Jegybanki hitelprogram: aláírták az első szerződést

Egy több mint 50 főt foglalkoztató, nagykereskedelemben érdekelt szegedi középvállalattal írta alá első hitelszerződését a növekedési hitelprogram keretén belül a K&H – tájékoztatta a bank csütörtökön az MTI-t.

2013. 06. 06. 12:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A pénzintézet tapasztalatai szerint a vállalatok nagy érdeklődést mutatnak a növekedési hitelprogram mindkét pillére iránt, a program érezhetően fokozza a hazai cégek beruházási kedvét. A K&H a program teljes hitelösszegének mintegy nyolcadát, 95 milliárd forintos hitelkeretet kapott a Magyar Nemzeti Banktól. A programban rendelkezésre álló három hónap kevés teljesen új beruházási tervek kidolgozására, ezért várhatóan a már tervezett, de eddig meg nem valósult fejlesztések kaphatnak zöld utat. Ezt erősítik meg azok a visszajelzések, amelyek szerint az ügyfelek már konkrét tervekkel keresik meg a bankot – idézi a közlemény Huszár Róbertet, a K&H vállalati és intézményi banki szolgáltatások üzletág vezetőjét.

Nagy Márton, az MNB ügyvezető igazgatója a Világgazdaság című napilap budapesti szakmai konferenciáján kiemelte: rendkívül aktívakká váltak a pénzintézetek az MNB növekedési hitelprogramja kapcsán, a program egyúttal versenyt gerjesztett közöttük. Az MNB nem teszi közzé az egyes bankok által elnyert összegeket, ezt banktitoknak tekinti, néhány bank azonban már maga publikálta az elnyert összeget. A jegybank ügyvezető igazgatója elmondta: a közelmúlt adataiból az derült ki, hogy miközben a nagybankok a kis- és középvállalkozásoknak (kkv-nak) adott hitelállománya jelentősen csökkent, a kisebb hitelintézetek növelték hitelnyújtási aktivitásukat a kkv-k irányába.

Nagy Márton kifejtette: a kkv-knak nyújtott hitelállomány mintegy 11-12 százaléka mögött van valamilyen garancia, ha a garanciaintézmények nem lennének, jóval kisebb lenne a számukra kihelyezett hitelek összege. A garantált állomány inkább stagnált, alig változott az utóbbi években, a teljes hitelállomány visszaesése miatt azonban nőtt az aránya. Kifejtette: a kkv-k között jelentős a svájci frankban eladósodott ügyfelek száma. Bár valójában kevés kis- és közepes vállalatnak van nagyobb összegű devizahitele, a svájci frankot tipikusan a legkisebb vállalkozások vették fel, kisebb összegekben.

Június 3-án igényelhették először a vállalkozások a növekedési hitelprogram olcsó kölcsöneit a bankoknál. A Magyar Nemzet információi szerint a fiókokban – ahogy már hetek óta – sokan érdeklődtek a 2,5 százalékos kamatozású termék iránt. A kiemelkedő érdeklődésre egyébként a pénzintézetek számíthattak is, mivel a jegybank előzetes felméréseiből már látszott, hogy a kis- és közepes vállalkozások nagy része szívesen lecserélné devizahiteleit olcsó forinthitelre.

Az MNB április elején jelentette be a három intézkedésből álló növekedési hitelprogramot. Ennek keretében a mikro-, kis- és középvállalatok összesen 500 milliárd forint értékű, kedvezményes hitelhez juthatnak meglévő forint-, illetve devizahiteleik kiváltására, továbbá beruházások és EU-források önrészének finanszírozásához. A növekedési hitelprogram harmadik pillérének értelmében a kereskedelmi bankok a jegybankkal kötendő megállapodás alapján mintegy 20 százalékkal, 3600 milliárd forintra csökkentenék a kéthetes MNB-kötvényben tartott pénzük állományát.

 

A jegybank vezetése április 30-án jelentette be, hogy a monetáris tanács döntött a program részleteiről. Ennek értelmében a kedvezményes hiteleket a kereskedelmi bankok legfeljebb 2,5 százalékos, garanciadíjat is tartalmazó kamattal továbbíthatnák a kkv-knak. A tanács ezen kívül arról is döntött, hogy milyen feltételekkel, milyen futamidőre bocsátja a bankok rendelkezésére az ingyenes jegybanki forrást.

 


Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.