Miért nem kivételeznek a magyarokkal?

Mi állhat annak hátterében, hogy az unió több tagországa folyamatos engedményeket kap a hiánycél teljesítése kapcsán, míg hazánk esetében teljes a szigor?

Kovács András
2012. 10. 10. 9:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pénteken jelentette be Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter azokat az intézkedéseket, amelyek révén 2012-13-ban biztosan három százalék alatt lesz a költségvetési hiány. Hazánk ellen így várhatóan megszűnik a 2004 óta tartó túlzottdeficit-eljárás, ami többek között azt jelenti, hogy nem kell attól tartanunk, hogy az unió kohéziós forrásokat fagyasztana be. Az elmúlt időszak eseményei láttán joggal támad az a gyanú az elérendő deficit kapcsán, hogy az EU–IMF mintha kettős mércével mérne ilyen tekintetben is.

Görögországban például már hetek óta tartanak a különféle tárgyalások annak kapcsán, hogy az ország hogyan tudná teljesíteni a kötelezettségeit. A gazdasági megszorítások ellenére a görög deficit folyamatosan növekszik, és egyelőre semmi garancia nincsen arra, hogy teljesítsék a vállalt 6,7 százalékos GDP-arányos célt. Arról pedig beszélni sem érdemes, hogy 2014 végéig hogyan lehet elérni a háromszázalékos deficitet a folyamatos recesszió mellett.

Portugália engedélyt kapott

Portugáliában bár csökkent a költségvetési hiány az első félévben, de még mindig magasabb, mint amiről az ország a hitelezőkkel az év egészére megállapodott. Június végén 5,6 milliárd euróra rúgott a portugál költségvetés hiánya, ami a GDP 6,8 százalékának felelt meg, azaz 1,8 százalékponttal haladta meg a segélycsomag-megállapodásban rögzített 2012-es 5,0 százalékos GDP-arányos deficitet. Mindezek ellenére a déli országnak engedélyezték a hiány növelését, és semmilyen szankcióval nem járt annak megszegése.

Lengyelországban sem egyszerű a helyzet, ennek ellenére nem hallani arról, hogy valamilyen szankciókra számíthatnának. A lengyel kormány erre az évre az eredeti 3 százalékos célról 3,5 százalékra emelte a GDP-arányos államháztartási hiányra vonatkozó előrejelzését, a jövő évi 2,2 százalékos hiánycélt pedig ejtette, és most arra számít, hogy a 2013-as deficit „valamivel kisebb” lesz az idei évre várt hiánynál.

Óvatos egyensúlyozás

A fenti példák is mutatják, hogy az unió sok ország esetében jóval engedékenyebb, mint hazánkkal. Elemzői körökben már az is nagy felzúdulást okozott, hogy a kormány a 2,2-ről 2,7 százalékra emelte a hiánycélt, miközben máshol ennél jóval nagyobb lazítások történnek. Ennek ellenére szankciókról nem lehet hallani Brüsszel részéről, csak hazánk fölött lengetik be időről időre, hogy ha nem teljesítjük a meglehetősen szigorú szabályokat, akkor komoly forrásoktól eshetünk el.

Az mno.hu kormányközeli forrásai szerint az Európai Bizottság és az IMF magatartása bizonyos szempontból változik a vállalt hiánycélok kapcsán. Míg az EU véleménye fokozatosan puhul föl és nem zárkózik el attól, hogy egy adott ország nagyobb hiányt érjen el, mint amennyit vállalt, addig a valutaalap esetében egy „keményedés” figyelhető meg. Ez természetesen ad némi mozgásteret a kabinetnek, de nagyon óvatosan kell egyensúlyozni a két fél között.

Ahhoz, hogy Magyarországon érdemi gazdasági növekedés legyen, ahhoz a brüsszeli vezetésnek világosan kell látnia, hogy Európa-szerte alkalmazott szigor nem vezet eredményre. A déli tagállamok súlyos válságából egyelőre semmi kiút nincsen, a recesszió elhúzódása idővel az egész kontinenst érintheti, így a gazdaságpolitikai vonalvezetés megváltoztatása mindenkinek az érdeke.

A múlt héten bejelentett egyenlegjavító program elemei azt jelzik, hogy a magyar kormány most már kész szembenézni az euróövezeti adósságválság súlyosságával – vélekedtek keddi helyzetértékelésükben londoni pénzügyi elemzők.

A lehetséges legjobb, AAA besorolással látta el az euróövezeti stabilitási mechanizmust (ESM) hétfőn a Fitch Ratings. Ismert, a német alkotmánybíróság feltételekkel engedélyezte Németország részvételét a stabilitási mechanizmusban.

Sajátságos módon sikersztorinak nevezte az IMF a 2008–09-es térségbeli tevékenységét, ami hazánk esetében a nyugdíjak csökkentését, a közszféra béreinek befagyasztását, valamint a gyes és a gyed idejének lerövidítését jelentette. A Gyurcsány Ferenc és Bajnai Gordon vezette kormányok e diktátumokat gondolkodás nélkül végrehajtották. A második Orbán-kabinet ezzel szemben nem a megszorításokban látja a megoldást, hanem többek között a terhek szétterítésében.

2008-ban az IMF általános ijedségben volt a bankok miatt, ezért aztán Magyarországon is gyorsan meg kellett segíteni őket a kapott hitelkeretből – mondta el az MNO-nak Boros Imre közgazdász. A baj azonban nem volt akkora, mint azt az Állami Számvevőszék is megállapította, az első hitelrészlet gyors lehívása nem volt indokolt – jelentette ki Boros.

A 2008-ban kötött IMF-megállapodás nem kifelé vezette az országot a válságból, utána nagyon nagy gazdasági visszaesés következett – mondta el Rogán Antal, a Fidesz frakcióvezetője a Hír TV Péntek8 című műsorában.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.