Kulcsfontosságú korszerűsítés kezdődik 2015-ben

A Belgrád és Budapest közötti 374 kilométeres vasúti pályát kínai pénzből újítják fel.

NT
2013. 12. 23. 17:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tárcavezető azt követően nyilatkozott újságíróknak, hogy megbeszéléseket folytatott a kínai Nemzeti Fejlesztési és Reform Bizottság képviselőivel a szerb és a magyar fővárost összekötő vasútvonal kínai közreműködéssel történő felújításáról. Elmondta, hogy Szerbia abból az összesen 10 milliárd dolláros (2170 milliárd forintos) összegből pénzeli majd a projektet, amelyet Kína adott tizenhat közép- és kelet-európai ország befektetéseire. Kína a tavalyi Kelet-Közép-Európa (KKE)–Kína csúcstalálkozón, Varsóban ajánlotta fel, hogy létrehoz egy alapot a térség infrastrukturális fejlesztésére.

Aleksandar Antic kiemelte, hogy az előzetes becslések szerint a 374 kilométeres vasúti pálya szerbiai szakaszának kiépítésére körülbelül 880 millió euróra (261 milliárd forintra) lesz szükség, míg a magyarországi szakaszon majdnem kétszer ennyire a sínek rossz állapota miatt.

Korábban elhangzott, hogy a projekt keretében a vasútvonalat kétvágányúvá teszik, villamosítják és alkalmassá teszik a magas sebességű közlekedésre.

A politikus azt is bejelentette, hogy várhatóan januárban ül össze a magyar, a szerb és a kínai munkacsoport, hogy a projekt konkrét megvalósítási terveiről tárgyaljon. Azt egyelőre nem tudni, hogy a találkozót Belgrádban vagy Budapesten tartják-e. A szerb félnek az az érdeke – fogalmazott Antic –, hogy az óránként 200 kilométeres sebességre tervezett vasútvonal a személy- és teherforgalom számára is nyitott legyen.

Ismert, a MÁV és a Szerbiai Vasutak vezérigazgatója idén májusban írt alá szándéknyilatkozatot arról, hogy kétvágányú, végig villamosított, óránként 160 kilométeres maximális sebességet lehetővé tevő vasúti pályát építenek ki a két főváros között. A vonatok menetideje így a jelenlegi hét-nyolcról három óra alá csökkenne.

A Budapest–Belgrád-vasútvonal korszerűsítése érdekében Kína, Magyarország és Szerbia között kezdődő együttműködésről idén november 25-én állapodott meg Orbán Viktor miniszterelnök Li Ko-csiang kínai és Ivica Dacic szerb kormányfővel a Bukarestben megrendezett KKE–Kína csúcstalálkozón.

A trianoni békediktátum előtt itt kétvágányú vasúti pálya volt, csak az egyiket utána felszedették velünk – ezt már Bíró Koppány Ajtony mondta el az MNO-nak. A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok főtitkára hozzátette: ez a vonal szenvedte meg a legjobban, hogy az utóbbi húsz-harminc évben az állam nem áldozott a vasút karbantartására, fejlesztésére.

A szerb gazdaságról szólva leszögezte,hogy az már kilábalóban van a válságból: 2013 elején megindult a gazdasági növekedés, és megugrott az ipari termelés is. Az ország gazdasági súlyát a területén várhatóan 2016-ra kiépülő Déli Áramlat gázvezetéke és a 2020-ra várt uniós csatlakozása is növeli. Ha a vasútvonal felújítására rendelkezésre állnak a források, Bíró Koppány Ajtony szerint öt év alatt kiépíthető a gyorsvasútvonal, így a szakértő szerint „részesülhetünk mindabban a fejlődésben”, ami a térség felől jön.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.