Szijjártó Péter hangsúlyozta: az autóipar világpiaci növekedése biztos alapot ad a magyar gazdaság tartós növekedési pályájához. Hozzátette, hogy a magyar járműiparnak fontos szerepe van a nemzetgazdaság teljesítményében, a magyar autóiparban jelenleg 712 vállalat 126 900 embert foglalkoztat, ami 14 900-zal több, mint tavaly a hasonló időszakban. Múlt évben a magyar járműgyártásban 18,3 milliárd euró termelési értéket állítottak elő, ez az idén májusig 9,1 milliárd eurót tett ki, gyakorlatilag egy hónappal korábban elérte a tavalyi teljesítmény felét, ami mutatja, hogy a járműgyártás az idén is tovább növekszik Magyarországon – tette hozzá.
Egyedi kormánydöntéssel juttatott 505 millió forintos támogatással indít 6,4 milliárdos beruházást Győrben a nehézjárműipart kiszolgáló öntvényeket gyártó Busch-Hungária Kft., amely ezzel 105 fővel növeli mai 250-es létszámát 2017 végére – jelentették be július 9-én a vállalat központjában.
A Magyarországon működő 710 autóipari cég adja a feldolgozóipari teljesítmény közel egyötödét, az exportnak pedig a 18 százalékát – közölte Szijjártó Péter külügyi és külgazdasági államtitkár májusban.
Tatabánya és Esztergom környékének és járműiparának hosszú távú fejlődése, valamint versenyképességének növelése érdekében a kormány kiemelt járműipari központtá nyilvánította a térséget.
A Magyar Suzuki Zrt. a nyár elején megkezdte legfrissebb modellje, az iV-4 prototípusának gyártását, a sportos terepjáró tömeggyártása 2015 elején indul az esztergomi gyárban.
Wolfgang Waldner osztrák nagykövet kiemelte: ezúttal a magyar kormány a harmadik osztrák vállalattal köt stratégiai megállapodást, szerinte ez mutatja, hogy az osztrák cégek a jövőben is számolnak a magyar piacban rejlő lehetőségekkel. Bundschuh Nándor elmondta, hogy a magyar eredmények jók a Schwarzmüller-érdekeltségek között, az első félévben 50 százalékkal növelték az árbevételt az előző év azonos időszakához képest.
A Schwarzmüller Járműgyártó és Kereskedelmi Kft. 21 éve működő dunaharaszti gyárában jelenleg 540-en dolgoznak, tavaly 24 milliárd forint árbevételt értek el, az idén az első félévben a társaság árbevétele 18 milliárd forintot tett ki.
Az államtitkár elmondta, a magyar járműipartól is elvárják, hogy hozzájáruljon az ország külgazdasági célkitűzéseihez. Jelenleg Magyarországon a harmadik legnagyobb az ipar hozzájárulása a GDP-hez az EU-ban, uniós összehasonlításban Magyarország a második helyen áll az export GDP-hez való hozzájárulását tekintve és második Közép-Európában az egy főre vetített külföldi működő tőke tekintetében. Ezeket a helyeket kellene belátható időn belül elsőre cserélni, ehhez olyan kutatás-fejlesztési és innovációs tevékenységet kell idevonzani, amelyek modernizálják, hatékonyabbá teszik a Magyarországon zajló gyártási tevékenységet – emelte ki Szijjártó Péter.
Az államtitkár hangsúlyozta, hogy Európa negyedik legnagyobb kamion- és pótkocsigyártójával, a Schwarzmüller céggel köti a kormány a 47. stratégiai megállapodását, a cég magyarországi tevékenysége jelentősen erősíti a nemzetgazdaság teljesítményét, három európai termelési helyszínéből egy Dunaharasztiban működik, ahol a válság utáni időszak legjobb eredményét érték el a cégcsoporton belül, és beszállítóik 40 százaléka magyar kis- és középvállalkozás.
Hozzátette, hogy a Schwarzmüller 2012-ben jelentős kutatás-fejlesztési tevékenységet indított, amelynek eredményeként megkezdődött az alumíniumtartályok robotizált sorozatgyártása. Ez Kelet-Közép-Európában egyedülálló gyártási, fenntartási és szervizelési kapacitást jelent – mondta az államtitkár, elismerően szólva arról, hogy a cég szerepet vállal a magyar szakképzésben is.
A magyar kormány a 2014–2020-as időszakban uniós források felhasználásával kutatás-fejlesztésre több mint 700 milliárd forintot fordít, és 50 milliárd forintot szán 7 ezer új tanműhely létrehozására – hívta fel a figyelmet az államtitkár.
Wolfgang Waldner osztrák nagykövet hangsúlyozta a két ország közötti gazdasági kapcsolatok fontosságát, megemlítette, hogy Magyarországon az osztrák cégek a negyedik legnagyobb tőkebefektetők, ezzel 70 ezer embernek adnak munkát, 200 ezer magyar családnak biztosítanak megélhetést. A Magyarországon befektető osztrák cégek 90 százaléka családi vállalkozás, hasonlóan a Schwarzmüller céghez – emelte ki a nagykövet.
Bundschuh Nándor ügyvezető a Schwarzmüller cég történetét ismertetve rámutatott arra, hogy a cégcsoport jelenleg Európában a 4. legnagyobb haszongépjármű-gyártó cég, ugyanakkor sokféleségével és egyedi megoldásaival kiemelkedik versenytársai közül. A nemzetközi cégcsoport évente hétezer járművet állít elő, tavaly 235 millió euró forgalmat ért el és 1900 munkavállalót foglalkoztat.
Magyarországon a Schwarzmüller cég eddig öt nagy beruházást hajtott végre 10 milliárd forint értékben, többek között az Új Széchenyi Terv keretében hegesztőrobot vásárlásával kialakította az alumíniumtartály-gyártó kapacitást, és ezzel lehetővé válik, hogy Magyarországon is egyre nagyobb számban gyártsák ezt a terméküket is – mondta az ügyvezető igazgató.
A cég tájékoztatása szerint az 1870-ben alapított Schwarzmüller cég jelenleg Közép- és Délkelet-Európa húsz országában tevékenykedik, az ausztriai, a cseh és a magyar gyártóüzemei mellett a cég 200 szervizegységet is működtet. A vállalat első telephelyét Magyarországon 1993-ban hozta létre, azóta mintegy 35 ezer járművet gyártottak itt, 70 százalékukat exportra.