idezojelek

A valóság határai

Idén ötven éve mutatták be a magyar filmtörténet egyik klasszikus remekművét, a Fotográfiát Zolnay Pál rendezésében, az idén meghalt Ragályi Elemér operatőri munkájával, akinek ez az egyik legjobb alkotása. E film szűkebben a művészetről szól, de belterjes is lenne, ha csak ennyiről lenne mondanivalója. A Fotográfia inkább arra világít rá, hányadán áll az ember a valósággal.

Cikk kép: undefined

A Fotográfia című dokumentarista játékfilm (vagy fikciós dokumentumfilm, mindegy) nem meglepő módon igaz történeten alapul: Zolnay Pál rendező egy tévés dokumentumfilmje forgatásán találkozott egy falvakat járó fotós történetével, illetve a szinte festménnyé retusált falusi fotók giccsességével. Zolnay filmterve forgatókönyv nélkül, ötlet alapján kapott zöld utat a Hunnia Filmstúdiótól. 

Jelenetkép a Fotográfia című filmből
Jelenetkép a Fotográfia című filmből. Forrás: NFI

 

Mit mond el rólunk a művészet?

A történet már az alapötlet szerint a két főhős, a fotós és a retusőr drámai konfliktusára van kihegyezve: Iglódi István és Zala Márk karakterei a falvakat járják, pénzért fotóznak, és azzal szembesülnek, hogy a retusált fotók sokkal népszerűbbek és keresettebbek, mint a nyers valóság, amin az ember öreg, ráncos és csúnya. A fotós – találóan – a való világot akarja visszaadni, míg a retusőr szerint a művészet célja a valóság megszépítése, annak meghaladása. 

Zolnay és alkotótársai tényleg járták a falvakat, a színészek játszották a szerepeiket, sorra interjúvolva a falubelieket, gyakorlatilag áldokumentumfilmet készítve.

Mi tehát a művészet szerepe: a valóság megmutatása, vagy épp ellenkezőleg, hogy ideig-óráig kiszakítson minket a hétköznapok nyomorából? Ez, azért valljuk be, nem túl izgalmas kérdés, hiszen a művészet mindkettőre képes így is, meg úgy is, meg még sokféleképpen. A Fotográfia ebben a kérdésben – ha belegondolunk – állást is foglal, hiszen ez inkább a fotós, és nem pedig a retusőr tragédiája, ebben a filmben aztán senki nem szépít meg semmit. Mai szemmel nézve példaértékű művészfilmet látunk, míg a retusőr mozija inkább egy kortárs, eszképista hollywoodi film lenne, egy Marvel-féle szuperhősös képregényfilm vagy egy száz százalékban számítógépen megrajzolt új Disney-mese.

VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

 

Szubjektivitás és önazonosság

Hagyjuk is a művészetet egy pillanatra: itt azt látjuk, hogy az embert hidegen hagyja a valóság, nem akarunk vele szembesülni, próbáljuk a saját képünkre hamisítani, hogy mi jól jöjjünk ki a helyzetből. A saját lelki komfortunk a legfontosabb, ilyen a természetünk, és ha ez összekülönbözik a valósággal, akkor az utóbbi veszít – látszólag persze, valójában mi veszünk el. Ezt csinálja velünk az egónk, és igazán nagy lélek és nyitottság kell hozzá, hogy az ember le tudja venni néha ezt a torzító szemüveget. A valóság és az azt felismerő józan ész mellett – habár nem vesszük észre – irányítanak még minket az agyi programjaink, a szégyen, a neveltetésünk, előítéleteink, az érdekeink és az érzelmeink is.

Mindezeket a Fotográfia többszörösen is aláhúzza. A történet a végére szinte krimivé változik, de a fő téma valójában marad ugyanaz. Az alkotók a forgatás közben bukkantak rá egy sokkoló rémtörténetre, amit a film is megörökít: egy asszony arról beszél, hogy férje volt felesége megölte két tinédzser lányukat, és aztán magával is megpróbált végezni, de túlélte. Fotókat is látunk a gyerekgyilkosról, és persze sosem mondanánk meg erről a nőről, hogy ilyesmire képes: lám, a művészet nem tudta megmutatni a valóságot, a legocsmányabb oldalát biztosan nem. A hallássérült férjnek hiába szerelik meg gyorsan a hallókészülékét, nem igazán hajlandó beszélni a tragédiáról – nemcsak a művészet, de a technológia és a tudomány sem írja felül az emberi természetet.

 

Ahány ember, annyi ítélkezés

A retusőr és a fényképész aztán felkeresik magát a gyilkost is, aki tökéletesen átlagos parasztasszonyként éldegél azóta is, szemtől szembe sem mondaná meg róla senki, hogy megölte a lányait. Tőle egy gyökeresen más, természetesen számára komfortos történetet hallunk arról, hogy a férje hibája volt az, hogy öngyilkosságot kísérelt meg, és magával akarta vinni a lányait is. Ez visszatérő fordulat a filmben: a fotós és a retusőr korábban megkeresték azt a férfit, akit bíróság tiltott el az apjától, mert verte a családfőt, és itt is megtudtuk, hogy a ház ura igazi zsarnok volt, és megérdemelte, amit kapott.

Ki is mondatik a filmben: ahány ember, annyi ítélkezés. Ezzel együtt a művészet és a tudomány csak részlegesen, korlátozottan képes megmutatni a valóságot.

A legteljesebben talán csak a valóságábrázolás határaira világíthat rá, mint teszi azt jelen film is. Amit tanulhatunk a Zolnay alkotásából: nem érdemes félni a valóságtól, sem harcolni vele, hiszen csak veszíthetünk. Ami pedig a film aktualitását illeti: ma az emberiség 45 milliárd kamerával torzítja a valóságot, és ezek a spontánnak tűnő, de mindig manipulált képek és felvételek vesznek minket körül, ha csak bekapcsoljuk a tévét és a számítógépünket vagy elővesszük az okostelefonunkat. És amivel etetnek, azt fogod kívánni, így végképp a fantázia birodalmában ragadhatunk.

Zolnay Pálról

Mint az MTI írja, a filmrendező 1928-ban született Budapesten, a Színház és Filmművészeti Főiskolát 1957-ben végezte el. A Hunnia Filmstúdióban dolgozott asszisztensként, a 60-as évek elejétől pedig a televízióban rövid produkciókat forgatott. 1963-tól játékfilmeket is készített. Legismertebb munkái a Hogy szaladnak a fák; a Próféta voltál, szívem; a Fotográfia; a Sátán című játékfilm és a Védtelenek című dokumentumalkotás. Munkásságáért 1969-ben Balázs Béla-díjat, 1989-ben érdemes művész kitüntetést kapott. 1995-ben, 67 évesen halt meg.

 

Ragályi Elemérről

A márciusban, 83 évesen meghalt Kossuth- és Emmy-díjas operatőr, filmrendező, érdemes és kiváló művész 1939. április 18-án született Rákosligeten. 1957-től a Mafilm stúdiójában volt világosító, laboráns, segédoperatőr és felvételvezető. Harmadszorra vették fel a Színház- és Filmművészeti Főiskolára, ahol Herskó János és Illés György osztályában, 1968-ban diplomázott. Olyan, mára klasszikussá vált filmek operatőre volt, mint a Sárika, drágám, a Régi idők focija, a Kakuk Marci, a Bástyasétány 74, a Talpuk alatt fütyül a szél, a Szabadíts meg a gonosztól, a Ripacsok, a Dögkeselyű, a Szirmok, virágok, koszorúk, a Miss Arizona, a Csók, anyu!, A nagy generáció vagy a Herkulesfürdői emlék, és ő fényképezte a Queen 1986-os budapesti fellépéséről készült filmet is. 1991-ben Xavier Koller svájci rendezővel készített filmje, A remény útja elnyerte a legjobb idegen nyelvű filmnek járó Oscar-díjat, 1996-ban a Raszputyin című tévés filmprodukció operatőri munkájáért a tévés Oscarnak tartott Emmy-díjjal jutalmazták.

A szerző a Lugas vezető szerkesztője

Borítókép: Iglódi István és Zala Márk a filmben (Forrás: NFI)

 


 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right
Borbély Zsolt Attila avatarja
Borbély Zsolt Attila

Tőkés László ismét célkeresztben

Huth Gergely avatarja
Huth Gergely

Az igazság ideát van, csak meg kell érte küzdeni

Novák Miklós avatarja
Novák Miklós

Életen innen, halálon túl

Szőcs László avatarja
Szőcs László

Háborús német, békés amerikai

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.