Csalás gyanújával tesz eljelentést tesz a Fidesz hét évvel ezelőtti plakátvásárlásai miatt Szigetvári Viktor. Az Együtt választmányi elnöke ezt annak kapcsán jelentette be, hogy az Állami Számvevőszék szerdán 330 millió forint tiltott támogatás elfogadásával vádolta meg a Jobbikot, és ennek dupláját róná ki rá büntetésként.
Szigetvári emlékeztetett: a Kantar Media plakátpiaci auditja alapján 2014 tavaszán, február és április között a Fidesz–KDNP több mint 743 millió forint értékben használt közterületi hirdetést.
Az összeg önmagában annyi, mint amennyit a hivatalos közlönyben a pártszövetség a teljes kampányidőszakra kiadásként elszámolt – írja az Együtt vezetője.
A bevett piaci ár alatti kedvezményekkel való plakáthasználat így a Fidesz 2014 tavaszi parlamenti választási kampányára is megáll. Ezt is vizsgálni kell, mondta a politikus, egyben felszólította Domokos Lászlót, az ÁSZ elnökét,
rendeljen el célzott vizsgálatot a Fidesz 2014-es plakátkiadásait illetően,
mivel joggal feltételezhető, hogy a tavaszi kampány alatt áron alul kapott plakáthelyeket. Az ügyben korábban már Juhász Péter, az Együtt elnöke is feljelentést tett, igaz, ő kampányfinanszírozási szabályainak megsértése miatt.
A Fidesznek ugyanakkor nemcsak három, de hét évvel ezelőtt is sikerült bravúrosan alacsonyan tartania kampányköltségeit: a 24.hu írta meg, hogy a 2010-es országgyűlési választáskor rekordolcsón plakátolhatott. A portál birtokába került dokumentumok szerint a Fidesznek a jelenlegi listaárakon nagyjából 1 milliárd forintot kellett volna átutalnia a laptulajdonosunk, Simicska Lajos érdekkörébe tartozó Mahir Cityposternek azért, amit 23 millióval rendezhetett. Az előkerült adatok alapján pedig úgy tűnik, hogy 1300 plakátot számla nélkül helyeztek ki annak idején.
Ráadásul a Fidesz 2010-es kampányát szervező Hír TV Műsorszolgáltató és Hirdetésszervező Zrt. mostani vezetése nem találja annak nyomát, hogy hét évvel ezelőtt a költségeket kiszámlázták volna a pártnak.
A botrány még a nyár folyamán, a Jobbik „Ti dolgoztok. Ők lopnak” szlogenű óriásplakátjainak megjelenésekor robbant ki, a hirdetéseken Orbán Viktor, Mészáros Lőrinc, Rogán Antal és Habony Árpád portréja is szerepelt. A plakátok kihelyezése után a NAV nyomozói házkutatást tartottak reklámfelületeket biztosító Mahir Cityposternél, de nem jártak eredménnyel.
Ezután erőltették át kormánypárti képviselők a parlamenten a plakáttörvényt – valószínűleg alkotmányba ütközően, hiszen a kétharmados többséget igénylő rendelkezést egy feles törvénybe gyömöszölve szavazták meg –, majd beindult a központi megtorlás folyamata.
A Jobbik plakátjait jelenleg rendőri kísérettel, kormányhivatalnokok jelenlétében semmisítik meg, a hatóságokat az sem riasztja vissza, ha törvénytelenséget követnek el: a plakátörvény ugyanis csak a listaáron vásárolt, bérelt helyeken történő hirdetésekre vonatkozik, de a kormányhivatalok átfestik, letépik a Jobbik saját tulajdonában lévő plakátfelületeit is.
Így lehetetlenítik el a plakátolást
A plakáttörvény lényege, hogy a költségvetési támogatásban részesített szervek és jogi személyek, köztük a pártok is az előző üzleti évi listaáron hirdethetnek, kedvezményt pedig csak hosszadalmas közbeszerzési eljárással lehet elérni.
A plakátkihelyezésről szóló szerződéseket a feleknek azonnal el kell küldeniük a kormányhivatalnak, amely a honlapján közzéteszi. Ha ez nem történik meg, akkor a hatóság két napon belül eltávolítja a plakátokat, a megbüntetettek pedig plakátonként 150 ezer forintos bírságot kapnak. Civil szervezetekre, például a CÖF-re nem vonatkozik a szabály, még akkor sem, ha egyértelműen politikai célú, pártot támogató plakátokat tesznek közzé.