idezojelek

Több szempontból indokolt a Ryanair megbírságolása

Budapest Főváros Kormányhivatala augusztus 8-án háromszázmilliós bírságot szabott ki a légitársaságra.

Cikk kép: undefined
ryanairbírság 2022. 08. 11. 8:30

A Ryanair extraprofit-különadó áthárításával kapcsolatos ügye elérkezett egy következő, jelentős fejezetéhez azzal, hogy Budapest Főváros Kormányhivatala augusztus 8-án háromszázmilliós bírságot szabott ki a légitársaságra, mert a vállalat a vonatkozó adók kiszabására a hatóság szerint jogszerűtlen módon reagált.

Szakmai irányítószervként az Igazságügyi Minisztérium végig követte a júniusban indult fogyasztóvédelmi vizsgálatot, amely a légitársaság fogyasztókat megtévesztő tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatának eredményeként háromszázmillió forintos fogyasztóvédelmi bírsággal zárult. Az igazságügyi miniszter e körben hangsúlyozta, hogy azoknak, akik a háborús infláció és gazdasági környezet hatására extraprofitot termelnek, nagyobb részt kell vállalniuk a rezsivédelemmel és a honvédelemmel kapcsolatosan felmerülő költségekből. További kiemelendő tény, hogy a légitársaság fogyasztókkal szembeni tisztességtelen gyakorlatának bűnlajstroma nem az extraprofit-különadó fogyasztókra történő áthárításával kezdődik, mivel számos hatósági bejelentés tanúskodik arról, hogy a légitársaság a fogyasztókkal szemben megválasztott hangneme alapjaiban hiányolja a tisztességes eljárást, valamint a légitársasághoz beérkező panaszokat legtöbbször a fogyasztóvédelmi szabályozás megkerülési szándékával, a fogyasztók érdekeit háttérbe, míg a légitársaság érdekeit előtérbe helyezve járt el. A fogyasztói panaszok nagy része járattörléssel, a megfelelő tájékoztatás hiányával, poggyászkezeléssel és az utazás során az utasokkal való nem tisztességes kommunikációval kapcsolatban érkezett. Az Igazságügyi Minisztérium korábban azt is kiemelte, hogy „különösen indokolt a határozott fellépés, mivel a koronavírus-világjárvány után megnövekedett utazási kedv visszaélésekre adhat lehetőséget a légitársaságoknak a kiszolgáltatott fogyasztók ellenében”.

VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Példának okáért 2020-ban – az Innovációs és Technológiai Minisztérium tájékoztatása alapján – 239 millió forint fogyasztóvédelmi bírság került összesen kiszabásra, mivel a bírságolt légitársaság a járatok négyórás késése ellenére sem adott megfelelő tájékoztatást és ellátást az utasok részére vagy a járattörléseket követően hét napon túl (gyakran hatvan nap alatt) térítette vissza a jegyek árát. Ezen bírság összege továbbá nem első a fogyasztóvédelmi bírságolás gyakorlatában, mivel 2019. évben ugyanezen hatóság a Wizz Air légitársasággal szemben szabott ki szintén háromszázmillió forint összegű fogyasztóvédelmi bírságot. A bírság alapja az ismétlődő jogsértések voltak, köztük 24 órás járatkésés, megtévesztő utastájékoztatás, valamint tisztességtelen bánásmód az utasokkal. Kiemelendő, hogy a bírság nem került megfizetésre, mivel a Wizz Air többek között vállalta, hogy a fogyasztók részére összesen 250 millió forint kompenzációt fizet. A járattörlések miatt ugyanígy a román fogyasztóvédelmi hatóság is kimagasló, 818 millió forintos (kétmillió euró) összegű bírságot szabott ki 2022-ben a Blue Air román tulajdonú diszkont-légitársaságra. A bírság összesen 11 289 járat törlése okán került kiszabásra. Visszatérve a Ryanair esetére, gyakorlata korábban is jogszabályokba ütközött és 2019. évben az olasz és a német fogyasztóvédelem hívta fel figyelmét a kézipoggyász-szabályzatának nem megfelelő tájékoztatására, valamint megtévesztő mivoltára.

A hatóság szakmai döntése indokolt az alaptörvény azon szakaszának a tükrében is, amely kimondja: „Mindenki felelős önmagáért, képességei és lehetőségei szerint köteles az állami és közösségi feladatok ellátásához hozzájárulni”, továbbá mely szerint: „Teherbíró-képességének, illetve a gazdaságban való részvételének megfelelően mindenki hozzájárul a közös szükségletek fedezéséhez”. Az említettek tehát nem hagynak kétséget afelől, hogy az alkotmányozó mindenki egyéni teherbírásához és gazdasági teljesítőképességéhez köti a hozzájárulások mértékét, így a Ryanair (akár tetszik ez az ügyben a jó ízlés határait fenyegető módon nyilatkozó Michael O’Learynek – akár nem) amennyiben a magyar piacon szeretne szolgáltatni, kénytelen a magyar piacra vonatkozó szabályok szerint eljárni, és ezen szabályok be nem tartása esetén a jogi következményeket vállalni.

Mint ismeretes, a Ryanairt nevezte a legrosszabbnak a rövid távú járatok tekintetében egy fogyasztóvédelmi jogvédő szervezet kutatása néhány hónappal ezelőtt. A fapados légitársaságot az utasok háromnegyede következetesen szörnyűnek nevezte, akik azt mondták, a Ryanair az egyetlen, amely elől menekülnének. Az írországi székhelyű légitársaság híres nagyon olcsó járatairól, valamint ügyfélszolgálata ellentmondásos tevékenységéről.
David Ogilvy, a legendás brit–amerikai üzletember szerint az ügyfél nem terméket vesz, hanem a termékek előnyeit és hasznát. Ez pedig a vásárló részéről nem valamiféle erőltetett opportunizmus, hanem valójában egy jogos igény érvényesítése.

A szerző alkotmányjogász

Borítókép: Illusztráció (Forrás: Pexels)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right
Ambrus-Jobbágyi Zsófia avatarja
Ambrus-Jobbágyi Zsófia

Magyar Péter sötét történelmi időket idéz

Jeszenszky Zsolt avatarja
Jeszenszky Zsolt

Elittúltermelés és elszegényedés (2. rész)

Ágoston Balázs avatarja
Ágoston Balázs

Vidékellenes flaszterhuszárok

Borbély Zsolt Attila avatarja
Borbély Zsolt Attila

A Hunyadi-film és a román mítoszok

A szerző további cikkei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.