A három évtizeddel ezelőtti rendszerváltások idején született elmélet a történelem végéről néhány év múltán idejétmúlttá vált. Francis Fukuyama 1992-ben azt feltételezte, hogy a volt szocialista rendszerek bukása a liberális kapitalizmus és piacgazdaság egyértelmű és végleges, világméretű győzelmét jelenti. Ez azonban nem így történt. Kiderült, hogy a délkelet-ázsiai autokrata rendszerek – Kínával az élen – az államkapitalizmusnak egy olyan sikeres gyakorlatát fejlesztették ki, amely a liberális kapitalizmus alternatívájává és versenytársává vált. Ugyanakkor sokasodtak az előjelek, hogy a nemzetközi feszültségek fő forrása a jövőben nem a politikai-gazdasági rendszerek eltéréseiből fakad majd, hanem kulturális-civilizációs hatásokból és különbségekből. Először is az iszlám és az európai civilizáció került összeütközésbe. Ez az afrikai iszlám országokból Nyugat-Európába irányuló tömeges bevándorlás miatt történt, de az Izrael és a közel-keleti arab országok közötti tartós feszültség is hozzájárult.
Egyes nyugati politikusok gyakorta hangoztatták, hogy a Nyugatnak nem az iszlámmal, hanem az iszlám szélsőségesekkel van baja. Samuel P. Huntington azonban rámutatott, hogy tizennégy évszázad története erről máshogy tanúskodik: a kereszténység és az iszlám, a Nyugat és az iszlám ellentéte totális, kulturális jellegű. Ezeket a tételeket Huntington 1993-ban megjelent tanulmányában, majd 1996-os, A civilizációk összecsapása és a világrend átalakulása című könyvében fogalmazta meg, előrevetítve, hogy a jövő fő ellentmondásai kulturális jellegűek lesznek. Az elmúlt három évtized megerősítette Huntington tételét. A Nyugat- és Észak-Európába betelepülő iszlám vallású népesség az integrálódás semmi jelét nem mutatja. Párhuzamos társadalmakat alakítanak ki, csoportjaik és a többségi társadalom közötti feszültségek folyamatosak. Növekvő népességarányuk miatt egyes elemzők már régóta Eurábiáról beszélnek. Kudarcot vall a francia „republikánus” modell, mely adminisztratív módon törekszik a kisebbségeket asszimilálni, de a brit multikulturális modell is, melynek támogatói (köztük Canterbury érseke) azt is megengedhetőnek tartanák, hogy a vallási-kulturális kisebbségek a saját törvényeik szerint éljenek.