Az elemzés egyértelműen megmutatja, hogy az alkotmánymódosítás összhangban van az európai alkotmányossági sztenderdekkel, és jogi szempontból túlzóak voltak azok az állítások, amelyek a demokrácia és a hatalommegosztás végéről beszéltek Magyarországon.
A Külügyminisztérium által felkért alkotmányjogász szakértők a negyedik alaptörvény-módosítás elemeit témakörök szerint csoportosították, és a tizenhét témakört három kategóriába osztották. Az alkotmányjogászok véleménye szerint a témakörök többsége – nyolc – az értelmezési irányok bármelyikének figyelembevételével egyértelműen összeegyeztethető az általuk figyelembe vett európai sztenderdekkel. Hat témakör esetében a szakértők úgy nyilatkoztak, hogy meghatározott értelmezési irányokat követve szintén összeegyeztethetők az európai normákkal. A szakértők három témakör esetében jelezték, hogy a benne foglalt rendelkezések az európai sztenderdekkel összefüggésben aggályosak lehetnek.
Az elemzés azzal a mértékadó hazai szakértői véleményekkel egyező megállapítással indít, hogy tekintettel arra, hogy az Alkotmánybíróság csupán formai okokból semmisítette meg az Átmeneti rendelkezések elnevezésű dokumentumot, a benne foglalt rendelkezések átemelése az alaptörvénybe önmagában nem vethet fel alkotmányossági aggályokat.
A házasság fogalmával kapcsolatban kiemelik, hogy nincs olyan európai kötelezettség, amely előírná azt, hogy a házasságot azonos nemű párok között is lehetővé kell tenni.
A módosítások Alkotmánybíróság általi felülvizsgálhatóságával kapcsolatban az alkotmányjogászok megjegyzik, hogy „összehasonlító jogi szempontból világosan kitűnik, hogy az alkotmánymódosítások tartalmának vizsgálata korántsem része a közös európai alkotmányos örökségnek”. Így a tartalmi felülvizsgálhatóság lehetőségét elvben kizáró szabállyal összefüggésben fel sem merülhet az európai normák megsértésének gyanúja.
Az egyházakra vonatkozó elismerési rend alkotmányos alapjaival kapcsolatban azt rögzítik, hogy egyaránt létezik példa a parlament általi elismerésre és arra, hogy a jogorvoslati rendszer végső szintjének maga az Alkotmánybíróság minősül – amilyen az új magyar megoldás is.