Hazánk miniszterelnöke az uniós vezetők budapesti csúcstalálkozója alkalmából megtartott sajtótájékoztatóján a migrációs krízis kezelése kapcsán nyílt lázadást hirdetett az Európai Bíróság a tagállamok szuverenitásába ütköző aktivista ítélkezési gyakorlata ellen. Kétségtelenül létező és a tapasztalatok szerint évtizedek óta rendszerszinten működő jelenségről van szó, aminek a lényegét legegyszerűbben úgy lehet megfogalmazni, hogy beletartozik minden olyan döntéshozatali eljárás, amikor az uniós bíróság a hatalmával visszaélve túlterjeszkedik az egyébként teljesen ellenőriz(het)etlen bírói funkcióin.
Idesorolandó elsősorban a jogszabályok szöveghű alkalmazásától való önkényes eltérés – úgymond „kreatív értelmezés” –, ami valójában új jog alkotását jelenti. Ugyancsak ez a helyzet, amikor az uniós bíróság egy adott kérdéssel kapcsolatos joghézag fennállása esetén már nem jogot alkalmaz, hanem annak hiányában valamilyen azon kívüli értéket vesz alapul a döntéséhez.
Ezek mellett a kifinomult eszközök mellett kifejezetten gátlástalan technika a tények átértelmezésén (meghamisításán) alapuló, valamint az érdemi indokolást egyszerűen mellőző ítélkezés. A hazánkkal szembeni migrációs perekben mindkettő előfordult.
Emlékezetes, hogy a luxembourgi uniós bíróság fogva tartásnak minősítette a röszkei tranzitzónás elhelyezést, holott az érintett migránsokat de facto nem fosztották meg a szabadságuktól, ugyanis oda önként léptek be, és ugyanígy vissza is térhettek volna Szerbiába, ahol nem voltak veszélynek kitéve.
Éppen ezért szemben az uniós bírósággal, az emberi jogok strasbourgi bírósága az előtte folyó Ilias és Ahmed-perben nem is tekintette fogva tartásnak a migránsok ott tartózkodását. Mindezek után pedig a napi 400 millió forint összegű, gigantikus migrációs pénzbírság fizetésére kötelező ítéletből egyáltalán nem derült ki, hogy a pénzbírság miért pont annyi, amekkora összegben azt az EU öt bírója kiszabta.
Semmilyen számszaki levezetés nem szerepel a döntés indokolásában. Az uniós migrációs jogszabályi rendelkezések átültetésének megtagadásával kapcsolatban az ítélet mindössze azokat az elvi szempontokat jelölte meg, amelyek a bírók szerint egy nagy összegű bírság alkalmazását alapozzák meg. De hogy ezekből miért épp az általuk meghatározott bírságösszeg következik, miért nem mondjuk a fele, vagy akár a duplája, az nem vezethető le az ítélet indokolásából. Az indokolási kötelezettség teljesítésének a hiánya az ítéletet önkényessé teszi és a tisztességes eljáráshoz való jog súlyos sérelmét jelenti.