idezojelek

Tűzbe borult testek

A szürrealizmus és a dadaizmus forrásvidékéről származó ihletanyaggal dolgozó Wahorn András képének kozmikus dimenziókat meghódító főszereplői jócskán kifordulnak önmagukból, míg a szellemük másfelé jár, a testük viszont egymásra rezonál.

Toót-Holló Tamás avatarja
Toót-Holló Tamás
Cikk kép: undefined

A nyolcvanas évek underground kultúrájának sztárjain nehezen fog az idő. Menyhárt Jenő, Víg Mihály, Grandpierre Atilla, feLugossy László, ef Zámbó István és Wahorn András neve még ma is ellenállhatatlanul erős hívószó bizonyos kor és bizonyos értelmiségi státus felett. Meglepő ráadásul, hogy ez a hívás az ő esetükben a kulturális térfél egyre fokozódó megosztottságát szinte semmibe véve működik. 

dadaizmus
Az A. E. Bizottság együttes borítóképe a közösségi médiában elhelyezett felületükön (Forrás: Facebook)

Mintha azt a szabályt lehetne megállapítani a kultúrában, hogy a nyolcvanas évek underground zenéje olyan időtálló érték, amelynek képviselőit nem darálta be mindaz, ami ezt követően elkövetkezett a kultúra lövészárok-háborúiban. 

 

Mentesülnek attól, hogy besorolási kényszer áldozatai legyenek

Mintha ezek az arcok menlevelet váltottak volna maguknak, ami megóvja őket attól, hogy bármilyen besorolási kényszer áldozataivá váljanak. Mert már besoroltak valahová – és az idő velük van. Így aztán megáll a kedvükért. Dacára annak, hogy kinek-kinek megvan persze a maga nagyon is fontos utóélete a nyolcvanas évek kulturális aranykorát követően is. 

Ez Wahorn András esetében is így van – mert most, a magyar festészet napját ünnepelve innentől kezdve rá szeretném fókuszálni a figyelmemet. Nem elfeledve, hogy az underground örökségből táplálkozó elváráshorizont, amin őt látni véljük, rá is igaz, részben őt is megóvja sok minden kulturális változás a kulturális szcéna térfeleit azóta már erősen átrajzoló változástól. (De nem védi meg önmagától – teszem hozzá a rend kedvéért. Hogy meg is említsek, de aztán el is felejtsek két olyan intermezzót – részint a cigány–magyar együttélés, részint a gyermekkori szexualitás fogalmait menthetetlenül nyeglén kezelő, utóbb a művész elnézéskérésébe torkolló Wahorn-epizódot –, amelyekről vétek lenne nem tudomást venni, de amelyek jelentőségét szintén vétek lenne a kulturális teljesítmények körébe transzponálni. Erről itt és most elég ennyit leírni, mert a fókuszt a művészek esetében lehet, de nem mindig érdemes rosszul elhelyezni. A művészeten kívülre irányozni.) 

A lényeg itt inkább az, hogy az A. E. Bizottság zenekar egyik frontembereként, autodidakta zenészként és festőként is híressé vált Wahorn utóbb inkább képzőművészként rögzült a kulturális élet közvéleményének szeme előtt, s ez még akkor is így igaz, ha az ismertségét aztán a Fábry Sándorral közösen celebrált Cadillac Drive című televíziós sorozatának köszönhetően sokak számára elérhető értékké avatta – a médiában szépen elhíresülő folytatásaként annak a munkakapcsolatnak, ami Wahorn és Fábryt már egy nem akármilyen könyv kapcsán egymással addig is összekötötte.

 

Több művét is kiállították a New York-i Museum of Modern Artsban

A Bizottság 1985-ös feloszlása után tehát Wahorn, aki ezt követően is közreadott még fontos zenei anyagokat, döntően már a képzőművészetre koncentrált, mielőtt 1991-ben a tengerentúlra költözött, ahonnan csak 2004-ben jött haza – hogy aztán a hazaköltözését (egészen pontosan a patinás darabnak számító Cadillac kabriója hazavezetését) rendkívüli médiaeseménnyé formálja.

Amerikában neves szellemi műhelyekben fordult meg: 1996-tól a Klasky Csupo cég tervezőjeként dolgozott, 2000-től az Encyclopæædia Britannica művészeti igazgatója és webdesignere volt, több művét pedig kiállították a New York-i Museum of Modern Artsban.

A Bizottság feloszlása és az amerikai tartózkodás között készült képei közül egy művészileg rendkívül aktív periódus termései, nem véletlen, hogy munkásságának ebben a korszakában, 1993-ben nyerte el a Munkácsy-díjat. Ennek a korszakának az egyik emblematikus darabja – ami jelenleg a Magyar Nemzeti Galéria Jelenkori Gyűjteményét gazdagítja, ahol is a Lépésváltás című kiállítás MM91.111 jelzetű darabja – az 1990-ben festett Rohanó fiú nővel (olaj, vászon, 160×200 cm) című festmény, amely a maga meghökkentően szertelen módján helyezi egyszerre kozmikus, érzéki és akár még aktuálpolitikai dimenzióba is a férfi-nő kapcsolat sajátosan Wahornra jellemző, meglehetősen bizarr ábrázolását.

Wahorn András: Rohanó fiú nővel, 1990, olaj, vászon, 160×200 cm. Fotó: Magyar Nemzeti Galéria/Soltész Vince

Ha a bizarr szó helyett azt írtam volna, hogy nyakatekert, akkor sem jártam volna messze a valóságtól, s ezt ráadásul a szó szoros értelmében is lehetett volna venni. Tekintettel arra is, hogy a Wahorn festményén ábrázolt alakok fejeit egészen valószerűtlenül hosszan elnyúló és tekergő nyakak végére applikálta. Tette ezt persze oly módon, hogy ezt nem egyszeri kísérletként tarthatjuk nála számon – hiszen többször is festett már ilyen anatómiailag abszurd módon kitekeredő, magukból kiforduló alakokat, s az ehhez a művéhez nagyon is hasonló szellemű, mi több, e festmény párdarabjaként is számon tartható művén (Nő égő férfival, 1991, olaj, vászon, 40×30 cm) is szívesen operált már ezzel a megoldással. 

 

Önmagukból kiforduló alakok kozmikus kirándulása

De ez a nyakatekertség egyáltalán nem öncélú megoldás a festményben: hiszen ha alaposabban megszemléljük a hosszan elnyúló nyakakon látszólag a semmibe révedő fejek pozícióját, illetve az ábrázolt arcokról kinéző tekintetek szemlélődésének az irányát, valamire azonnal rájöhetünk. Nem elfeledve azt sem, hogy a pop art élénk színhasználatát időző festmények részint harsány, részint pasztellbe hajló, részint pedig a sötétséget közénk hozó színei teljességgel önazonos módon kozmikus színek.

VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kép alsó háromnegyedét a napsárga szín uralja, amelynek a tónusát már egy keskenyebb, a föld barna színét idéző sávba elvesző nap színe is hagyja még a képen visszaköszönni. Nem máshonnan, hanem épp a furán kitekeredő fejjel önmaga meztelen testére visszanéző nőalak hajfürtjeit ékesítve. 

A napba öltözött asszony képzőművészetileg is releváns, de mondhatni klasszikus fogalmát visszaidézve. Messze nem klasszikus, hanem nagyon is formabontóan modern módon persze. 

Ha a napba öltözött asszony napsárga területét valóban a nap ragyogása által uralt zónának tekintjük, akkor különlegesen jelentőségteljessé válik a szintén meztelen testtel rohanó fiú alakjának égkék színvilága. Mert ezzel egy ismert szabály fordul ki a képen önmagából: ahogy a nő- és a férfialak is ezt teszi, amikor a saját testükből kifordulva hódítanak meg testen kívüli dimenziókat maguknak. 

 

Nem az ég kékjében ragyog a nap, hanem a nap sárgájában fénylik az ég

Az ismert szabály pedig éppenséggel itt az lenne, hogy az Ég hatalmas kék tengere fogadja be a maga végeérhetetlen kiterjedésében a Nap korongját. Az egyik férfiúi dimenzió a másikat. A Nap istenét az Ég tengerének istene. Ehhez képest itt a rohanó fiú égszínkék testét fogadja és zárja önmagába a napba öltözött asszony teste körül megképződő aranysárga mindenség. Vagyis a kép a női és a férfiúi szerepek felcserélésének gondolatával is jól láthatóan eljátszik a kozmikus szinten. És ezt a játékot még ennél is erőteljesebben folytatja a kép azzal, hogy a napba öltözött asszony fejét – épp a hajkoronáját, amelyet a napkorong koronáz meg – átcsúszni engedi a földesbarna sávba. A Földanyák által uralt khtonikus térbe, amely a maga röghöz kötött módján hozza el közénk a föld barna színtónusait. 

A Napba öltözött asszony ezzel a pozíciófoglalással a képen jól láthatóan visszatér a maga eredeti közegébe, a földistennők által meghódított, a talajt megtermékenyítő jelenlétébe. Vagyis az Ég asszonya a maga nyakatekert módján újra a Föld asszonya lesz. 

Egy ehhez hasonló, önmagát kiteljesítő utat jár be a rohanó fiú alakja is a képen – s ehhez őt is a maga nyakatekert módján végig vitt szellemi fejlődése segíti hozzá. Azzal, hogy a nap sárgája által felragyogtatott zónából a föld barnás rögeit idéző zónán keresztül átlóg a fejével az éj sötétjét formázó sávba. Hogy aztán onnan tekintsen az éjfekete semmibe. Éppen ellentétes irányba nézve ki a képből, mint ahogy a napba öltözött asszony néz ki a maga hasonlóan bonyolultan kozmikus méreteket öltő pozíciójából. 

A kép nagyszerűségét viszont az adja, hogy amiként a kozmikus dimenzióban a két alak mást keres, azonképpen a test dimenzióiban egymással maximálisan összerezdülnek. 

Ezt szeretem a legjobban ebben a képben. Hogy a spirituális elvágyódások és a testi összezárulások valahogyan egymást kiegészítve működnek ezen a festményen. Hogy elfogadjuk, s hozzá még látva is lássuk, hogy a rohanó fiú nem rohan annyira, hogy a napba öltözött asszony mozdulataira ne legyen a maga részéről valamilyen adekvát válasza. 

Még akkor is, ha közben a tekintete valahol messze, az új sötétségében és a kozmosz feneketlen űrjében valahová a messzeségbe réved. S még akkor is, ha a napba öltözött asszony tekintete a maga földanyai természetéből elmerengve úgy néz vissza más, erősen napsütötte égtájakra, hogy a tekintetének a rohanó fiúval találkozni egyáltalán nincsen érkezése. 

 

Nem egymást figyelik, de a taglejtéseikkel egymást keresik

Az adekvát válaszok pedig a taglejtések nyelvén fejeznek ki valamilyen földöntúli harmóniát magában foglaló üzenetet. Mert a rohanó égszínkék fiú bal karja ugyan anatómiailag helyesen oldalaz ki a napsütötte térbe, de a jobb karja egészen extrém kiterjedéseket vesz fel, de úgy, hogy ezenközben az ég és a föld határához csakúgy hozzáigazodik, mint a nő bal karjának eget-földet meghódító vonulásához. Híven a Wahorn művészetét mindig is jellemző erotikus késztetések belső, szinte öntudatlan motivációjához. 

A kép izgalmas eleme továbbá a napsütötte tér világhegyhez hasonló felmagasodásának tetején elhelyezkedő fehér tetejű házikó szerepe a képen. Különösen azt is figyelembe véve, hogy a nőalak hosszan elnyúló nyakán figyelő feje mintha pont ennek a világhegynek a tetejére nézne, mintha pont ennek a házikónak az irányába figyelne. 

Azt a házikót szemügyre véve, amelyhez egy szintén sárga ösvény vezet fel – egy olyan irányból, amely irányt sem a nőalak, sem a férfialak jelenléte nem tudja dominálni. Jeléül annak, hogy talán létezik valahol egy otthon, amelyik az ő szemhatárukon is jelen van, de amelyikhez a jelenlegi tudásuk szerint nem a jelenlegi elvágyódásuk mutatja az utat. 

Azzal a különbséggel, hogy a nőalak figyelmét mégis, ennek ellenére is a leginkább ez a házikó kelti fel – ellentétben a férfivel, aki a maga rohanásában csupán a sötét űr mélyét fürkészve figyel. 

 

Tüzet viszek, nem látjátok – ha látnátok, oltanátok

A rohanó fiút mindeközben még egy különleges attribútum is jellemzi a képen, amit nem szabad nem észrevenni. Látnunk kell ugyanis, hogy a rohanó fiú a jobb kezében tüzet visz. Egy olyan lángot, amelynek a hosszan hátranyúló lángcsóvája a nőalak nyakát is megperzselheti. S amely lángcsóva a nő bal kezével párhuzamosan perzseli meg a sivatagi forróságot kipárálló, tehát eleve is szintén forró tájat. 

Ez a két forróság – a nőalakot meghatározó napsütötte, vagyis természetes forróság, illetve a rohanó fiú hordozta, művinek tetsző, fáklyába záródó fény – egymással izgalmas viszonyt alakít ki. 

Mert ahogy a férfi feje a semmi sötétségével kokettál, s ahogy a nő feje az otthon melegségébe néz be, úgy a nő forrósága egyfajta természeti erőt hordoz, a férfi forrósága viszont valami tudatosan kivívott civilizációs jótéteményként jelenik meg előttünk. 

A kettő tűznek ajánlatos lenne összeadódnia, de azok, akik a tüzeiket összeadhatnák kozmikus értelemben, spirituális vonzalmaikat tekintve egyelőre távol vannak egymástól. Miközben a testük taglejtéseinek táncával szinte már tökéletesen eggyé váltak, együtt rezdülnek, egymást táncába mozdulatlanul is szinte már belerohannak.   

A nő és a férfi teste és a lelke között kialakuló vagy ki nem alakuló harmónia izgalmas, elgondolkodtató festménye Wahorn műve, amellyel egy számára megkerülhetetlenül fontos témát dolgoz fel újra. Ezt a tőle már ismerős motívumot látva azonban nem tudok elfojtani magamban más – részint popkulturális, részint pedig politikailag releváns – asszociációkat sem. 

 

Bárcsak itt lennél

A popkultúrában az égő férfi – amit Wahorn életművében a Rohanó fiú nővel című képéhez képest a Nő égő férfival című képe talán még inkább explicit módon megidéz – evidens módon összeköthető a kortárs rockzene élő klasszikusa, a Pink Floyd 1974-es albumának (Wish You Were Here) ikonikus borítóképével. 

S ha már ez az összeköttetés szinte önkéntelenül létrejön, akkor az album címében foglalt üzenet, vagyis annak megfogalmazása, hogy „bárcsak itt lennél”, óhatatlanul köztünk terem, mi több, már a képben foglalt elvágyódások és össze nem találkozások dimenziójában is értelmet nyer. A mennyországot keresni épp a pokolból elindulva. A kék eget elérve, de odáig is csak a fájdalmon keresztül eljutva. (Heaven from hell? / Blue skies from pain?)

A fájdalom forrása Wahorn képén természetesen a rohanó fiú kezét nyaldosó láng lehet, amely láng az önmagából kitekeredő nőalak nyakát is kérlelhetetlenül megcirógatja. Ha már korábban is szót ejtettünk a Rohanó fiú nővel című festmény egyik lehetséges párdarabjáról, a Nő égő férfival című festményről, most megint érdemes kiemelt figyelmet fordítani erre a másik Wahorn-képre, tekintettel arra, hogy itt a férfialak egész keze lángokban áll már. 

Wahorn András: Nő égő férfival, 1991, olaj, vászon, 40×30 cm (Forrás: Facebook)

Itt pedig nehéz lenne nem eljátszani azzal a gondolattal, hogy a tűz emésztette férfialakra gondolva, Közép-Európából nézve nemcsak a Pink Floyd albuma juthat az eszünkbe, hanem Jan Palach drámai szovjetellenes demonstrációja is, akinek a kommunista diktatúrával szembeni önfeláldozó tettét egy magyar fiatal, Bauer Sándor is megismételte a Múzeumkertben. Akár ott munkált ez a képzettársítás Wahorn Andrásban, akár nem, a rá jellemző másként gondolkodást, a hivatalos rend opponálását egészen biztosan átjárta a zsigeri antikommunizmus tüze.   

 

A mezőszemerei magány játéktereiben

Az Amerikából hazatért Wahorn persze már nem a rohanó fiú pályáján iramodik meg, hanem Mezőszemerén él falusi magányba visszahúzódva. Egy másik ritmusban zajló létezés egészen más problémaegyüttesei között túlélésre kondicionálva. 

 

Nincs miért kételkednünk abban, hogy valójában ez a lakhelyválasztás is az ellenállás egyik formája, a másként gondolkodás alakzatainak megőrzése és átmentése egy másik világba. 

Ahol talán meg lehet teremteni a Rohanó fiú nővel című festmény napsárga világhegyének tetején díszelgő távoli otthon illúzióját. Ha pedig nem, akkor még mindig bele lehet bámulni a sötét éj végtelen ürességébe. A festéshez néha felemelt kéz mozdulataival néha még a lét felforrósodásának is odaintve. 

Legyen annak a forróságnak a forrása bármi. Akár egy égi, akár egy földi tűz emléke. Akár a szellem, akár a test vágyainak felizzása.

Megfestve egy kétarcú tájképet.  Ami olyan, mint egy dadaista jégkrémbalett. Hipnózissal és árnyékkal. Miniatűr képmutatással.

 

Borítókép: Wahorn András portréja a nagyharsányi kiállításának megnyitóján 2014-ben (Forrás: Wikimedia)

 

 

 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right
Ágoston Balázs avatarja
Ágoston Balázs

Vidékellenes flaszterhuszárok

Borbély Zsolt Attila avatarja
Borbély Zsolt Attila

A Hunyadi-film és a román mítoszok

Huth Gergely avatarja
Huth Gergely

A pöcegödör legalján

Novák Miklós avatarja
Novák Miklós

Szalai Ádámot újra kísérti az ellentmondás

A szerző további cikkei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.