Nagyot bukik a bank, ha nem fizet az autóhiteles

Ugyanis itt a fedezetek minősége sokkal alacsonyabb, mint a jelzáloghiteleknél.

BLM
2015. 01. 20. 20:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nagy Márton kiemelte: a nem teljesítő jelzáloghitelek esetén a hitelösszeg 60-70 százaléka megtérül, azaz a bank átlagosan egy ilyen hitel maximum 30-40 százalékát nem kapja vissza, míg a nem teljesítő járműhiteleknél a hitelezési veszteségek elérhetik a kölcsönösszeg 70-80 százalékát is. Nem is beszélve a személyi hitelekről, ahol ez az arány 90 százalék feletti. „A gépjárműhiteleknél tehát a bank elemi érdeke, hogy a nem teljesítés veszélye esetén helyreállítsa az adós törlesztési képességét” – mondta Nagy Márton.

Kifejtette: az „átlag autóhiteleseknek\" az elszámolás révén a törlesztőrészletük 20-25 százalékkal csökken, a svájci jegybanki alapkamat csökkentése révén 3-5 százalékot nyernek, a svájcifrank-árfolyam emelkedése viszont átlagosan 25 százalékkal növelheti a törlesztőrészletüket. Ezt összevetve egy átlagos adós törlesztőrészlete közel változatlan maradhat – mondta.

Rámutatott ugyanakkor, hogy a hitelfelvevők veszteségei-nyereségei között jelentős szóródás lehet, lehetnek olyanok is, akiknek 25-30 százalékkal emelkedik majd a törlesztőrészlete. Nagy Márton kiemelte: azok az autóhitelesek járnak a legrosszabbul, akik 2007–2008-ban, vagyis a válság kitörése előtt vették fel az autóvásárláshoz a hitelüket.

Az ügyvezető igazgató néhány főbb számot is közölt a piacról. Elmondta, hogy 370 ezer fogyasztói devizahitel-szerződés áll fenn (euróban, dollárban, svájci frankban), ebből 250 ezer svájcifrank-hitelszerződés van érvényben, amiből 88 ezer a személyi kölcsön, emellett 162 ezer gépjármű-devizahitel áll fenn.

A devizahitelekből 2014 végén még mintegy 400 milliárd forintot tettek ki a svájcifrank-hitelek, ebből a személyi kölcsönök 80 milliárd forintra, a gépjárműhitelek 320 milliárd forintra rúgtak – mondta Nagy Márton.

Ismert, a nemzetgazdasági miniszter is a bankokkal való tárgyalást tanácsolta a nehéz helyzetbe jutott, devizaalapú autóhitellel rendelkezőknek.

Burány Sándor, az Országgyűlés költségvetési bizottságának szocialista elnöke kedden pártja nevében azt követelte a kormánytól: azoknak is nyújtson támogatást, akik autóvásárlásra vettek fel devizahitelt.

A Fidesz-frakció erre úgy reagált, hogy az MSZP-s Burány egyike azoknak, akik a Gyurcsány–Bajnai-kormány tagjaként személyesen is felelősek a magyar családok drámai eladósodásáért és a devizahitelek elszabadulásáért. Hozzátették: Burány Sándor pénzügyi államtitkárként és miniszterként is asszisztált a felelőtlen devizahitelezéshez, az adó- és rezsiemelésekhez, a megszorításokhoz.

Az MSZP-vel ellentétben a mostani kormány azokat is segíti, akiket a szocialisták magukra hagytak – írták, hangsúlyozva, hogy a bankok elszámoltatásával és a forintosítással a magyar lakáshiteles családok ma már biztonságban vannak.

A Fidesz képviselőcsoportja hozzátette azt is, hogy „Burány Sándor állításaival ellentétben” a 2010-es kormányváltás óta Magyarország költségvetése stabil, az ország gazdaságilag és pénzügyileg talpra állt, a családok és a munkavállalók adóterhei százmilliárdokkal csökkentek. Jelezték egyúttal azt is, hogy a Fidesz elkötelezett a további adócsökkentések mellett.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.