Ezek a jogai, ha vitába kerül egy légitársasággal

Ezt tehetik az utasok, ha egy légitársaság törli a járatát vagy késik a repülőgép, esetleg elvesztették a csomagját. A Pest Vármegyei Főügyészség osztályvezető ügyésze elmondta, hogy ilyenkor hova lehet fordulni.

Forrás: Magyarország Ügyészsége2024. 07. 12. 13:06
Forrás: Pexels
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A nyaralás a gondtalan pihenés időszaka, azonban előfordulhat, hogy minden szervezés és tervezés ellenére nem várt baj történik. Ilyen az is, ha repülős nyaralás alatt a járatunkat törlik, jelentősen késik vagy netán nem az eredeti úti célra küldik el a bőröndünk. Ilyen esetben fontos tudni, hogy kinek a felelőssége a megrongálódott vagy elveszett poggyász, kérhetünk-e a várakozás során a repülőtéren ellátást, ki fogja kifizetni az éjszakai szállásunkat, egyáltalán hová fordulhatunk segítségért.

Jagusztin Tamás, a Pest Vármegyei Főügyészség osztályvezető ügyésze hasznos információkkal nyújt segítséget – közölte az ügyészség

 

Ezt tehetjük, ha törölték a járatot

 Ha a menetrend szerinti járatot nem indítja el a légitársaság vagy a repülőgép visszafordul, és egy másik járattal kell utazni, ezek a jogok illetik meg az utasokat:

  • A repülőtéren írásos tájékoztatást kell adni a légiutas jogairól, és ingyenes telefonálást vagy e-mailt kell biztosítani.
  • Másik járatra jegyfoglalás vagy visszatérítés. (Az átfoglalás a következő legkorábbi járatra vagy a fogyasztó által választott későbbi időpontra történhet.)
  • A várakozási időben ellátás – étkezés és innivaló – biztosítása.
  • Éjszakai szállás és reptéri transzfer a legkorábbi következő járathoz.
  • Kártalanítás fizetése az utazási távolsághoz igazodva: 250 euró (0–1500 km), négyszáz euró (1500 km felett EU-s tagállamok között vagy 1500–3500 km között EU-s tagállam és harmadik ország között), hatszáz euró (3500 km felett EU-s tagállam és harmadik ország között).

Nem jár kártalanítás, ha az indulás előtt legalább két héttel a járat törléséről tájékoztatást kapott az utazó,

ahogy akkor sem, ha az indulás előtti két hét és hét nap között átfoglalást ajánlott fel a légitársaság, feltéve, hogy az indulás nem hamarabbi, mint két óra az eredeti időponthoz képest, illetve az érkezés nem történik később, mint négy óra. Nem jár kártalanítás a rendkívüli körülmény – például sztrájk, időjárási viszonyok – esetén sem. Kisebb eltérés esetén a kártalanítás ötven százalékkal csökkenthető.

 

Ha késik a járat

Ha a járat induláskor késik, a késés időtartamától és a járat útvonalának hosszától függően a légitársaságnak segítséget kell nyújtania, továbbá az utas jogosult lehet arra, hogy a légitársaság visszatérítse a jegy árát, és visszaszállítsa a kiindulási repülőtérre.

Akkor jogosult egy utas kártérítésre, ha legalább három óra késéssel érkezik meg a repülőgép az úti célhoz. Késés esetén az utas jogai a következők:

  • A repülőtéren írásos tájékoztatást kell adni a légiutas jogairól, és ingyenes telefonálást vagy e-mailt kell biztosítani.
  • Étkezés és innivaló biztosítása.
  • Amennyiben a késés olyan mértékű, akkor éjszakai szállás és reptéri transzfer biztosítása.
  • Öt óra várható késés esetén az utas elállhat az utazástól, és a jegyár visszatérítésére jogosult.
  • Kártalanítás fizetése az utazási távolsághoz igazodva: 250 euró (0–1500 km), négyszáz euró (1500 km felett EU-s tagállamok között vagy 1500–3500 km között EU-s tagállam és harmadik ország között), hatszáz euró (3500 km felett EU-s tagállam és harmadik ország között).

Nem jár kártalanítás, ha a késést rendkívüli, előre nem látható és elháríthatatlan körülmény okozta.

Ennek megállapítása jogvita esetén hatósági, illetve bírósági eljárást igényelhet.

 

A beszállítás megtagadása, túlfoglalás

A légitársaságok számos okból megtagadhatják az utas beszállítását a repülőgépbe. Ezek alapvetően biztonsági szempontok lehetnek, de előfordulhat túlfoglalás vagy működtetési okok miatt is. Ha túlfoglalása esetén az utas önként lemond a saját helyéről, akkor kérhet átfoglalást egy másik járatra, visszakérheti a jegy árát vagy elfogadhat kedvezményt is.

A beszállítás visszautasítása esetén az utas a következőkre jogosult:

  • A repülőtéren írásos tájékoztatást kell adni a légiutas jogairól, és ingyenes telefonálást vagy e-mailt kell biztosítani.
  • Másik járatra jegyfoglalás vagy visszatérítés. (Az átfoglalás a következő legkorábbi járatra vagy a fogyasztó által választott későbbi időpontra történhet.)
  • A várakozási időben étkezés és innivaló biztosítása.
  • Éjszakai szállás és reptéri transzfer a következő legkorábbi járathoz.
  • Kártalanítás fizetése az utazási távolsághoz igazodva: 250 euró (0–1500 km), négyszáz euró (1500 km felett EU-s tagállamok között vagy 1500–3500 km között EU-s tagállam és harmadik ország között), hatszáz euró (3500 km felett EU-s tagállam és harmadik ország között).

Ezek a jogok nem illetik meg az utast akkor, ha a beszállás visszautasítása észszerű ok miatt történt, például egészségügyi okok, biztonsági kockázat, vízum vagy okmányok hiánya.

 

Elveszett, megrongálódott vagy késve érkező poggyász

A feladott poggyász szállítása a légitársaság felelőssége. 

Ha az elveszett vagy megrongálódott, akkor az utas kártérítésre jogosult.

Ilyenkor be kell nyújtani a kártérítési kérelmet a légitársaság címére, de a repülőtéren panaszbejelentő nyomtatvány felvételét is kérhetjük. Erre hét nap áll rendelkezésre. Ha viszont a poggyász ép, csak késve érkezett meg, a kártérítési kérelem benyújtására 21 nap áll rendelkezésre a poggyász átvételétől számítva. Amennyiben nem érkezik meg a poggyász 21 nap eltelte után, akkor az elveszettnek minősül.

A kártérítés összege nem egységes,

mint az előző esetekben, hanem annak megállapítása az igazolt költségek, számlák alapján történik.

Különösen értékes tárgyak esetén érdemes az utazás előtt külön értékbiztosítást kötni vagy az utazás előtt kérni külön díj ellenében a légitársaságtól a maximális kártérítési összeg (1300 euró) megemelését.

 

Hová fordulhatunk?

A panaszt először a légitársasághoz kell bejelenteni, illetve a légitársaság által megadott elérhetőségen. Ezzel kapcsolatosan szükség esetén segítséget nyújt az Európai Fogyasztói Központ. Ha az utas online vásárolta a jegyet, a panasz az Európai Bizottság által működtetett online vitarendezési platformon keresztül is benyújtható.

Amennyiben a légitársaság nem válaszol két hónapon belül vagy nem ad választ érdemben, akkor az illetékes kormányhivatal járhat el.  A kár megtérítése érdekében bírósághoz vagy azt megelőzően a vita peren kívüli rendezése érdekében az illetékes békéltetőtestülethez fordulhatunk.

 

Mikor léphet fel az ügyészség?

Amennyiben a légitársaság a fogyasztói jogait sértő módon jár el, akkor az ügyészségnek lehetősége van a fogyasztók érdekei védelmében képviseleti kereset benyújtására. Ennek benyújtásáról az ügyész dönt, és akkor fordul bírósághoz, ha az törvényileg lehetséges. A képviseleti keresetet az ügyész nem az egyéni fogyasztó érdekében indítja meg, hanem minden olyan személy érdekében, akit a jogsértés érint vagy érinthet. A fogyasztói érdekeket a bíróság előtt a közérdekvédelmi ügyész képviseli, a fogyasztók személyesen nem vesznek részt a perben, így nem kell gondoskodni jogi képviseletről, és perköltség sem hárul rájuk.

 

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Pexels)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.