Demokráciákban gyakorta konkrétan felmerül a kérdés, hogy mi a fontosabb: a szólásszabadság vagy a nemzetbiztonság? Aztán az adott esetre vonatkozóan eldöntik és passz. A felhasználó világ szeme most ez ügyben is éppen Amerikán, és úgy fest, egy darabig még meresztgetheti. A TikTokról van szó, és arról, hogy tíccsák be – pontosabban tiltsák ki – az alkalmazást az Egyesült Államokból, vagy inkább mégsem, de ha igen, akkor hogyan.
A dilemma felbukkanásának oka egyértelmű, a TikTok kínai fejlesztés. A többi kissé bonyolultabbnak tűnik. Először is, a tiltásra vonatkozó jogszabályt egy úgynevezett salátatörvényben hagyta jóvá a szenátus, olyan további „szereplők” társaságában, mint az Ukrajnának és Izraelnek szánt segély. Külön nem lehetett vacakolni vele.
Így a helyzet most az, hogy a törvény életbelépése után a kínai anyavállalat arra kényszerülhet, hogy eladja a boltot. Amennyiben ezt nem tenné meg, akkor jöhet a betiltás. Az üzlet lebonyolítására kapnak kilenc hónapot, ami egy alkalommal három hónappal meghosszabbítható, így jön ki az egy év, közben meg mehet a jogászkodás.
A helyzetet tovább cifrázza, hogy az értékesítéshez meg kell szerezni a kínai kormány hozzájárulását is, ők meg majd nyilván kitalálnak még valami érdekeset, amire álmában sem gondolt a mintegy 170 millió felhasználó, miközben húsz másodpercben rögzítette a macskája nyaralását. Viszont és ugyanakkor menekülési útvonal lehet még a törvény megtámadása, mégpedig nem másra, mint a szólásszabadságot kimondó első alkotmánymódosításra, amit Amerikában igencsak komolyan vesznek. Ezt a jogot aztán felülírhatják bizonyos nemzetbiztonsági aggályok és göröghet tovább a procedúra, ha nem is a végtelenségig, de egy újabb jelentős problémahalmaz feltűnéséig bizonyosan.
Mondjuk egy másik, a szólás-, alkotói és művészi szabadságot enyhén szólva ignoráló csomag máris itt van a nyakunkon. Olyan nagy meglepetést nem okozott, de definiálhatjuk úgy, mint a hülyeség diadalát. Már Lenin elvtárs is megmondta, hogy a bolsevikoknak valamennyi művészeti ág közül a legfontosabb a film, és úgy tűnik, a mondás azóta sem veszített aktualitásából.
Mert úgy alakult történelmileg, hogy ezentúl csak olyan művek kaphatják meg a legjobb film Oscar-díját, amelyek így vagy úgy, de inkább így és erősen kötődnek valamely hátrányos helyzetű, alulreprezentált csoporthoz.
A továbbiakban kizárólag olyan filmmel lehet pályázni az elismerésre, amely az amerikai filmakadémia által meghatározott négy „reprezentációs és befogadási norma” közül legalább kettőnek maradéktalanul megfelel.