Idén sem zajlott le provokáció nélkül a román állami ünnep, a december elsejei román népgyűlésre való emlékezés Székelyföldön. Mihai Tirnoveanu, akinek nevét az úzvölgyi honvédtemetőben történt kegyeletsértés-sorozat kapcsán ismerhette meg a magyar közvélemény, s aki tavaly Kézdivásárhelyen írta be magát a helyi lakosság szívébe, idén Sepsiszentgyörgyön a hivatalos ünnepség után járt horát a Nemzet útja (Calea Neamului) nevű szervezetének tagjaival és támogatóival, illetve tartott uszító, történelemhamisítástól és más jellegű valótlanságoktól hemzsegő szónoklatot. Tirnoveanu, akárcsak a szélsőséges magyargyűlölő AUR nevű politikai alakzat, tünetértékű jelenség, mely a másfél évszázadra visszatekintő, a magyarságot ősellenségnek beállító román nemzetideológia sulykolásának produktuma.
Jó lenne hinni, hogy a kommunizmus nem azért bukott meg Közép- és Kelet-Európában, mert a nagyhatalmak vezetése s a mögöttük állók így látták ezt hasznosnak, taktikusnak, érdekeikkel egyezőnek, hanem azért, mert hazugságra nem lehet felépíteni egy hosszú távon életképes hatalmi rendszert, mert az igazság mindig utat tör magának.
De akár hisszük mindezt, akár nem, ténykérdés, hogy ép erkölcsi érzékkel megáldott embernek a rendszer egészét átjáró hamisság volt a legelviselhetetlenebb, az, hogy tudtuk, hogy a hivatalos dogmák hazugságra épülnek, legyen szó történelemszemléletről, gazdaságtanról vagy pártideológiáról, tudtuk, hogy az állami vezetők is tudják, hogy hazudnak, és ők is tudták, hogy mi tudjuk ezt.
A Ceausescu-rendszerben az erdélyi magyarság nemcsak a rendszer hazugságait volt kénytelen elviselni, hanem az ellene felépített, minden elemében hamis, már említett román nemzetideológiát is.
A román történelmet egyfajta sajátos nemzeti mitológia helyettesíti.
Ennek alapja a román primátust igazolni hivatott, szakmailag komolyanvehetetlen dákoromán elmélet, amit még egyes bátor román történészek is cáfolnak (legutóbb Dan Alexe idén megjelent Játsszunk dákosdit és rómaiasdit! című munkájában), de hangjuk nem jut el a lakosság egy százalékához sem. Olyan anakronizmusok kapnak kiemelt szerepet ebben a mítoszgyűjteményben, mint Mihály vajda nemzeti integrációs szándéka, melytől vezérelve „egyesítette” 1600-ban a „román országokat”, köztük Erdélyt. A mitológia része az is, hogy a „nagy egyesülés”, más szóval a tágan értelmezett Erdély megszerzése 1918. december 1-jén történt.