idezojelek

A pápa és a háború

A béke lehetőségét kereső, az orosz és az ukrán szempontokat kiegyensúlyozottan kezelő pápa a háttérhatalom sajtójától és megmondóembereitől komoly kritikát kapott.

Cikk kép: undefined

Ferenc pápa ártatlan áldozatként említette Darja Duginát, az ismert orosz geopolitikus, Alekszandr Dugin egy pokolgéppel nemrég megölt lányát. Még korábban pedig a ­NATO-t is felelőssé tette az orosz–ukrán háború kitöréséért, mondván, „azzal, hogy Putyin ajtaja előtt ugatott, a háborút a NATO okozhatta”. A béke lehetőségét kereső, az orosz és az ukrán szempontokat kiegyensúlyozottan kezelő pápa azonban a háttérhatalom sajtójától és megmondóembereitől komoly kritikát kapott.

A Német Szabad Demokrata Párt (FDP) védelmi ügyekkel foglalkozó politikusa, Marie-Agnes Strack-Zimmermann például közzétett egy fényképet az imádkozó Putyinról a következő szöveggel: „Először Putyin tettette a jámborságot gyertyával a kezében az orosz ortodox húsvéti vigílián, most pedig a Vatikán is segít neki. Bravó! A jó Isten döbbenten nézi a Földet, miközben Ukrajnában haldokolnak az emberek.” Norbert Röttgen, a CDU külpolitikusa pedig úgy véli, hogy Ferenc pápa nem foglalkozott eleget a balti és kelet-európai államok helyzetével ahhoz, hogy véleményt formáljon. A pápának nemcsak Moszkvába kellene utaznia, hanem Rigába, Vilniusba és Tallinnba is – mondta a politikus. Röttgen a pápát ért kritikákat pedig teljesen jogosnak tartja, mondván: „Amikor a pápa a politika területére lép, nem tévedhetetlen.”

VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mások meg azon filozofálnak, hogy miként alakulhatott ki a pápának ez a véleménye, és arra a következtetésre jutnak, hogy ebben nagy szerepe van az Olaszországban megjelenő orosz propagandának. Andrij Seszták, az ukrán görögkatolikus egyház papja, aki 2016–2018-ban Rómában tanult, arról panaszkodik, hogy az orosz ortodox egyház Olaszországban oktatási és a vallási intézményeket tart fenn, például a Collegium Russicumot, amely egy, az orosz kultúra és lelkiség tanulmányozásának szentelt katolikus főiskola. Seszták szerint nem világos, hogy a Vatikán milyen információkat kap, de ha Olaszországot megrészegíti az orosz állami propaganda, akkor az egyházi körök sem immunisak.

Valószínű azonban, hogy ha Olaszország és a Vatikán nem vevő az ukrán, illetve a fősodor magyarázatára, annak nem annyira az orosz propaganda az oka, hanem egyszerűen a tények ismerete. Azoké a tényeké, hogy mely lépések vezettek el Mihail Gorbacsov és George H. W. Bush 1989. decemberi máltai találkozójától a NATO – ígéretek ellenére történt – keleti terjeszkedésén, a 2014-es ukrajnai fordulaton (Majdan), a minszki egyezmények be nem tartásán keresztül egészen a 2022. január 10-én lezajlott genfi orosz–amerikai tárgyalásig. Ez volt az utolsó tárgyalás, amikor a háború még megállítható lett volna. Oroszország fő kérése az volt, hogy Ukrajna ne lehessen a NATO tagja. Wendy Sherman amerikai külügyminiszter-helyettes azonban ezt határozottan elutasította, és leszögezte, hogy Washington nem fogja engedni senkinek, hogy aláássa a NATO „nyílt ajtók politikáját”, vagyis azt, hogy Ukrajna előbb-utóbb a NATO tagja legyen. Szergej Rjabkov orosz külügyminiszter-helyettes viszont kijelentette, hogy Oroszország ebben az ügyben már nem tud hova hátrálni. Nem volt tehát alaptalan Ferenc pápa ama megjegyzése, hogy a NATO Putyin ajtaja előtt ugatott.

Persze az események másképp néznek ki Lengyelországból és a balti államokból nézve, mint Olaszországból. Az előbbieknek keserű történelmi tapasztalataik vannak Oroszországgal szemben, míg Olaszország számára Oroszország egy mindkét fél számára előnyös kereskedelmi kapcsolatot jelent. És, míg a NATO Lengyelország és a balti államok számára a szuverenitás garanciáját jelenti, Olaszország (és Németország) számára katonai megszállást, amit persze csak baráti beszélgetések alkalmával mernek emlegetni. Az események értelmezése tehát az egyes országok geopolitikai helyzetének függvénye.

A jó szándékúan, békességre, az öldöklés befejezésére törekvő pápát ért támadások eszembe juttatják Rolf Hoch­huth A helytartó című drámáját, amely nácibarátként ábrázolta XII. Pius pápát, aki tudott a tömeges zsidóirtásról, és valódi lehetősége lett volna arra, hogy határozott fellépésével közbelépjen. XII. Pius 1958-ban bekövetkezett halálakor még a legnagyobb tisztelettel emlékeztek meg róla, és számos zsidó személyiség is úgy méltatta, mint aki a második világháború idején sokak megmentője volt. Nem sokkal később azonban Rolf Hochhuth 1963-ban kiadott drámája ezt a képet évtizedekre az ellenkezőjére változtatta, ráadásul úgy, hogy a dráma lényegi mondanivalójának – hogy a pápa megakadályozhatta volna a tömeggyilkosságokat – semmi történelmi alapja nem volt. A pápa a koncentrációs táborokban elkövetett tömeggyilkosságokról legkorábban az auschwitzi jegyzőkönyvből értesülhetett, ami csak 1944 júniusában jutott el hozzá. Amit tudott, korábban is megtett, a kolostorok kapui nyitva voltak zsidók előtt, és már június 25-én személyes kérést intézett Horthy Miklós kormányzóhoz a deportálások leállítása érdekében. Ekkor persze az auschwitzi jegyzőkönyvből már Horthy is értesült arról, hogy mi folyik a táborokban, és hamarosan leállíttatta a deportálásokat.

A drámaíróknak természetesen nem kötelességük a történelmi hűség követése (ezt a történészek egy része sem tartja kötelezőnek), igen nagy hatásuk lehet azonban a történelmi események széles közvéleményben való megítélésére, ezért nem mindegy, hogy egy-egy eseményt hogyan szemléltetnek.
Megítélésem szerint Hochhuth drámájának mára vonatkozó üzenete az, hogy most kell kiállni a további vérontás megakadályozása érdekében, most kell elég bátornak lenni ahhoz, hogy a politikai közhangulattal szembemenve a béke pártjára álljunk. A szemünk előtt kibontakozó drámának még az elején tartunk, és senki sem tudja, mikor, hogyan és mennyi áldozattal fog végződni. Lehet, majd a háború után évtizedekkel újra születik egy dráma, amely azt boncolgatja, hogy mik voltak az okok, és kinek mi volt a felelőssége. Mindenesetre most, amikor Európában szinte mindenki, de különösen a vezető politikusok és a fősodratú média háborút kiált, bátorság kell a béke melletti kiálláshoz. Ez a bátorság megvan Ferenc pápában, ami elismerést és támogatást érdemel.

A szerző közgazdász, a Nemzeti Fórum tanácsadója

Borítókép: Ferenc pápa krizmaszentelő misét tart a vatikáni Szent Péter-székesegyházban 2022. április 14-én, nagycsütörtökön (Fotó: MTI/EPA/ANSA/Fabio Frustaci)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right
Ambrus-Jobbágyi Zsófia avatarja
Ambrus-Jobbágyi Zsófia

Magyar Péter sötét történelmi időket idéz

Jeszenszky Zsolt avatarja
Jeszenszky Zsolt

Elittúltermelés és elszegényedés (2. rész)

Ágoston Balázs avatarja
Ágoston Balázs

Vidékellenes flaszterhuszárok

Borbély Zsolt Attila avatarja
Borbély Zsolt Attila

A Hunyadi-film és a román mítoszok

A szerző további cikkei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.