idezojelek

A valóság határai

Idén ötven éve mutatták be a magyar filmtörténet egyik klasszikus remekművét, a Fotográfiát Zolnay Pál rendezésében, az idén meghalt Ragályi Elemér operatőri munkájával, akinek ez az egyik legjobb alkotása. E film szűkebben a művészetről szól, de belterjes is lenne, ha csak ennyiről lenne mondanivalója. A Fotográfia inkább arra világít rá, hányadán áll az ember a valósággal.

Cikk kép: undefined

A Fotográfia című dokumentarista játékfilm (vagy fikciós dokumentumfilm, mindegy) nem meglepő módon igaz történeten alapul: Zolnay Pál rendező egy tévés dokumentumfilmje forgatásán találkozott egy falvakat járó fotós történetével, illetve a szinte festménnyé retusált falusi fotók giccsességével. Zolnay filmterve forgatókönyv nélkül, ötlet alapján kapott zöld utat a Hunnia Filmstúdiótól. 

Jelenetkép a Fotográfia című filmből
Jelenetkép a Fotográfia című filmből. Forrás: NFI

 

Mit mond el rólunk a művészet?

A történet már az alapötlet szerint a két főhős, a fotós és a retusőr drámai konfliktusára van kihegyezve: Iglódi István és Zala Márk karakterei a falvakat járják, pénzért fotóznak, és azzal szembesülnek, hogy a retusált fotók sokkal népszerűbbek és keresettebbek, mint a nyers valóság, amin az ember öreg, ráncos és csúnya. A fotós – találóan – a való világot akarja visszaadni, míg a retusőr szerint a művészet célja a valóság megszépítése, annak meghaladása. 

Zolnay és alkotótársai tényleg járták a falvakat, a színészek játszották a szerepeiket, sorra interjúvolva a falubelieket, gyakorlatilag áldokumentumfilmet készítve.

Mi tehát a művészet szerepe: a valóság megmutatása, vagy épp ellenkezőleg, hogy ideig-óráig kiszakítson minket a hétköznapok nyomorából? Ez, azért valljuk be, nem túl izgalmas kérdés, hiszen a művészet mindkettőre képes így is, meg úgy is, meg még sokféleképpen. A Fotográfia ebben a kérdésben – ha belegondolunk – állást is foglal, hiszen ez inkább a fotós, és nem pedig a retusőr tragédiája, ebben a filmben aztán senki nem szépít meg semmit. Mai szemmel nézve példaértékű művészfilmet látunk, míg a retusőr mozija inkább egy kortárs, eszképista hollywoodi film lenne, egy Marvel-féle szuperhősös képregényfilm vagy egy száz százalékban számítógépen megrajzolt új Disney-mese.

VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

 

Szubjektivitás és önazonosság

Hagyjuk is a művészetet egy pillanatra: itt azt látjuk, hogy az embert hidegen hagyja a valóság, nem akarunk vele szembesülni, próbáljuk a saját képünkre hamisítani, hogy mi jól jöjjünk ki a helyzetből. A saját lelki komfortunk a legfontosabb, ilyen a természetünk, és ha ez összekülönbözik a valósággal, akkor az utóbbi veszít – látszólag persze, valójában mi veszünk el. Ezt csinálja velünk az egónk, és igazán nagy lélek és nyitottság kell hozzá, hogy az ember le tudja venni néha ezt a torzító szemüveget. A valóság és az azt felismerő józan ész mellett – habár nem vesszük észre – irányítanak még minket az agyi programjaink, a szégyen, a neveltetésünk, előítéleteink, az érdekeink és az érzelmeink is.

Mindezeket a Fotográfia többszörösen is aláhúzza. A történet a végére szinte krimivé változik, de a fő téma valójában marad ugyanaz. Az alkotók a forgatás közben bukkantak rá egy sokkoló rémtörténetre, amit a film is megörökít: egy asszony arról beszél, hogy férje volt felesége megölte két tinédzser lányukat, és aztán magával is megpróbált végezni, de túlélte. Fotókat is látunk a gyerekgyilkosról, és persze sosem mondanánk meg erről a nőről, hogy ilyesmire képes: lám, a művészet nem tudta megmutatni a valóságot, a legocsmányabb oldalát biztosan nem. A hallássérült férjnek hiába szerelik meg gyorsan a hallókészülékét, nem igazán hajlandó beszélni a tragédiáról – nemcsak a művészet, de a technológia és a tudomány sem írja felül az emberi természetet.

 

Ahány ember, annyi ítélkezés

A retusőr és a fényképész aztán felkeresik magát a gyilkost is, aki tökéletesen átlagos parasztasszonyként éldegél azóta is, szemtől szembe sem mondaná meg róla senki, hogy megölte a lányait. Tőle egy gyökeresen más, természetesen számára komfortos történetet hallunk arról, hogy a férje hibája volt az, hogy öngyilkosságot kísérelt meg, és magával akarta vinni a lányait is. Ez visszatérő fordulat a filmben: a fotós és a retusőr korábban megkeresték azt a férfit, akit bíróság tiltott el az apjától, mert verte a családfőt, és itt is megtudtuk, hogy a ház ura igazi zsarnok volt, és megérdemelte, amit kapott.

Ki is mondatik a filmben: ahány ember, annyi ítélkezés. Ezzel együtt a művészet és a tudomány csak részlegesen, korlátozottan képes megmutatni a valóságot.

A legteljesebben talán csak a valóságábrázolás határaira világíthat rá, mint teszi azt jelen film is. Amit tanulhatunk a Zolnay alkotásából: nem érdemes félni a valóságtól, sem harcolni vele, hiszen csak veszíthetünk. Ami pedig a film aktualitását illeti: ma az emberiség 45 milliárd kamerával torzítja a valóságot, és ezek a spontánnak tűnő, de mindig manipulált képek és felvételek vesznek minket körül, ha csak bekapcsoljuk a tévét és a számítógépünket vagy elővesszük az okostelefonunkat. És amivel etetnek, azt fogod kívánni, így végképp a fantázia birodalmában ragadhatunk.

Zolnay Pálról

Mint az MTI írja, a filmrendező 1928-ban született Budapesten, a Színház és Filmművészeti Főiskolát 1957-ben végezte el. A Hunnia Filmstúdióban dolgozott asszisztensként, a 60-as évek elejétől pedig a televízióban rövid produkciókat forgatott. 1963-tól játékfilmeket is készített. Legismertebb munkái a Hogy szaladnak a fák; a Próféta voltál, szívem; a Fotográfia; a Sátán című játékfilm és a Védtelenek című dokumentumalkotás. Munkásságáért 1969-ben Balázs Béla-díjat, 1989-ben érdemes művész kitüntetést kapott. 1995-ben, 67 évesen halt meg.

 

Ragályi Elemérről

A márciusban, 83 évesen meghalt Kossuth- és Emmy-díjas operatőr, filmrendező, érdemes és kiváló művész 1939. április 18-án született Rákosligeten. 1957-től a Mafilm stúdiójában volt világosító, laboráns, segédoperatőr és felvételvezető. Harmadszorra vették fel a Színház- és Filmművészeti Főiskolára, ahol Herskó János és Illés György osztályában, 1968-ban diplomázott. Olyan, mára klasszikussá vált filmek operatőre volt, mint a Sárika, drágám, a Régi idők focija, a Kakuk Marci, a Bástyasétány 74, a Talpuk alatt fütyül a szél, a Szabadíts meg a gonosztól, a Ripacsok, a Dögkeselyű, a Szirmok, virágok, koszorúk, a Miss Arizona, a Csók, anyu!, A nagy generáció vagy a Herkulesfürdői emlék, és ő fényképezte a Queen 1986-os budapesti fellépéséről készült filmet is. 1991-ben Xavier Koller svájci rendezővel készített filmje, A remény útja elnyerte a legjobb idegen nyelvű filmnek járó Oscar-díjat, 1996-ban a Raszputyin című tévés filmprodukció operatőri munkájáért a tévés Oscarnak tartott Emmy-díjjal jutalmazták.

A szerző a Lugas vezető szerkesztője

Borítókép: Iglódi István és Zala Márk a filmben (Forrás: NFI)

 


 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right
Sitkei Levente avatarja
Sitkei Levente

Európa nagyhatalmai önmaguk fő ellenségei

Bayer Zsolt avatarja
Bayer Zsolt

Gyalog galopp – német verzió

Deák Dániel avatarja
Deák Dániel

Magyarország nincsen egyedül!

Pilhál Tamás avatarja
Pilhál Tamás

Miért tört ki a harmadik világháború?

A szerző további cikkei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.