Kemény dió lesz meghódítanunk Latin-Amerikát

Megvalósulhat Torgyán József évtizedes álma? Szakértővel beszélgettünk.

Ruzsbaczky Zoltán
2015. 03. 15. 7:12
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mint Szilágyi Ágnes Judit elmondta, a latin-amerikai piacon az észak-amerikai termékektől az olcsó kínai áruig a fogyasztási cikkek széles skálája van jelen, ráadásul a Mercosur (a dél-amerikai államok közös piaca) és más hasonló gazdasági integrációs szervezetek koordinálják a térségen belüli kereskedelmet, befektetéseket, meglehetősen gazdag kínálatot biztosítva a fogyasztóknak. További nehézség, hogy bár Latin-Amerika népessége nagy, jelenleg is rengetegen élnek a létminimum környékén, a legtöbb ország ma is erős középosztály megteremtésén fáradozik, amely megfelelő vásárlóerőt biztosít a különféle áruk számára.

A magyar mezőgazdaságnak nem lesz könnyű Latin-Amerikában eladni a termékeit, mint ahogy infrastruktúra-fejlesztési projektekhez is nehezen férhetnek oda magyar cégek. Előbbivel kapcsolatban felidézhetjük: 2001-ben Torgyán József akkori földművelésügyi miniszter még Chilébe akart magyar cseresznyét exportálni, elsősorban a két ország éghajlatbeli különbségeire apellálva. A terv végül nem valósult meg, a jobboldal pedig elveszítette a 2002-es választásokat. A magyar élelmiszeriparnak az ELTE docense szerint leginkább kiváló minőségű, unikális termékekkel kellene próbálkoznia. Nem könnyebb a helyzet a nagyberuházásokkal kapcsolatban sem, ezen a téren is igen komoly a verseny.

Ami viszont Magyarország számára kedvező lehet, az a térség belső fejlődésének problémája: Latin-Amerikában hazánk jó szakemberekkel és a tudás eladásával versenyképes lehet. Szilágyi Ágnes Judit felidézte, hogy a nyolcvanas években magyar halbiológusok dolgoztak Brazíliában, viszonylag nagy sikereket elérve, ez pedig ma is járható út lenne. Hazánk tehát a magyar innovációt és szakértelmet tudná leginkább a térségbe exportálni, azonban ez hosszú folyamat, adott esetben 10-15 évet is igénybe vehet, míg sikerül a hasonló vállalkozásoknak megtelepedniük. Éppen ezért nem járható út, hogy rövid távra tervezünk, vagy hogy egy kereskedőházat mindössze néhány évig üzemeltetünk.

A déli nyitás másik célpontjával, Afrikával kapcsolatban az MNO korábban megkereste Búr Gábort, a fekete kontinens szakértőjét, aki többek között kiemelte: a földrész gyors gazdasági növekedésének gyümölcseit részben akár Magyarország is learathatja, de ehhez a magyar cégeknek meg kell találniuk a piaci lehetőségeket. A déli nyitás csak a keretrendszert, a feltételeket teremtheti meg, az „aprómunkát” már a magyar vállalkozásoknak kell elvégezni. Hozzátette: gyakorlatilag nincs olyan afrikai ország, ahol ne lenne valamilyen üzleti lehetőség.

A Latin-Amerika-szakértő felhívta rá a figyelmet, hogy a rugalmas magyar kis- és középvállalkozásoknak, például könnyűipari cégeknek a többi ágazattal szemben talán könnyebb dolga lehet, akár helyi üzemek kialakításával. A térségben ugyanis nagy hagyománya van az importhelyettesítő gazdaságpolitikának, vagyis egyszerűen megfogalmazva: importálás helyett inkább otthon állítják elő a különféle termékeket. „Az igazi az lenne, ha a magyar technológiát, szaktudást kínálnák fel, hogy a helyben található nyersanyagokból, helyben állítsák elő a terméket” – véli Szilágyi Ágnes Judit.

A szakértő nagyon fontosnak tartja a már említett hosszú távú tervezés mellett azt is, hogy a magyar cégek gondos és alapos piackutatást végezzenek, mielőtt belevágnának a latin-amerikai kalandba. Szilágyi jelezte, hogy a térséget a spanyol-portugál gyarmati múlt után leginkább a brit, majd az észak-amerikai befektetések, gazdasági kapcsolatok határozták meg, de az utóbbi évtizedeket egyre inkább jellemzi a diverzifikáció, vagyis az a törekvés, hogy minél több térséggel legyen kereskedelmi kapcsolatuk, nyitottak, ez pedig számunkra is kedvező lehet.

Érdemes ugyanakkor azt is hangsúlyozni, hogy például Brazília, mielőtt megcsinálta a maga „afrikai nyitását”, alapos háttérkutatásokat végeztetett az egyetemein, hozzájuk rendelve egy-egy afrikai célországot. Szilágyi Ágnes Judit úgy véli, nekünk is hasonlóképpen kell hozzáállnunk Latin-Amerikához, gondosan megismerve a helyi kultúrát, adottságokat és elvárásokat. Magyarország számára nem tartja járható útnak azt, amit például a kínaiak csinálnak Afrikában. Ők gyakorlatilag hermetikusan elkülönülve csak a gazdaságra koncentrálnak. Hazánknak Latin-Amerikában meg kell ismertetnie magát, a magyar kultúrát. A hazai magaskultúra bemutatása, a tudáscsere, a kétirányú egyetemi ösztöndíjprogramok, valamint a turizmus élénkítése egyértelműen kedvező lehetőségeknek tűnnek.

A déli nyitás keretében Magyarország Ecuadorban nagykövetséget és kereskedőházat is készül nyitni, míg Chilében és Peruban csak utóbbit. Szilágyi Ágnes Judit az érintett országok közül Chilét emelte ki, mint a térség egyik legfejlettebb államát, Ecuadorban és Peruban azonban viszonylag kicsi a vásárlóréteg. Azt azonban jónak tartja, hogy míg eddig Magyarország főként az Atlanti-óceán partvidékén rendelkezett képviselettel, most már az Andok-térség országai felé is igyekszünk újra nyitni. Hozzátette ugyanakkor, hogy Brazíliában, a latin-amerikai térség húzóállamában van a legtöbb lehetőség, akár azt is célszerűnek tartaná, ha a föderális berendezkedésű dél-amerikai ország több tagállamában is nyitnánk kereskedelmi képviseletet.

Ismert, múlt csütörtökön Szijjártó Péter előterjesztésben javasolta Orbán Viktor miniszterelnöknek, hogy július elsejével induljon el a déli nyitás stratégiája, amelynek fókuszában Afrika és Latin-Amerika áll. A miniszter sikeresnek nevezte a keleti nyitást, ezért indulhat el a déli nyitás politikája. Egy éven belül négy új nagykövetség – Ecuador, Etiópia, Ghána, Angola – és hat kereskedőház – Etiópia, Angola, Chile, Ecuador, Peru, Kenya – nyílik. A hétfői rendkívüli nagyköveti értekezleten Orbán Viktor is szót ejtett az új irányvonalról, mint mondta, idén még Ázsia kap nagyobb szerepet, 2016-ban viszont már az afrikai és latin-amerikai térségnek tulajdonítanak nagyobb hangsúlyt hazánk külkapcsolataiban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.