idezojelek

Migrációs szakítópróba az EU-ban

Most az „európai értékekre” hivatkozva kvótákkal kötelezik a német–francia törekvésekkel szembenálló tagállamokat a befogadásra – miként éppen tapasztaljuk.

Cikk kép: undefined

Az Európai Unió bizottságának 2020. szeptemberi migrációs és menekültügyi csomagja kísérelte meg közös nevezőre hozni a menedékkérők befogadására kész és az azt elutasító tagállamok érdekeit. A tagállamok, amelyek nem kívánnak menedékkérőket fogadni, más módon vehetnek részt – az elutasítottak hazatérítése, anyagi támogatások – a közösnek szánt migrációs politikában. A csomag gyakorlati alkalmazásának esélyeit szinte azonnal rengeteg kritika érte. Mielőtt azonban erre a próbára igazán sor került volna, kitört az orosz–ukrán háború. Az esemény szándékon kívül, akaratlanul is befolyásolta a bevándorlókkal kapcsolatos terveket, még akkor is, ha egészen más migrációs helyzetekről szólnak.

A nagy tömegű háborús menekült feltétel nélküli befogadása az unió korábbi, ideiglenes védelemről szóló irányelvének az aktiválása alapján történt. Közvetlenül ilyen módon nem hathatott egymásra a migrációs csomag és az ideiglenes befogadás, viszont egy tekintetben mégis. Az ukrajnai menekültek befogadásával kapcsolatos példátlan mértékű európai szolidaritás módját, a nagylelkű és önkéntes befogadást többen át szerették volna vinni a közel-keleti, afrikai bevándorlókra is. Közülük elsősorban érdemes kiemelni Nancy Faeser német szövetségi belügyminisztert. De ezzel együtt sem látszott ez többnek 2022. március közepén, mint egy egyszerű óhajnak.

Ennek ellenére mégis megpróbálták hasznosítani az önkéntes befogadást! Akkor még (2022. március) tíz-tizenkét tagállam részvételét feltételezték az önkéntes befogadásokban, de 2022 nyarán végül tizenhárom tagállam és társult tag tett felajánlást a dublini rendszer következtében túlterhelt déli tagállamoknak, elsősorban Olaszországnak. Az ajánlatok célja az ideiglenes tehermentesítés lett volna. Szolidaritásukat demonstrálva és a kelet-európai új tagállamoktól példakövetést várva, összesen nyolcezer személy befogadásáról nyilatkoztak, amelyből egyedül Németország 3500 főt vállalt magára. A gesztus szépséghibája, hogy a nyolcezer személy csekély részét képezte a kikötőkben összetorlódott ötvenezer főnek.

Mivel ez így nyilván nem lehet működőképes és követendő példává sem válhat, most az „európai értékekre” hivatkozva kvótákkal kötelezik a német–francia törekvésekkel szembenálló tagállamokat a befogadásra – miként éppen tapasztaljuk. Ez nemcsak az önkéntesség elvének mellőzését jelenti, de a 2020-as bizottsági terven is túllép. A „régi” tagállamoknál a hangsúly a menedékhez való jogra, a visszafordítás tilalmára került. A határon történő visszafordításokat, amelyeket a Frontex határügynökség is tudomásul vesz, törvénytelennek tartják. Petra Bendel erlangeni professzor szerint ezek a lépések illegális kitoloncolások. Ezzel párhuzamosan az ukránokat sem ösztönzik a háború utáni hazatérésre. Németországból az ideiglenes védelmet kapott ukrajnaiak 32 százaléka tervezi csak a hazatérést!

Lengyelország és Magyarország külön kezeli az ideiglenes védelem alá eső ukránokat és a közel-keleti, afrikai menedékkérőket. A hangsúly a biztonságon van. Ebben az esetben a határt akár erőszakkal átlépni akaró személyek cselekménye az illegális. Az ukrajnaiak tartózkodását is ideiglenesnek tekintik. Lengyelországban például a munkát talált ukrán menekültektől megvonják az állami támogatást. A hazatérni kívánó ukránok aránya innen nyolcvan százalék. Úgy, hogy egyébként megkapnak minden támogatást, amelyet az ideiglenes védelem irányelv alkalmazása elvár, ráadásul jelentős a társadalmi támogatottság is.

VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hasonló megközelítés alapján Magyarország alig regisztrálja a beérkezett ukrán menedékkérőket, tekintettel többségük gyors Nyugat-Európába történő továbbutazására. Magyarország esetében egyes német szakértők, például Dietrich Thränhardt münsteri professzor nem veszi figyelembe a kettős állampolgárság intézményét, amelynek következtében alábecsüli az itt maradók számát. Magyarországon ezért több ukrajnai menekült tartózkodik, mint ahogy azt Nyugaton állítják. A német–francia politika át akarja nyomni a menekültjogok minél teljesebb biztosításának elvárását a belső biztonság megőrzésének rovására. Az elutasított menedékkérők túlnyomó többsége a nyugat európai tagállamokban marad, a kiutasítottak visszafogadására alig mutatkozik készség származási országaik részéről. A 2020-as bizottsági csomag egyensúlyozási kísérlete befogadók és elutasítók között már most láthatóan nem váltotta be a hozzáfűzött reményeket. Nem sikerült a menedékkérők önkéntes elosztásának és befogadásának kísérlete sem.

A jogos félelmek ellenére nem az egyre erőszakosabb bevándorlók jogalap nélküli belépése minősül tehát illegálisnak Nyugat-Európában, hanem a belső biztonság fenntartása érdekében foganatosított visszaküldések az EU keleti külső határáról, például Magyarországról. A „régi” tagállamok esetében a lakosság összekeverésének a törekvése állapítható meg a politikai elitek részéről, míg a másik esetben, a visegrádiaknál a népesség nemzeti identitásának a megőrzési szándéka áll a prioritási lista élén. Többségi társadalmi támogatottságokkal. A föderalista és a szuverenista szembenállás persze nem új keletű, más szakpolitikák esetében is tetten érhető az unióban. A migráció esetében a szakítópróba két oldalán sajnálatos módon nem azonos súlyú felek állnak egymással szemben – legalábbis egyelőre. A túlerő tudatában mondhatja Dietrich Thränhardt a szinte feltétel nélkül befogadó álláspontra, hogy az „Európa barát”. Ha ezt elfogadnánk, akkor a lengyel–magyar álláspont nem lehet más, mint „Európa ellenes”. Ez azon túl, hogy barátságtalan és megbélyegző, aligha tesz jót az európai egységnek.

A hagyomány iránti közöny vagy inkább undor egy jellegzetes német attitűdje Robert Habeck jelenlegi alkancelláré: „Mindig hányingert kaptam, ha a hazaszeretet szót hallottam. Soha nem tudtam mit kezdeni azzal, hogy Németország, és ma sem tudok.” Megbarátkozhatunk-e Magyarországon egy ilyen jövőképpel?

A szerző nyugalmazott egyetemi docens

Borítókép: Migránsok egy csoportja egy európai befogadóközpont közelében (Fotó: Europress/AFP)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right
Ambrus-Jobbágyi Zsófia avatarja
Ambrus-Jobbágyi Zsófia

Valóban megszületett!

Jeszenszky Zsolt avatarja
Jeszenszky Zsolt

Milyen példát mutat az iszlám?

Ágoston Balázs avatarja
Ágoston Balázs

Angyalszárnyak ágyúdörgésben

Borbély Zsolt Attila avatarja
Borbély Zsolt Attila

A romániai forradalom magyar hőse

A szerző további cikkei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.