József Attila: Ülni, állni, ölni, halni
Az vers végig mozgásban van, él. Ilyen formán nehéz belőle kiemelni. Ez a részlet csak egy kis ízelítő abból a varázslatos József Attila-hangulatból, ami egyszerre játékos, könnyed és ugyanakkor szívbe markolóan fájdalmas. Csodálatos képek sorakoznak egymás után, a csengő haboktól, a poros könyvön át a kicsordult vérig. Ugyanakkor a játékosság is megjelenik a kislány fordulásától a kicsi húg ölbekapásáig. Érdemes meghallgatni a Hobo Blues Band előadásában megzenésítve is ezt a nagyon izgalmas verset. (Balázs, 51 éves)
[…] csengő habok közt pirulni, / napraforgók közt virulni – / vagy csak szépet sóhajtani, / csak egy legyet elhajtani, / poros könyvem letörülni, – / tükröm közepébe köpni, / elleneimmel békülni, / hosszú késsel mind megölni, / vizsgálni, a vér hogy csordul, / nézni, hogy egy kislány fordul – / vagy csak így megülni veszteg – / fölgyujtani Budapestet, / morzsámra madarat várni, / rossz kenyerem földhöz vágni, / jó szeretőm megríkatni, / kicsi hugát ölbe kapni / s ha világ a számadásom, / úgy itt hagyni, sose lásson
Mécs László: A királyfi három bánata
Aki ezt a verset elolvassa, nem létezik, hogy ne legyen rá hatással. Az anya-gyermek kapcsolat mélységén, meghittségén túl az egyetemes fájdalom emeli más szintre a „királyfi énekét”. (Zoltán, 46 éves)
Amikor születtem, nem jeleztek nagyot / Messiás-mutató különös csillagok, / csak az anyám tudta, hogy királyfi vagyok. / A többiek láttak egy síró porontyot, / de anyám úgy rakta rám a pólyarongyot, / mintha babusgatná a napkorongot.
József Attila: Nem! Nem! Soha!
Ez a vers különösen közel áll hozzám, ugyanis a magyarság feltámadását, és büszkeségének visszatérését ábrázolja egy olyan korszakban, amikor az igazságtalan trianoni békeszerződés következményeként reményvesztettség lett úrrá hazánkon. A versben rendkívül megindító az elképzelés, miszerint nemzetünk az örökös egymással való küzdelem helyett végre felveszi a harcot az őt fenyegető, külső ellenségekkel szemben, és közös erővel legyőzi azokat. (Márton, 21 éves)
Ha eljő az idő – a sírok nyílnak fel, / Ha eljő az idő – a magyar talpra kel, / Ha eljő az idő – erős lesz a karunk, / Várjatok, Testvérek, ott leszünk, nem adunk!
Weöres Sándor: Énhasadás
Sok kedvenc versem van, ezek közül az egyik Weöres Sándor Énhasadás című darabja. Hogy most miért ez? Mert ez jutott eszembe. A költészetben az a jó, hogy sok kedvenc verse lehet az embernek, és hogy ezek közül bármelyik eszébe juthat. Most éppen nekem ez. Idézem az egészet, mert nem hosszú. Viszont annál kitűnőbb. Sok más kitűnő Weöres- és egyéb vers mellett, melyek közül bármelyik eszembe juthatott volna. (János, 50 éves)
Utcasarkon / várok rám, / félórája / is van tán. // Ám értelmem / fölragyog: / Nem jövök, mert / itt vagyok.
Radnóti Miklós: A félelmetes angyal
Gimnázium óta szeretem Radnóti Miklós költészetét, de úgy éreztem kevés volt, amit a szöveggyűjteményemben találtam tőle, szóval a zsebpénzemből vettem egy kötetet, abban találtam ezt a verset. (Virág, 35 éves)
A félelmetes angyal ma láthatatlan / és hallgat bennem, nem sikolt. / De nesz hallatszik, felfigyelsz, / csak annyi, mintha szöcske pattan, / szétnézel s nem tudod ki volt.
Petőfi Sándor: Mit nem beszél az a német…
Nagy költőnk ezen mondatai jelenleg is ezerszázalékosan igazak, ha hazánkra és a brüsszeli bürokraták küzdelmeire gondolunk, hogy ők akarják megmondani, mit tegyünk (Ferenc, 41 éves)
Foglalod a kurvanyádat, / De nem ám a mi hazánkat!… / Hadat nekünk ők izennek, / Kik egy nyúlra heten mennek. // Lassan, német, húzd meg magad, / Könnyen emberedre akadsz; / Ha el nem férsz a bőrödbe’, / Majd kihúzunk mi belőle!
Weöres Sándor: Sugaras ének
Weöres Sándor költészete nem pusztán önkifejezésének eszköze, hanem a természetfölötti világ megnyilvánulása. Sok költő írt már a végtelenről, de magyarok közül nem igen lehet olyat említeni, aki valóban képes megidézni az olvasóban azt a fajta végtelen, szabad és mindenkinek oly ismerős „túlnani”-t vagyis evilág feletti közös eredetünket. (Kristóf, 33 éves)
Majd ha minden félhomályt / kizár lényed karimája: / a szilárd / teljes-létezést ragadd meg, mely valóddal eggyé-áldja / semmi előtt ki nem bomló önmagát. // Őbenne az akarat / mozgás nélkül és egyszerre / szánt-arat; / mozdulatlan áramlása irány nélkül száll mindenre, / közelebbről, mint magadhoz ten-magad. // Zsongó húr, mely nem rezeg! / láng, kívűl a lángoláson! / Torz beteg
hozzá mérten az üres tér – és az idő durva vászon – / s dadogók a morzsolódó nagy hegyek.
Hamvas Béla: Egyszer. Mindig csak egyszer
Hamvas bármely művét megoszthattam volna, de úgy gondolom most ezt fogom. Szikár, de minden benne van. Végletes és teljes. És bátor. (Gabriella, 42 éves)
Egyszer. / Mindig csak egyszer. / Mindig először, mindig utoljára. / Nem törvényt keresni. / Szabadnak lenni. / Nem alkalmazkodni. / Elhatározni. / Nem megszokás. / A váratlan. / A kaland. / A veszély. / A kockázat. / A bátorság… / A küszöbön állni. / Folytonos átlépésben lenni. / Élve meghalni, meghalva élni. / Aki ezt elérte, szabad. / És ha szabad, belátja, hogy nem érdemes mást, csak a legtöbbet.
Radnóti Miklós: Nem tudhatom...
Nekem azért ez a kedvenc versem, mert Radnóti patrióta életszemlélete ember- és természetközeli, meglátja a szépet az apró dolgokban is. Hazaszeretetét nem dicsőséges történelmi eseményekhez köti, hanem a hétköznapi valósághoz, amellyel személyesebbé teszi a nemzet fogalmát. (János, 24 éves)
s mi föntről pusztitandó vasút, vagy gyárüzem, / az bakterház s a bakter előtte áll s üzen, / piros zászló kezében, körötte sok gyerek, / s a gyárak udvarában komondor hempereg; / és ott a park, a régi szerelmek lábnyoma, / a csókok íze számban hol méz, hol áfonya
Petőfi Sándor: Az Alföld
Bár hozzám alapvetően közelebb áll a „zordon Kárpátoknak Fenyvesekkel vadregényes tája”, mint az alföldi síkság, mégis ebben a versben Petőfi gyönyörűen bemutatja hazánk egyik legszebb és legmeghatározóbb táját. Számomra ez a vers megmutatja, hogy aki megáll egy kicsit és elmerül hazánk tájaiban, az mindig megtalálja a szépséget. (Hunor, 23 éves)
A tanyáknál szellők lágy ölében / Ringatózik a kalászos búza, / S a smaragdnak eleven szinével / A környéket vígan koszorúzza. // Idejárnak szomszéd nádasokból / A vadlúdak esti szürkületben, / És ijedve kelnek légi útra, / Hogyha a nád a széltől meglebben. // A tanyákon túl a puszta mélyén / Áll magányos, dőlt kéményü csárda; / Látogatják a szomjas betyárok, / Kecskemétre menvén a vásárra.