Hozzávetőleg ötszázmillió forinttal segítette ki a Civil Összefogás Fórum (CÖF) a Fidesz–KDNP-t három évvel ezelőtt. A Political Capital politikai elemzőintézet és a korrupció ellen küzdő Transparency International kedden kiszámolta, hogy a kormánypártokat segítő CÖF listaáron félmilliárdért tett ki plakátokat a 2014-es országgyűlési választás kampányában. Ezenkívül a Fidesz – listaáron számolva – kétmilliárd forint értékben vásárolt reklámhelyet a közterületeken, ennél azonban jóval kevesebbet fizetett.
Ha a házelnök által tegnap aláírt és az államfőnek továbbküldött plakáttörvény három évvel ezelőtt hatályban lett volna, akkor a Fidesz közel másfél milliárddal lépte volna túl azt a költési limitet, amit a kormánypártok maguk jelöltek ki a választás előtt. Mindennek azért van jelentősége, mert a Fidesz az elmúlt hetekben azzal az indokkal erőltette a plakáttörvény elfogadását, hogy a Jobbik jelentős engedményt kapott a listaárból a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó közterületi reklámcégektől a Ti dolgoztok. Ők lopnak feliratú hirdetései után. Az Állami Számvevőszék a 2014-es kampány után rendben levőnek találta a Fidesz könyvelését, amiből azt következik, hogy a kormánypárt is jelentős árengedményt kaphatott, különben átlépte volna a 995 milliós költési limitet.
– Miközben a Fidesz politikusai az átláthatóság megteremtéséről beszélnek, a javaslatuk a CÖF-höz hasonló szervezetek kampánytevékenységére nem tért ki.
Tehát a CÖF – mintegy újra kisegítve a Fideszt – továbbra is vásárolhat plakáthelyeket listaár alatt a kampányban. Ugyanez igaz a parlamenten kívüli kamupártokra is, amelyek ráadásul még jelentős támogatást is kapnak a költségvetésből úgy, hogy 2014-ben sem tudtak elszámolni az igénybe vett közpénzzel – mondta a Magyar Nemzetnek László Róbert, a Political Capital választási szakértője.
A pártfinanszírozás átláthatóvá tétele már tíz éve téma a parlamentben, ám mivel a 2010–2014-es ciklusig senkinek nem volt kétharmada, a minősített többséget igénylő törvény elfogadására csak akkor lett volna lehetőség, ha az MSZP és a Fidesz megegyezik. A jelenlegi kormánypárt ellenzékben viszont két területhez nem akart hozzányúlni: nem támogatta a civilek korlátozását és a közterületi reklámpiac megregulázását. 2007-ben Orbán Viktor felvetette, tiltsák be mindenütt a reklámokat, egyedül a köztereken lehessen kampányolni. Okkal: a Fidesz már 2006-ban kiszervezte a negatív kampányát, akkor a Magyar Vizsla Egyesületen keresztül támadta ellenfeleit. A CÖF pedig 2012 és 2014 között az egész országot beborította plakátjaival a baloldali összefogás politikusait támadva. Holott – mint arról egy hete beszámoltunk – a szervezet alapszabálya tiltja a közvetlen politikai tevékenységet, ám a CÖF vezetői mindig is azzal vágták ki magukat, hogy ők csak „ismeretterjesztést” folytatnak.