Tehetetlen a főváros a kéregetőkkel szemben, a körúti villamost is ellepték

Úgy tűnik, nem sikerül hatékony megoldást találnia a Budapesti Közlekedési Központnak arra, hogy az agresszív kéregetőket távol tartsák a tömegközlekedési járművektől. Júliusban kiemelt akcióban ellenőrizték a 4-6-os vonalát, ám mindössze egyetlen főre róttak ki szabálysértési bírságot. A tapasztalat azt mutatja: tavasz óta a probléma csak fokozódott, már csoportosan szállnak fel az utasokat zaklató kéregetők a villamosokra, és a számuk is több lett. Wintermantel Zsolt, a Fidesz–KDNP fővárosi frakcióvezetője lapunknak elmondta: a tulajdonos fővárosi önkormányzatnak kötelessége a rendet fenntartani, és a biztonságos, nyugalmas közlekedést biztosítani az utasoknak.

2023. 08. 03. 12:46
20221027 budapest illusztracio havran zoltan magyar nemzet Fotó: Havran Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szemtanuk beszámolója szerint van olyan nap, amikor tömegesen lepik el az agresszív kéregetők a 4-6-os vonalát, előfordult olyan is, hogy a Blaha Lujza téri megállónál egyszerre hárman is felszálltak a villamosra. Még márciusban írtunk arról, hogy ismét megjelentek a kéregetők a körúti villamosvonalakon, például a 4-6-os teljes vonalán szállnak fel harmonikások, gyerekkel és egyedül kéregető személyek, férfiak és nők egyaránt. 

Egy átlagos, húszperces utazás alatt akár három-négy kéregetővel kénytelenek találkozni az utasok. A Budapest Közlekedési Központ (BKK) tud a problémáról: mint lapunk érdeklődésére még márciusban közölték, mélyen együttéreznek a rászorulókkal, ezért az ilyen helyzeteket igyekeznek emberséggel, de hatékonyan kezelni.

– A BKK minden munkatársa azon fáradozik, hogy utasaink a járműveinken kényelemben utazzanak és biztonságban érezzék magukat. Vannak ugyanakkor olyan társadalmi jelenségek, például a mélyszegénység, amelynek következményeivel a közterületeken, és néha a járműveken is szembesülnek az emberek. Miközben mélyen együttérzünk a rászorulókkal, nehéz helyzetben lévőkkel, az utasaink igényeit is szem előtt kell tartanunk, így igyekszünk az ilyen helyzeteket emberséggel, de hatékonyan kezelni – írta válaszában a BKK. Hozzátették: jegyellenőreik bevonásával, valamint a BRFK és a Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóság munkatársaival együttműködésben rendszeresen tartanak ellenőrzéseket a járműveken és a megállókban.

Lapunk ismételten felkereste a BKK-t, hogy megtudjuk, milyen intézkedéseket tettek az utasok biztonságáért. Mint válaszukban írták: a biztonságos és nyugodt utazási körülmények megteremtése érdekében jegyellenőreik munkaköri kötelessége, hogy minden esetben zárják ki az utazásból azokat, akik nem felelnek meg az utazási feltételeknek.

– Ugyanakkor a kéregetés nagyon nehezen ellenőrizhető, mert ha nem történik tettenérés, akkor nem derül fény erre a cselekményre. Ráadásul, ahogy a rendőrök és a közterület-felügyelők, úgy ellenőreink sem tudnak jelen lenni minden járaton, hogy intézkedjenek az említett esetekben – húzta alá a közlekedésszervező fővárosi cég. Hozzátették: az utazási feltételeknek nem megfelelő utasok jelenlétét elsősorban a BKK Biztonsági Szolgálat egyenruháját viselő személy- és vagyonőröknek, valamint a járművön szolgálatot teljesítő jegyellenőröknek lehet jelezni. 

Amennyiben a járművön nincs jelen közülük senki, az utasok (indokolt esetben) szólhatnak a járművezetőnek, aki ezt jelzi a diszpécserközpontnak. Ők értesítik a BKK mobil biztonsági egységét, súlyosabb rendzavarás esetén a rendőrséget.

− A BKK a közelmúltban frissítette az ilyen esetekre vonatkozó protokollját, amelynek célja, hogy a járművezetői jelzésre minél előbb a helyszínre érkezzenek a szolgálatban lévő vagyonőrök. Az említett vonalcsoportra kijelölt vagyonőri személyzet létszámát jelentősen növeltük, illetve hatékonyabbá tettük a vezénylésüket is: egyes napokon a teljes állomány a 4-es és 6-os villamosvonalon teljesít szolgálatot. Ezt a gyakorlatot kívánjuk folytatni, az eredményeket folyamatosan elemezzük – sorolta lapunknak a BKK. Megemlítették: a BKK idén júliusban fokozott ellenőrzés alá vonta a 4-es és 6-os villamosvonalat. 

Az akcióban több napon keresztül több jegyellenőri csoport volt jelen a vonalon. Július 20-án délelőtt, illetve délután a jegyellenőrök és a BRFK járőrei kiemelt közbiztonsági ellenőrzéseket tartottak. Ennek során a rendőrök a megállókban és a járatokon összesen 14 főt igazoltattak – akik gyanúsnak tűntek vagy valamilyen formában közösségellenes magatartást tanúsítottak –, és egy főre szabtak ki szabálysértési bírságot. Bűncselekményt az akció idején nem észleltek.

Wintermantel Zsolt, a Fidesz–KDNP fővárosi frakcióvezetője szerint sajnálatos, hogy Budapest utcáin ismét megjelent a szervezett, nehéz sorsú, sok esetben nem is budapesti illetőségű emberek általi kéregetés.

– A közösségi közlekedés egy szolgáltatás, amelyet az utazóközönség megvásárolt, így a fővárosi tömegközlekedéssel foglalkozó cégnek és a tulajdonos fővárosi önkormányzatnak a kötelessége rendet tartani, és a biztonságos, nyugalmas közlekedést biztosítani a vevőknek, vagyis az utasoknak – mondta el lapunknak a kormánypárti képviselő.

Megemlítendő: a fővárosi tulajdonú  BKK szeptembertől drasztikusan megemelte a vonaljegyek árait, miközben a szolgáltatás minősége romlik, a közbiztonság hanyatlik. A járatokat ellepték a kéregetők, a drogosok és az agresszív koldusok, az ülésekpedig rendszeresen emberi vizelettel és ürülékkel szennyeződnek. 

Borítókép: Kéregető az Oktogonnál lévő villamosmegálló közelében (Fotó: Havran Zoltán)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.