Nagy Márton kiemelte: a nem teljesítő jelzáloghitelek esetén a hitelösszeg 60-70 százaléka megtérül, azaz a bank átlagosan egy ilyen hitel maximum 30-40 százalékát nem kapja vissza, míg a nem teljesítő járműhiteleknél a hitelezési veszteségek elérhetik a kölcsönösszeg 70-80 százalékát is. Nem is beszélve a személyi hitelekről, ahol ez az arány 90 százalék feletti. „A gépjárműhiteleknél tehát a bank elemi érdeke, hogy a nem teljesítés veszélye esetén helyreállítsa az adós törlesztési képességét” – mondta Nagy Márton.
Kifejtette: az „átlag autóhiteleseknek" az elszámolás révén a törlesztőrészletük 20-25 százalékkal csökken, a svájci jegybanki alapkamat csökkentése révén 3-5 százalékot nyernek, a svájcifrank-árfolyam emelkedése viszont átlagosan 25 százalékkal növelheti a törlesztőrészletüket. Ezt összevetve egy átlagos adós törlesztőrészlete közel változatlan maradhat – mondta.
Rámutatott ugyanakkor, hogy a hitelfelvevők veszteségei-nyereségei között jelentős szóródás lehet, lehetnek olyanok is, akiknek 25-30 százalékkal emelkedik majd a törlesztőrészlete. Nagy Márton kiemelte: azok az autóhitelesek járnak a legrosszabbul, akik 2007–2008-ban, vagyis a válság kitörése előtt vették fel az autóvásárláshoz a hitelüket.
Az ügyvezető igazgató néhány főbb számot is közölt a piacról. Elmondta, hogy 370 ezer fogyasztói devizahitel-szerződés áll fenn (euróban, dollárban, svájci frankban), ebből 250 ezer svájcifrank-hitelszerződés van érvényben, amiből 88 ezer a személyi kölcsön, emellett 162 ezer gépjármű-devizahitel áll fenn.
A devizahitelekből 2014 végén még mintegy 400 milliárd forintot tettek ki a svájcifrank-hitelek, ebből a személyi kölcsönök 80 milliárd forintra, a gépjárműhitelek 320 milliárd forintra rúgtak – mondta Nagy Márton.
Ismert, a nemzetgazdasági miniszter is a bankokkal való tárgyalást tanácsolta a nehéz helyzetbe jutott, devizaalapú autóhitellel rendelkezőknek.
Burány Sándor, az Országgyűlés költségvetési bizottságának szocialista elnöke kedden pártja nevében azt követelte a kormánytól: azoknak is nyújtson támogatást, akik autóvásárlásra vettek fel devizahitelt.
A Fidesz-frakció erre úgy reagált, hogy az MSZP-s Burány egyike azoknak, akik a Gyurcsány–Bajnai-kormány tagjaként személyesen is felelősek a magyar családok drámai eladósodásáért és a devizahitelek elszabadulásáért. Hozzátették: Burány Sándor pénzügyi államtitkárként és miniszterként is asszisztált a felelőtlen devizahitelezéshez, az adó- és rezsiemelésekhez, a megszorításokhoz.
Az MSZP-vel ellentétben a mostani kormány azokat is segíti, akiket a szocialisták magukra hagytak – írták, hangsúlyozva, hogy a bankok elszámoltatásával és a forintosítással a magyar lakáshiteles családok ma már biztonságban vannak.
A Fidesz képviselőcsoportja hozzátette azt is, hogy „Burány Sándor állításaival ellentétben” a 2010-es kormányváltás óta Magyarország költségvetése stabil, az ország gazdaságilag és pénzügyileg talpra állt, a családok és a munkavállalók adóterhei százmilliárdokkal csökkentek. Jelezték egyúttal azt is, hogy a Fidesz elkötelezett a további adócsökkentések mellett.