Amerikában, ahol sokáig éltem, ilyenkor, december elején már csilingelnek a bevásárlóközpontokban és a belvárosi utcákon az adakozásra serkentő csengettyűk, az emberekre zúdulnak a fülbemászó karácsonyi dalok. Idehaza is felébred bennünk a vágy, hogy adni szeretnénk szeretteinknek valami szépet és maradandót, amivel örömöt szerezhetünk nekik. Átszellemültebbek és adakozóbbak lesznek az emberek ilyenkor. Mai felgyorsult világunkban tizenegy hónapig nyomulunk, hajtjuk a siker délibábos kényszerképzetét, a kommersz nyaralásokat és a fesztiválhangulatot. Karácsony táján azonban egy kicsit hátrébb lépünk, átlényegülünk, és talán egy kicsit önmagunkat is megmosolyogjuk.
Közhelynek tűnik, de érdemes mindig elismételni, hogy az év utolsó hónapjában eljön a karácsony, a béke és a szeretet ünnepe!
De mit is jelentenek ezek a szavak, hogy szeretet és annak antitézise, a gyűlölet? Ismerjük az elmés szójátékot: a szer etet, a gyűl ölet. Hazánk nem roppant bele a több mint ezer év során kívülről ránk zúdított erőszakhullámba, népnyúzó megszállásokba, országromboló hadjáratok sorába, a mongol, tatár, török, szovjet-orosz, román, osztrák, szerb, cseh, német, ukrán és más népek gyűlöletpolitikájába. Sőt megerősödött, teherbíróbb, bölcsebb és ellenállóbb lett az évszázadok során.
Most azonban hazánk beleroppanhat abba a modern kori szellemi belviszályba, amely a 21. század eleje óta koptatja a magyar lélek szövetét.
A külső támadások rohamléptekben folytatódnak, a globalizmust és a nyitott, kevert társadalmat erőltető ideológiák továbbra is ránk zúdulnak, a progresszívnek feltüntetett hatalmi gócok szünet nélkül belepiszkítanak a magyar szuverén szellemiség erőterébe. Mégis, mintha belülről többet ártottunk volna egymásnak az utóbbi harminc évben. A patrióta és a globalista hadtestek felsorakoztak és farkasszemet néznek egymással.
Ismét Wass Alberthez kell folyamodnunk, hogy ezt a szellemi belviszályt (amit kívülről szítanak) értelmezni tudjuk. Ő ezt írta: "Egy új, gyökértelen társadalmi osztály veszi kezébe a világ irányítását mindenütt, egy osztály, melynek nincsenek tradíciói s ezért ellene van minden tradíciónak. Egy osztály, melynek nincs múltja, se hite, melynek nincsenek erkölcsi értékei sem, s ezért üldözi a múltat, kineveti a hitet, s gúnyt űz minden erkölcsi értékből."