Utánanéztem a bombavetés kérdésének, hamarosan sor kerül erre a gyakorlatra a Gripenekkel – így tájékoztatta lapunkat Simicskó István honvédelmi miniszter, miután kedden Budapesten megbeszélést folytatott svéd kollégájával, Peter Hultqvisttel. Bár a tárgyalást követően megtartott sajtótájékoztatón nem tehettem fel kérdést, a Honvédelmi Minisztérium (HM) aulájának lépcsőjén véletlenül összefutottam a tárcavezetővel, aki ekkor tett említést a magyar légierő képességfejlesztése szempontjából kiemelkedő jelentőségű intézkedéséről.
A miniszteri közlés előzménye, hogy júliusban, a honvédség bakonyi lőterén megrendezett Bátor Harcos nemzetközi gyakorlat alkalmával megkérdeztem a jelen lévő honvédségi vezetőket arról, hogy a magyar Gripenek alkalmasak-e már földi célok elleni feladatokra, amire igenlő választ adtak. Információink szerint azonban ez nem felel meg a valóságnak, mert a második Orbán-kormány 2014 áprilisi döntése ellenére az úgynevezett levegő-föld képességet az elmúlt három és fél évben sem sikerült teljessé tenni.
A szomorú történet azonban jóval korábban kezdődött. Azt, hogy a Svédországtól bérelt magyar Gripeneket alkalmassá kell tenni korszerű, nagy pontosságú bombafegyverzet, elsősorban lézerirányítású bombák bevetésére, a lízingszerződés első, 2003-as módosításakor rögzítették. A Juhász Ferenc vezette HM – a légi utántölthetőség megteremtése mellett – ebben látta az első Orbán-kormány által 2001-ben kiválasztott svéd gépek NATO-együttműködésre való alkalmassá tételének egyik fő feltételét. Az ezáltal mintegy kétszer drágábbá vált beszerzési program azonban máig nem valósította meg ezt a képességcélt. Hiába fizet a magyar adófizető jóval többet a többfunkciós harci gépek lízingjéért (a bérleti díj egy évre 20 milliárd forintot is meghaladó összeg), a befektetés még „nem térült meg”. Ennek hátterében a korabeli szocialista védelmi vezetés egyik legellentmondásosabb döntése állt: hogy féken tartsák a korszerűbb gépek beszerzése miatt megnövekedett költségeket, csökkentették a kiképzésre használható repülési órák számát. Magyarán Gripenjeink többet tudnak ugyan a 2003-as szerződésmódosításnak köszönhetően, csak épp a pilóták nem repülhettek annyit a program első hat-nyolc évében, hogy ezt ki is tudják hozni a gépekből.