Bármerre jár az ember, azt tapasztalja, hogy sötét pesszimizmus lengi körül a pedagógustársadalmat. „Örüljön, aki nyugdíjas… Ez mindig rosszabb lesz.” A luciferi logikának sikerült úgy áthatni a közgondolkodást, hogy minden reménytelennek látszik. Sikerült a pedagógusok többsége előtt bűnbaknak kikiáltani az oktatási kormányzatot, annak minden törekvését. Igazán kár, főleg a fiatalok miatt, hogy nem lehet értékelni a fizetésemelést, ami nemcsak rövid távon segít a helyzeten, hanem egy szakma presztízsének visszaszerzéséhez alapvető eszköz.
Az oktatás helyzete tényleg nem rózsás. Az irányítók és az ellenük tüntetők ugyanazokat a tüneteket sorolják fel, amikor a diagnózist felállítják. Ennek a helyzetnek a kialakulását a tizenkét éve regnáló kormányzat nyakába varrja a többség. Jelen cikk most nem foglalkozik annak részleteivel, hogy ez valótlanság; lássuk inkább azt, hogy valójában mi okozza a pedagógusok életének nehézségeit.
Az, hogy egyre nehezebb a pedagógusok helyzete, több tényezővel magyarázható. Sok példa van a sikerre és sziszifuszi küzdelemre egyaránt, s a tapasztalat azt mutatja, hogy két tényező mindenképpen erősen befolyásolja a tanító, a tanár, az óvodapedagógus helyzetét: a kulturális háttér és a helyi intézményi sajátságok. Ezekre is figyelemmel kellene lenni, nemcsak az oktatás törvényi kereteire. Mit lehet tenni, hogy ezekkel a problémákkal megbirkózzunk?
Lássuk először a szubkultúra, a közösségi média befolyását, amely tagadhatatlan, és éppen a jelen szakmai és politikai küzdelmek eredményességét is aláássa! A pedagógus hivatásának tárgya és célja a gyermek, aki befolyásolhatóságával a leginkább ki van téve ezeknek a hatásoknak. Ezért gondoljuk meg – a közoktatás felelősei is, az egyes iskolák is, az egyének is –, hogyan viszonyuljunk ehhez, hogyan szabályozzuk a gyermek információs eszközeinek használatát, akár a családban, akár az oktatási intézményekben.
Konzervatív nevelőként nem választhatjuk a rossz értelemben való alkalmazkodást, idomulást ahhoz a közeghez, amely a mi értékrendünket harsányan és nyíltan támadja. Nem lehet a klasszikus és nemzeti kulturális értékeket kiszorítani, az erőfeszítés helyett a szórakoztatás oltárán mindent feláldozni, a tanítási módszereket a felszínesség, a látszateredmények irányába eltolni! Azokban az intézményekben, ahol Istenhez, hazához, családhoz, kulturális értékekhez ragaszkodnak, és nem dőlnek be múló divatoknak, igenis meg tudják győzni a mai fiatalokat, mégpedig hosszú távon.
Vessünk egy pillantást a másik említett tényezőre, a helyi sajátosságokra! Az intézményben folyó munka hatékonyságát, az idővel és energiával való gazdálkodást a helyi vezetői és szervezői munka szavatolja. Ahol észszerűtlenül működik a rendszer, ott a pedagógus életét megkeseríti az igazságtalan munkamegosztás, az egyenetlen terhelés, a pedagógiai munkán kívüli béklyók, az egymás tevékenységének akadályozása, a rossz értelemben vett versengés. Így például nem mindegy, hogy a pluszmunkát a tanórán kívül vagy kollégánk tanórájának a rovására végezzük el. S akkor még nem beszéltünk a fegyelmi ügyek és konfliktusok kezeléséről. Bármilyenek a jogszabályok, azokat alkalmazni is kell, az intézménynek is, a fenntartónak is. Ráadásul objektív akadályai lehetnek a működésnek (például munkaerőhiány), amelyeket igazán nem lehet rövid távon megoldani. Előrelépés az lehetne, ha a helyi speciális nehézségek esetén a vezetők és fenntartók nemcsak intézkednének, hanem előtte tanácsot is kérnének a közoktatás alkalmas szakértőitől.