
Formula-1 technológiával hozták ki a legtöbbet a Ferrari 296-ból, amelynél teljesen átdolgozták a 3,0 literes V6-os biturbót, a tömegét 9 kg-mal csökkentették, miközben 37 lóerővel 700 lóerőre emelkedett a teljesítménye. Az égéskamra csúcsnyomását 7%-kal növelték meg, az F-1-ből érkezik a kopogásfigyelő technológia. Megerősítették a dugattyúkat, amelyeket olajsugarakkal hűtenek, a nagyobb csúcsnyomást elviselő titánium hajtókarok az F80-ból jönnek – utóbbiak 35%-kal könnyebbek az acél hajtókaroknál –, emellett még a főtengely tömegét is csökkentették. A blokkból 1,2 kg-ot vesznek le, a titánium hengerfej-csavarok 1,9 kg-ot spórolnak; ez világpremier közúti autónál, korábban csak versenyautók használtak ilyen csavarokat. A turbófeltöltők 1,2 kg-mal veszik ki részüket a tömegcsökkentésből. A 296 GTB/GTS-hez képest a 296 Speciale esetén kétszer több csatorna viszi a motorhangot az utastérbe.
A váltóba beépített villanymotor teljesítményét 13 lóerővel 180 LE/315 Nm-re növelték a motorvezérlés és a hűtés optimalizálásával, az extra teljesítmény csak „Qualify” módban hívható le – ezt a funkciót az SF90 XX-ből vették át. A műszeregységben a jobboldalon jelent meg egy új visszajelző, ami azt mutatja, hány alkalommal hívhatja le a sofőrt ezt az extra teljesítményt. A Ferrari tapasztalatai alapján a Fiorano pályán 2 kör alatt 14-szer, míg a Mugello pályán 1 kör alatt 15-ször kell aktiválni ezt a funkciót a köridő minimalizálása érdekében. A villanymotor és a 8 fokozatú duplakuplungos váltó jobb együttműködésének köszönhetően nem csak a kapcsolási idő rövidült, de gyorsabb a reakció a kapcsolófül meghúzására.

A Ferrari 296 Challenge versenyautónál szerzett tapasztalatok alapján alakították át az első lökhárító légterelőit és a padlóburkolatot, a karosszéria felső részénél folyadékdinamikai szimulációkkal finomították a légáramlást. A nyitható tetős 296 Speciale A esetén a szélvédőkereten lévő és az utastér mögötti légterelő átalakításával finomították a légáramlást. Az aktív hátsó szárnynak már 3 programja van, oldalirányban megtoldották azt függőleges részekkel. A 296 Speciale 435 kg leszorító-erőt generál 250 km/órás sebességnél, ami 20%-os növekedés a 296 GTB-hez képest. Mivel a hűtők mérete és elhelyezkedése adott volt, a nagyobb teljesítmény miatti nagyobb hőterhelést úgy kezelik, hogy megnövelték a hűtőkön átáramló levegő mennyiségét, a távozó meleg levegő a padló alatti légáramlást javítja.

A feláras karbon karosszériaelemek (lökhárítók, motorháztető) és a belső égésű motor titánium-alkatrészei összesen 60 kg-mal csökkentik a saját tömeget, emellett még a felfüggesztést is átalakították a vezethetőség javítása érdekében. Feszesebb titániumból készített rugók és a módosított geometria 4%-kal nagyobb keresztgyorsulás elérését teszi lehetővé, a karosszériadőlés 13%-kal mérséklődött. Kifejezetten ide fejlesztették a Michelin Pilot Sport Cup2 abroncsokat, amelyek merevebb oldalfalat és a futófelületen jobban tapadó keveréket kaptak, a Multimatic elektronikusan vezérelt lengéscsillapítók a 296 GT3 versenyautóból érkeznek. Mindezek a változások azt eredményezik, hogy a 0-100 km/óra gyorsulás 2,8 másodperc alatt megvan, a 0-200 km/óra 7,0 másodpercig tart, a fékút 200 km/órás sebességről 106 m, a csúcssebesség meghaladja a 330 km/órás tempót; a nyitható tetős Speciale A esetén egyedül a 0-200 km/óra gyorsulás 7,3 másodperces ideje jelent eltérést.

Flavio Manzoni vezetésével a Ferrari formatervezői átalakították a megjelenést, teljesen új az első fedél, az első sárvédőkre szellőzőnyílások kerültek, nagyobbak a légbeömlők. Hátul vastagabb sötét csíkban helyezik el a lámpákat, nagyobb méretű a diffúzor. A Verde Nürburgring nevű zöld színt kifejezetten a 296 Speciale számára keverték ki. Leegyszerűsítették a belső teret, a kevesebb alkatrész tömegmegtakarítást eredményez, például a hangszóróknak nincs külön rácsa, hanem a karbon burkolatba fúrt réseken át szólnak. A Ferrari 296 Speciale és 296 Speciale A vásárlójának 7 év ingyenes karbantartás (20 000 km vagy 1 év szervizintervallum) jár.