az égvilágon mindent szétszed és összenyálaz.

Nem igazán új jelenség, beleértve a Sztálin-barokkot, az Albert Speer-féle náci birodalmi építészetet és a modernizmus meg-megújuló vadhajtásait. A korábban legfeljebb irányzatos szépirodalom egy ideje közvetlen politikai célokat szolgál s még csak nem is titkolja. A vallásokat, a hiedelmeket s a különböző szertartásokat régente kultuszoknak hívták, kánonoknak pedig azok bevett, elfogadott megjelenítését. Csakhogy napjainkban a kettő erőteljesen összemosódik. Elvakult vagy megfizetett híveik kirekesztést süvöltenek, legyen szó literatúráról, képzőművészetről, közéletről, bármiről, melynek ellentábora van. Legújabb megjelenése az úgynevezett kritikai fajelmélet, vagyis a militáns kulturális marxizmus, a genderelméletek burjánzása s az évezredeken át értéknek tekintett alkotások és stílusok dühödt tagadása. A művek átírásán, a szobrok ledöntögetésén, a közterületek, sőt a „rasszistának” titulált termék- és cégnevek átkeresztelésén már meg sem lepődünk.

A szélsőbalos-vadliberális térfoglalásnak persze éppúgy megvan a félmúltban gyökerező előzménye, mint a többi erőszakos kísérletnek. Korábbi legsikeresebb teoretikusa, Antonio Gramsci, az olasz kommunista párt egyik alapítója és a nyíltan sztálinista Palmiro Togliatti közösen dolgozták ki a kultúrától az oktatáson és az igazságszolgáltatáson át az életvitel totális átalakításáig terjedő módszert, melyet nem csak a Szovjetunió alkalmazott. Alapvetéseiknek (is) „köszönhető” a második világháború után szerveződő eurokommunizmus meg a főképp német és olasz terrorbrigádok létrejötte. Egyik utódjuk, az amerikai Saul Alinsky politikai aktivista, A radikálisok 12 szabálya című iromány szerzője valóságos kiskátéban foglalta össze, hogyan lehet zavargásokat szítani, egyszóval a társadalmat destabilizálni. Módszerét a titkosszolgálatok a KGB-től a CIA-ig régóta alkalmazzák, de a szélsőbalos „civil szervezetek” gyakorlatába elsőként ő vezette be. A hatvanas évek szelíd hippikultuszából meg a beatmozgalom újító-befogadó irodalmi, zenei és képzőművészeti felfogásából nyílt uszítás lett, erőteljes nemzetközi támogatással.

A normalitás kereteinek szétfeszegetése legújabban az „érzékenyítés” címszavú, beteg kísérletből napi gyakorlattá vált. A homoerotika, mi több, a pedofília Nyugaton bejutott az óvodáktól és az iskoláktól a felsőoktatáson át az igazságszolgáltatásig az élet minden területére. Elkülönült műfajjá vált a filmben, az irodalomban, a képzőművészetben s a könnyűzenében is. Mindezek legújabb példája az idei cannes-i fesztivál Titán című Aranypálma-díjas mozija, a nézők döbbent undora ellenére. Julia Dicourna rendezőnő az elismerést a következő szavakkal fogadta: „Köszönöm, hogy beengedték a szörnyeket.” Összegezve: egy feltűnésre vágyó törpe kisebbség többé-kevésbé zártkörű kultusza kánonná formálódott, olyannyira, hogy Magyarországon – legalább gyermekeink érdekében – törvénnyel kellett korlátozni.

Az újfajta korszellem (Zeitgeist) legriasztóbb európai példája a már-már cenzúrásan kirekesztő német média, annak nyomán a közélet súlyos torzulása és önjelölt ítélkezési gyakorlata. Beleértve sorozatos támadásait a nemzetállami szuverenitás ellen, elfordulását a hagyományos családmodelltől, az ellenőrizetlen migráció propagálását, a klímahelyzet abszolutizálását, végül, de nem utolsósorban a művészet direkt politikai célú felhasználását. Aki nem lép egyszerre, nem kap rétest estére.

Egy Joachim Krause nevű tanár, a Kieli Egyetem Biztonságpolitikai Intézetének igazgatója az efféle magatartást a következőképp írja le: „Az a Németország, melynek politikáját a posztmodern liberalizmus határozza meg, tehertétel Európában.” Krause felismerte, hogy a kultuszból kánonná lett önpusztító propaganda könnyen felemésztheti a kontinens erőforrásait, társadalmi békéjét, kulturális teljesítményét, minden szépet-jót, mely évezredes küzdelmeink nyomán teremtettünk meg. Kelet-Közép-Európa (egyelőre) hallgat rá, de nagy kérdés, a harc milyen fordulatot vesz tőlünk nyugatabbra?

A szerző író

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Pexels)

VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right
Novák Miklós avatarja
Novák Miklós

Szalai Ádámot újra kísérti az ellentmondás

Szőcs László avatarja
Szőcs László

Hígtrágya és pogrom Hollandiában

Sitkei Levente avatarja
Sitkei Levente

Ez itt az én hazám

Bayer Zsolt avatarja
Bayer Zsolt

Mivé lett világunk?

A szerző további cikkei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.