Mint Szilágyi Ágnes Judit elmondta, a latin-amerikai piacon az észak-amerikai termékektől az olcsó kínai áruig a fogyasztási cikkek széles skálája van jelen, ráadásul a Mercosur (a dél-amerikai államok közös piaca) és más hasonló gazdasági integrációs szervezetek koordinálják a térségen belüli kereskedelmet, befektetéseket, meglehetősen gazdag kínálatot biztosítva a fogyasztóknak. További nehézség, hogy bár Latin-Amerika népessége nagy, jelenleg is rengetegen élnek a létminimum környékén, a legtöbb ország ma is erős középosztály megteremtésén fáradozik, amely megfelelő vásárlóerőt biztosít a különféle áruk számára.
A magyar mezőgazdaságnak nem lesz könnyű Latin-Amerikában eladni a termékeit, mint ahogy infrastruktúra-fejlesztési projektekhez is nehezen férhetnek oda magyar cégek. Előbbivel kapcsolatban felidézhetjük: 2001-ben Torgyán József akkori földművelésügyi miniszter még Chilébe akart magyar cseresznyét exportálni, elsősorban a két ország éghajlatbeli különbségeire apellálva. A terv végül nem valósult meg, a jobboldal pedig elveszítette a 2002-es választásokat. A magyar élelmiszeriparnak az ELTE docense szerint leginkább kiváló minőségű, unikális termékekkel kellene próbálkoznia. Nem könnyebb a helyzet a nagyberuházásokkal kapcsolatban sem, ezen a téren is igen komoly a verseny.
Ami viszont Magyarország számára kedvező lehet, az a térség belső fejlődésének problémája: Latin-Amerikában hazánk jó szakemberekkel és a tudás eladásával versenyképes lehet. Szilágyi Ágnes Judit felidézte, hogy a nyolcvanas években magyar halbiológusok dolgoztak Brazíliában, viszonylag nagy sikereket elérve, ez pedig ma is járható út lenne. Hazánk tehát a magyar innovációt és szakértelmet tudná leginkább a térségbe exportálni, azonban ez hosszú folyamat, adott esetben 10-15 évet is igénybe vehet, míg sikerül a hasonló vállalkozásoknak megtelepedniük. Éppen ezért nem járható út, hogy rövid távra tervezünk, vagy hogy egy kereskedőházat mindössze néhány évig üzemeltetünk.
A déli nyitás másik célpontjával, Afrikával kapcsolatban az MNO korábban megkereste Búr Gábort, a fekete kontinens szakértőjét, aki többek között kiemelte: a földrész gyors gazdasági növekedésének gyümölcseit részben akár Magyarország is learathatja, de ehhez a magyar cégeknek meg kell találniuk a piaci lehetőségeket. A déli nyitás csak a keretrendszert, a feltételeket teremtheti meg, az „aprómunkát” már a magyar vállalkozásoknak kell elvégezni. Hozzátette: gyakorlatilag nincs olyan afrikai ország, ahol ne lenne valamilyen üzleti lehetőség.