Azt mondták valaha okos emberek, hogy nincs nevetségesebb az ifjú konzervatívnál és az öreg forradalmárnál. Talán úgy pontosabb a kijelentés, hogy minden életkornak megvannak a maga korlátai, helyes és helytelen magatartásformái. Mindenesetre tény, hogy a művészeti alkotásokat másképp szemléli az ember húszévesen, mint ötven felett. Amit valaha lélegzetelállítóan monumentálisnak, végtelennek és egyedinek látott, néhány évtized után pusztán üres díszletnek tűnik. Ami forradalmi újdonság, bátor kiállás az emlékeinkben, arról kiderül, hogy tudás és ízlés nélküli magamutogatás. Ahogyan sokszor az is csak idősebb fejjel érthető meg, hogy esztétizálási rögeszmék, műfajelméleti kényszerek helyett voltaképpen semmi nem számít, csakis maga a mű. Az, hogy mennyire illeszkedik megélt tapasztalatainkhoz, megszerzett tudásunkhoz. Hogy megcsillant-e valamit az ember sorsából, végzetéből az a festmény, dal, regény, vagy pusztán reflektál mások felfedezéseire.
A művészet ugyanis szakrális eredetű. Nem a tragédia vagy a komédia felé hajlása fejezi ki lényegét, még csak nem is formai vagy stílusjegyei minősítik, hanem az, hogy az eredetről, a sorsról és a megtisztulásról akad-e közölnivalója. A művészet felhígulása akkor kezdődik, amikor mindössze „izgalmasnak” vagy „érdekesnek” találunk egy műalkotást. A művészetet helyettesítő álművészet pusztán érzékeket csigáz, meghökkent, fellelkesít vagy indulatot kelt, „jó érzésként” pedig olcsó érzelmeket közvetít. A performance ezért szükségszerűen már önmagában ellenkultúra. Legtöbbször a katarzis sincs jelen benne, pedig anélkül művészet nincs és nem is lesz soha. A tárgy demonstrálása tehát önmagában nem elegendő, még akkor sem, ha egyébként színpompás, látványos a kivitelezés.
A művészet valójában mindig szertartás (ezt a régi görögök ugyanúgy tudták, mint mondjuk Latinovits Zoltán), így a lélek erejével vagy gyengeségével szembesíti az embert, amikor körtáncba húzza. Ugyanakkor inkább a harmóniát, nem pedig a diszharmóniát keressük a művészetben. Ennek bevallása nem azt jelenti, hogy tájékozatlanok, elmaradottak vagy korszerűtlenek lennénk, esetleg képtelenek az elvont gondolkodásra, inkább az egészséges ösztönéletet, a megszerzett tapasztalatokat és a jó ízlést jelzi. Aki az ellenkultúrára esküszik a tiszta művészet helyett, annak legelőször is a saját életrajzában kell rendet tennie, ha egyáltalán képes felvázolni lelki eltorzulásának kórtörténetét.