A britek egyfajta folytatást készítettek a hatalmas sikerű, 1982-ben készült cseh Vámpír a Feratban című horrorfilmnek, amelyben egy Skoda versenyautó benzin helyett a sofőr vérével táplálkozik. Az angolok, nyilván hosszú múltra visszatekintő kémsztoriszenvedélyükre visszavezethetően most vámpír helyett kémet találtak egyes importautók motorházában.
Tökéletes koordinációval, tehát központi megrendelésre,
a napokban megjelentek cikkek a brit sajtóban hosszasan arról elmélkednek, hogy a kínai autókat be kéne tiltani, mivel megvan az esélye annak, hogy adatokat gyűjtenek a brit felhasználókról:
helyadatokat, technikai információkat, sőt az egyik lap szerint akár le is állíthatják a kocsikat menet közben!
Őszintén szólva nagyon megnőne a kínai kommunista párttagok ázsiója a szememben, ha fergeteges humorérzékkel valami hosszú unalmas pártgyűlés után azzal szórakoznának, hogy Molly néninek, aki épp a brightoni zöldségpiacra döcögne harminccal a kis kínai kocsijával, Pekingből távirányítással leállítanák a motorját. Szatellites videó a képernyőn, óriási röhögés, cigifüst, kínai poénok.
De az igazi poén nem is itt van, hanem ott, hogy bárki rendelte is meg ezt az eszméletlenül átlátszó lejáratókampányt a veszteséges brit autóipar konkurensei ellen, hogyan gondolhatta, hogy az emberek ma nincsenek tisztában azzal, hogy a legnagyobb adatgyűjtő vámpírok ma nem kínaiak, hanem az amerikai techóriások?
Egy átlag középiskolás is tisztában van ma azzal, hogy minden egyes kattintását a Google, Amazon, Facebook, Twitter és más felületeken a cég szervere követi, megjegyzi, elraktározza, és persze végül maga felhasználja vagy továbbadja.
Nem sértésnek szánom, de ami az adatgyűjtést illeti, az amerikai techóriások mellett a kínai hírszerzés csak lepkéket kergető, vidám medvebocs.
Hat éve a Google kapott egy 2,4 milliárd eurós büntetést az Európai Bizottságtól, mert visszaélt a saját böngészőjével, két hónapja pedig a Meta (Facebook) kapott 1,3 milliárd eurós büntetést a felhasználók adataival való visszaélések miatt. Csak a Facebook naponta egymillió gigabyte adatot generál a felhasználókról. Júniusban az Amazon perkált ki 30 millió dollárt amiatt, hogy gyermekek böngészési szokásait figyelte meg illegálisan.
Egy jelenleg is folyó amerikai vizsgálat során pedig kiderült, hogy a Joe Biden vezette Fehér Ház milyen elképesztő rendszerességgel és gyakorisággal fordult a nagy amerikai technológiai cégekhez, hogy ellenfeleikről adatokat kérjenek le.
Tehát nem kellenek ide kínaiak, Washingtonban garantáltan tudják, aznap reggel milyen alsógatyát vett fel a francia vagy a brit miniszterelnök.