idezojelek

Meddig támogatja az EU Ukrajnát?

Figyelemmel követjük a nemzeti kisebbségek biztonságát és jogainak garantálását.

Cikk kép: undefined
Fotó: LUDOVIC MARIN

Ursula von der Leyen és az Európai Unió számtalan alkalommal deklarálta, hogy határozottan kiáll Ukrajna és az ukrán nép mellett és erőteljesen támogatni fogja Ukrajna gazdaságát, társadalmát, fegyveres erőit és jövőbeli újjáépítését. Felmerül azonban a kérdés, hogy milyen áron és meddig állhatunk ki Ukrajna mellett. 

A háború kirobbanása óta az uniós intézmények és a tagállamok több mint 77 mil­liárd euró összegű támogatást bocsátottak Ukrajna részére hitelek és vissza nem térítendő támogatások formájában. Ez az összeg 38,3 milliárd euró gazdasági támogatásból, 17 milliárd euró az unió területén tartózkodó menekültek támogatásából, 21,16 mil­liárd euró katonai támogatásból és 670 millió euró uniós polgári védelmi mechanizmus keretből tevődik ki. Az elmúlt időszakban az unió humanitárius segítségnyújtás címen hatalmas összeget, körülbelül 700 millió ­eurót fordított az ukrajnai háború által sújtott polgári lakosság gyógyszerekkel, egészségügyi felszerelésekkel, alapvető élelmiszerekkel és ivóvízzel való megsegítésére, valamint menedékhelyek finanszírozásával.

Összehasonlításként, az Európai Unió éves költségvetése 170-190 milliárd euró. Jól érzékelhető, hogy az unió az Ukrajnával való szolidaritás jegyé­ben viszonylag gyorsan rea­gál, rövid időn belül újabb és újabb pénzügyi segítség nyújtásáról dönt és további támogatási formákra tesz javaslatot.

Von der Leyen Európai Bizottsága nemrég egy olyan javaslatot tett le az asztalra, amely szerint úgy módosítaná az Európai Unió 2021–2027. évekre elfogadott, hosszú távú költségvetését, hogy abból további támogatásokat juttasson Ukrajnának. Azaz Ukrajna modernizálásának támogatása az uniós csatlakozás felé vezető úton címszó alatt tovább szítaná a még le nem zárult háborús konfliktust. A javaslat értelmében az Európai Bizottság 50 milliárd euró értékben nyújtana hiteleket és vissza nem térítendő támogatásokat Ukrajnának. A probléma ezzel a javaslattal az, hogy a költségvetés sorai közötti áthelyezések és minden pénzügyi trükk bevetése mellett is legalább ekkora összeg hiányzik jelenleg az unió költségvetéséből.

VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megkérdezhetnénk, hogyan akarja ezt gazdasági deficit mellett az unió kitermelni, de már ismerjük, hogy a brüsszeli ötlettár kimeríthetetlen a tagállamok megsarcolásában. Az Európai Bizottság úgy változtatna a költségvetésen, hogy a közösség fejlesztésére szánt kohéziós pénzekből faragna le. Emellett 65 milliárd euró pluszbefizetésre vonatkozó kérelmet fogalmazott meg a tagállamoknak, ami azért is kifogásolható, hiszen néhány tagállam – köztük Magyarország is – jogállamisági problémákra való hivatkozással vagy a brüsszeli bürokrácia egyéb politikai zsaroló eszközei miatt még nem juthatott hozzá az őt jogosan megillető fejlesztési és helyreállítási forrásokhoz.

A közösségi szinten meghozott, Ukrajna támogatásáról szóló intézkedések és a további anyagi finanszírozás folyósításának lehetőségei egyre nehezebben fogadhatók el az euró­pai polgárok számára, megosztja a kérdés a tagállamokat. A háborús területeken élőkkel való messzemenőkig megvalósuló együttérzés és humanitárius támogatás biztosítása mellett mégis jogosan merül fel számtalan kérdés az uniós polgárokban. A jelen helyzetben hogyan beszélhetünk Ukrajna újjáépítésének támogatásáról, amikor még be sem fejeződött a háború? Vagy miért kell pénzzel és fegyverszállításokkal beavatkozni a közösség területén kívül folyó fegyveres konfliktusba, és miért akarják az uniós vezetők a közösség teljesítőképességén túlmutatóan, akár hitelfelvételek árán is támogatni egy nem tagállam háborúját? 

Egyáltalán, hogyan fordulhat elő az, hogy a nem tagállam részére történő közösségi források folyósítása esetében nem alkalmazzák a közösségi jogszabályokat és nem vizsgálják meg az Ukrajnában uralkodó jogállamisági körülményeket? Amíg az ilyen és ezekhez hasonló kérdések megválaszolatlanul maradnak, addig az európai polgárokban bizalmatlanságot eredményez az uniós döntéshozók iránt, ami egyértelműen rosszat tesz az uniós egységnek. 

Mindemellett a napokban kiszivárgott hírek szerint a hatalmas gazdasági deficit ellenére az uniós bürokratáknak, így Ursula von der Leyennek is tovább nő az amúgy sem alacsony fizetése. Ezek az álságos dolgok a megnövekedett energiaárak miatt megélhetési problémák közé sodort uniós állampolgárok számára nehezen elfogadhatók.

Az unió tizenegy szankciós csomagot fogadott el az Ukrajnával való szolidaritás jegyé­ben 2022 februárja óta. Ezek azonban nem hozták el a várt sikert, ezért Brüsszel a legutolsó csomaggal már a szankciókat elkerülő magatartásokat szankcionálná.

A szankciós politika Oroszország megtörése helyett Euró­pában indított el egy energiaválság-spirált, amely átgyűrűzött a gazdaság más ágazataira is, ennek következtében megemelkedtek a rezsi- és az élelmiszerárak, a hitelkamatok, és elszabadult az infláció, a polgárok pedig egyre nehezebb helyzetbe kerültek. De a tények ellenére az uniós vezetők nem ismerték el a szankciós politika sikertelenségét. 

Josep Borrell kül- és biztonságpolitikáért felelős főképviselő érvrendszere például a fogyókúrázók diétájához hasonlította a szankciókat, amelyek majd hosszú távon fognak sikert hozni. Sajnos eddig nem érkezett el.

Ismét Ukrajna támogatása került napirendre az Európai Tanács június 29–30. között megtartott csúcsán, ahol arról döntöttek, hogy 3,5 milliárd euróval növelik az euró­pai békekeret pénzügyi felső határát annak érdekében, hogy továbbra is katonai támogatást nyújtsanak Ukrajnának. Brüsszel tavaly ősszel létrehozott egy pénzügyi alapot az ukrán fegyveres erők kapacitásemelésére, és cinikus módon békekeretnek keresztelte. Ahelyett, hogy tűzszünetet kért volna és a béketárgyalások előmozdítására tett volna lépéseket, az Európai Tanács ismét azt rögzítette, hogy Ukrajna mellett a végsőkig kiáll, „egészen addig, ameddig csak szükséges”.

Magyarország az Ukrajnával való szolidaritást másként látja. Amellett, hogy az Ukrajnából és a háborúból menekülő embereknek adott mindennemű humanitárius támogatás biztosításával egyetért ezután is, nem kívánja anyagi forrásokkal támogatni a fegyverszállításokat és a háborúpárti uniós vezetők azon eszközeit, amelyekkel veszélybe sodorhatják a közösség polgárainak biztonságát és eszkalálhatják a háborút. A magyar álláspont pedig abban is változatlan, hogy nem támogathatjuk Ukrajna uniós tagjelölti státusba lépését az Ukrajnában élő nemzeti kisebbségek biztonsága és jogainak garantálása nélkül.

A szerző az Alapjogokért Központ vezető elemzője

Borítókép: uniós csúcstalálkozó az ukrán elnök részvételével (Fotó: Europress/AFP)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right
Borbély Zsolt Attila avatarja
Borbély Zsolt Attila

A Hunyadi-film és a román mítoszok

Huth Gergely avatarja
Huth Gergely

A pöcegödör legalján

Novák Miklós avatarja
Novák Miklós

Szalai Ádámot újra kísérti az ellentmondás

Szőcs László avatarja
Szőcs László

Hígtrágya és pogrom Hollandiában

A szerző további cikkei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.