„Ezzel máris sikerül belenyúlni egy politikai darázsfészekbe. A hajléktalanok kriminalizálása Tarlós István erősen vitatott találmánya volt, ehhez térne vissza? Jól értem: a BKK-rendészek lezavarnák a másokat zavaró embereket a villamosról?” – ezt az erősen baloldali véleményt fogalmazta meg a Népszava újságírója a Vitézy Dáviddal készített interjúban. Az LMP által támogatott főpolgármester-jelölt válaszában egyértelművé tette: amit a lap feltételez, az fog történni, amennyiben győz június 9-én.
Karácsony Gergely főpolgármester kihívója részletezte: kevés szó esik a közrendről is, holott a közösségi közlekedés járművein egyre gyakrabban alakulnak ki olyan helyzetek, amikor az utasok nem érzik magukat biztonságban, nőket fogdosnak, drogos bandák randalíroznak, messziről bűzlő embereket kell kerülgetni.
– Ki kell mondani, hogy a közösségi közlekedés nem hajléktalanszálló, ez egy közszolgáltatás. Nem azt mondom, hogy a villamosról leszállított hajléktalant bilincsben kell elvinni, segíteni kell nekik, de a szociális ellátórendszer keretei között. A fővárosnak vannak melegedői, esetkocsijai, hajléktalanszállói, a rendészeknek együtt kell működniük a szociális szférával.
De akik nem tartják be az utazási szabályokat, azokat ki kell zárni az utazásból.
Ennek ma nagyon sokszor nem szerez érvényt a Budapest Közlekedési Központ, holott sokakat éppen ez tántorít el a közösségi közlekedéstől. A rendőrségnek nincs erre mindig azonnali kapacitása, a fővárosi rendészet létszáma pedig harmadával csökkent a jelenlegi városvezetés alatt. Nem hiszem, hogy a fővárosiak ne értenének egyet azzal, hogy ezt rendezni kell. Ez Bécsben és Amszterdamban is így van, sőt Londonban külön közlekedési rendőrség is működik – példálózott Vitézy Dávid.
A Magyar Nemzet többször írt a BKK járatain kialakult tarthatatlan állapotokról. Sőt a fővárosi utazóközönség kérte számon a BKK-t. Az utasok kritikus állapotokról panaszkodtak a közösségi oldalakon, jegy nélkül utazó, a járműveket bepiszkoló hajléktalanokról, kéregetőkről, italozókról és kábítószer-használókról számoltak be, amire a közlekedésszervező cég úgy reagált:
igyekeznek humánusan és az utasok érdekeit figyelembe véve eljárni, amikor valaki az élethelyzetéből adódó sajátosságokkal zavarja az utastársait.
Korábban arról is beszámoltunk, hogy hajléktalanok terjesztik az ágyi poloskát a közösségi járműveken.
A Magyar Nemzet felkereste az ügyben a BKV-t, a baloldali vezetésű főváros közlekedési cég úgy reagált lapunknak: rovarirtásra irányuló vegyszeres tisztítást évi két alkalommal végeznek. „Rendkívüli szennyezés esetén természetesen a szennyeződés észlelését követően azonnal megtörténik a vegyszeres tisztítás is” – közölte a BKV sajtóosztálya.
Többnyire a villamosjáratokon jellemző az ápolatlan utasok jelenléte. A frekventált közlekedési csomópontoknál, mint a Corvin negyed, a Blaha Lujza tér, a Keleti pályaudvar, a Nyugati pályaudvar, a Kelenföldi pályaudvar és az Örs vezér tere, a járókelők rendszeresen botlanak a földön fekvő, bódult állapotú emberekbe. A volt SZDSZ-es politikus, Iványi Gábor baloldali lelkész nevével fémjelzett Oltalom Karitatív Egyesület egykori, neve elhallgatását kérő munkatársa a Magyar Nemzetnek korábban elmondta:
az éjjeli menedéken éjszakájukat töltő hajléktalanok sírva panaszkodnak az ott dolgozó szociális munkásoknak, hogy teljes testüket csípik az ágyi poloskák. A gyakran cserélődő, fedél nélküli kuncsaftok miatt a szállókon lehetetlen kiirtani az élősködőket, aminek kellemetlen következménye az is, hogy a BKV-n utazó hajléktalanok terjesztik ezeket.
Amennyiben feljutnak egy közlekedési eszközre, újra és újra átfertőzik a járművet.
Többször fordultunk kérdéssel a fővárosi közlekedésszervező szervezethez. A BKK megerősítette, hogy tud a problémákról, és jelezték: biztonsági szolgálatuk munkatársai a nap 24 órájában, szúrópróbaszerűen járőröznek a legforgalmasabb vonalakon.
„A BKK minden munkatársa azon fáradozik, hogy utasaink a járműveinken kényelemben utazzanak és biztonságban érezzék magukat. Vannak ugyanakkor olyan társadalmi jelenségek, például a mélyszegénység, amelynek következményeivel a közterületeken, és néha a járműveken is szembesülnek az emberek. Miközben mélyen együtt érzünk a rászorulókkal, nehéz helyzetben lévőkkel, az utasaink igényeit is szem előtt kell tartanunk, így igyekszünk az ilyen helyzeteket emberséggel, de hatékonyan kezelni” – írta válaszában a BKK.