A 2022 februárjában kitört ukrajnai háború közép- és hosszú távon is komoly gazdasági és energiapolitikai következményekkel jár Európára nézve, és ez szorosan összefügg az EU-s polgárokat mindennap érintő energiabiztonság kérdésével is.
2018-ban 58,8 milliárd köbméter gázt szállítottak az EU-ba az Északi Áramlat 1 vezeték két szálán keresztül, ami az unióba irányuló teljes, 363 milliárd köbméteres földgázimport 16 százalékát tette ki abban az évben. Az érték 2019-ben 58,5 milliárd, 2020-ban és 2021-ben 59,2 milliárd köbméter volt. Európában a vezetékes gáz az import nyolcvan százalékát biztosította, míg az LNG (cseppfolyósított földgáz) húsz százalékot tett ki 2021-ben. Az EU-n kívülről érkező behozatalban Oroszország volt a legfontosabb partner 39,2 százalékos részaránnyal, a második Norvégia (25,1 százalék) és a harmadik Algéria (8,2 százalék) előtt. A 7,3 százalékos arányban beszállító Egyesült Államokból kizárólag LNG érkezik.
Nem sokkal az éves karbantartási szünet után a Gazprom augusztus 30-án este műszaki problémákra hivatkozva leállította az Északi Áramlat 1 vezetéken keresztüli gázszállítást. Ennek kapcsán Dmitrij Peszkov orosz elnöki szóvivő közölte, hogy a szállítás csak az Oroszország elleni szankciók feloldása után indul újra. 2022. február 22-én, tehát két nappal Ukrajna orosz inváziójának megkezdése előtt Berlinben Olaf Scholz német kancellár bejelentette, hogy leállítják az Északi Áramlat 2 balti-tengeri vezeték tanúsítási folyamatát Ukrajna várható orosz inváziója miatt.
A Jamal–Európa gázvezetéken (684 km) orosz, fehérorosz és lengyel területen keresztül szállították a gázt a németekhez évi 33 milliárd köbméteres kapacitással, ami a második legnagyobb az Északi Áramlat 1 vezeték (817 km) évi 55 milliárd köbméteres szállítási kapacitása után (utóbbi közvetlenül Oroszországból vitte a gázt Németországba a tenger alatti vezetékrendszeren keresztül). A Déli Áramlat tervezett és megkezdett, ám végül meghiúsult csővezetékprojekt volt, amelynél a Fekete-tenger alatt szállítottak volna orosz földgázt Bulgárián keresztül Délkelet-Európába.