Gyanús plakátvásárlások miatt jelentik fel a Fideszt

A kormánypárt három éve 743 millióért plakátolt: ez több, mint amennyit teljes kampányköltségként számolt el – mondja Szigetvári Viktor.

Koncz Tamás
2017. 12. 07. 8:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csalás gyanújával tesz eljelentést tesz a Fidesz hét évvel ezelőtti plakátvásárlásai miatt Szigetvári Viktor. Az Együtt választmányi elnöke ezt annak kapcsán jelentette be, hogy az Állami Számvevőszék szerdán 330 millió forint tiltott támogatás elfogadásával vádolta meg a Jobbikot, és ennek dupláját róná ki rá büntetésként.

Szigetvári emlékeztetett: a Kantar Media plakátpiaci auditja alapján 2014 tavaszán, február és április között a Fidesz–KDNP több mint 743 millió forint értékben használt közterületi hirdetést.

Az összeg önmagában annyi, mint amennyit a hivatalos közlönyben a pártszövetség a teljes kampányidőszakra kiadásként elszámolt – írja az Együtt vezetője.

A bevett piaci ár alatti kedvezményekkel való plakáthasználat így a Fidesz 2014 tavaszi parlamenti választási kampányára is megáll. Ezt is vizsgálni kell, mondta a politikus, egyben felszólította Domokos Lászlót, az ÁSZ elnökét,

rendeljen el célzott vizsgálatot a Fidesz 2014-es plakátkiadásait illetően,

mivel joggal feltételezhető, hogy a tavaszi kampány alatt áron alul kapott plakáthelyeket. Az ügyben korábban már Juhász Péter, az Együtt elnöke is feljelentést tett, igaz, ő kampányfinanszírozási szabályainak megsértése miatt.

A Fidesznek ugyanakkor nemcsak három, de hét évvel ezelőtt is sikerült bravúrosan alacsonyan tartania kampányköltségeit: a 24.hu írta meg, hogy a 2010-es országgyűlési választáskor rekordolcsón plakátolhatott. A portál birtokába került dokumentumok szerint a Fidesznek a jelenlegi listaárakon nagyjából 1 milliárd forintot kellett volna átutalnia a laptulajdonosunk, Simicska Lajos érdekkörébe tartozó Mahir Cityposternek azért, amit 23 millióval rendezhetett. Az előkerült adatok alapján pedig úgy tűnik, hogy 1300 plakátot számla nélkül helyeztek ki annak idején.

Ráadásul a Fidesz 2010-es kampányát szervező Hír TV Műsorszolgáltató és Hirdetésszervező Zrt. mostani vezetése nem találja annak nyomát, hogy hét évvel ezelőtt a költségeket kiszámlázták volna a pártnak.

A botrány még a nyár folyamán, a Jobbik „Ti dolgoztok. Ők lopnak” szlogenű óriásplakátjainak megjelenésekor robbant ki, a hirdetéseken Orbán Viktor, Mészáros Lőrinc, Rogán Antal és Habony Árpád portréja is szerepelt. A plakátok kihelyezése után a NAV nyomozói házkutatást tartottak reklámfelületeket biztosító Mahir Cityposternél, de nem jártak eredménnyel.

Ezután erőltették át kormánypárti képviselők a parlamenten a plakáttörvényt – valószínűleg alkotmányba ütközően, hiszen a kétharmados többséget igénylő rendelkezést egy feles törvénybe gyömöszölve szavazták meg –, majd beindult a központi megtorlás folyamata.

A Jobbik plakátjait jelenleg rendőri kísérettel, kormányhivatalnokok jelenlétében semmisítik meg, a hatóságokat az sem riasztja vissza, ha törvénytelenséget követnek el: a plakátörvény ugyanis csak a listaáron vásárolt, bérelt helyeken történő hirdetésekre vonatkozik, de a kormányhivatalok átfestik, letépik a Jobbik saját tulajdonában lévő plakátfelületeit is.

Így lehetetlenítik el a plakátolást

A plakáttörvény lényege, hogy a költségvetési támogatásban részesített szervek és jogi személyek, köztük a pártok is az előző üzleti évi listaáron hirdethetnek, kedvezményt pedig csak hosszadalmas közbeszerzési eljárással lehet elérni.

A plakátkihelyezésről szóló szerződéseket a feleknek azonnal el kell küldeniük a kormányhivatalnak, amely a honlapján közzéteszi. Ha ez nem történik meg, akkor a hatóság két napon belül eltávolítja a plakátokat, a megbüntetettek pedig plakátonként 150 ezer forintos bírságot kapnak. Civil szervezetekre, például a CÖF-re nem vonatkozik a szabály, még akkor sem, ha egyértelműen politikai célú, pártot támogató plakátokat tesznek közzé.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.