Elmaradtak a nagy kínai beruházások

Peking egységesen kezeli térségünket; Magyarország is az Új Selyemút projekt szereplőjévé válhat

Pataky István
2015. 06. 06. 5:21
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Európai körútja keretében Budapestre látogat ma Vang Ji (Wang Yi), a kínai diplomácia vezetője. Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszterrel a tervek szerint arról is tárgyalnak, hogy a kínai Új Selyemút koncepcióban Magyarország milyen szerepet játszik majd.

Salát Gergely, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészettudományi Karának docense lapunknak elmondta: Magyarországnak egyelőre nem sikerült rávenni a kínaiakat, hogy nagy infrastrukturális beruházásokat hajtsanak végre nálunk, vagy magyar államkötvényeket vásároljanak nagy mennyiségben. A Kína-szakértő ugyanakkor kiemelte, a magyar–kínai kereskedelmi forgalom, s ezen belül a magyar export az elmúlt években is szépen növekedett.

A magyar áruexport értéke a 2010-es 318 milliárd forintról 2014-re 495 milliárdra nőtt. Nagy kínai cégek – Wanhua, Huawei, ZTE, Lenovo, Sevenstar, BYD, Comlink – kisebb-nagyobb beruházásokkal munkahelyeket is teremtettek Magyarországon. Salát Gergely szerint kérdéses ugyanakkor, hogy ez a „keleti nyitás” következménye-e. Tény például, hogy legnagyobb exportőreink kínai irányba is a német autógyárak és egyéb multik, ezek eredményeit a kormány irányvonala nemigen befolyásolja. „Pozitívum viszont a gondolkodási fordulat, vagyis az, hogy Kína és Ázsia végre nálunk is felkerült a mentális térképre; illetve az oktatási és kulturális kapcsolatok fejlődése, például a sok ösztöndíjas-csereprogram. Ez utóbbiak nyilván nem fél éven belül fognak gyümölcsöt hozni, hanem inkább egy-két évtizeden belül, de biztos, hogy lesz eredményük” – fogalmazott a szakértő.

Ami a térséget illeti, a különböző gazdasági mutatók alapján a kelet-közép-európai országok együtt mozognak Kínával kapcsolatban. Magyarország súlya azonban a régióban e szempontból valamelyest csökkent, a kereskedelmi forgalmat tekintve például sokáig második volt Lengyelország mögött, mostanra azonban Csehország megelőzte – mondta Salát Gergely, hozzátéve: egyelőre őrizzük első helyünket a kínai befektetések területén, de ez elsősorban egyetlen ügyletnek, a BorsodChem felvásárlásának köszönhető, amiről még 2010 előtt született döntés.

„Peking a régió 16 államát igyekszik egy egységként kezelni, hogy ne kelljen egyenként bajlódni velük, így hasonló politikát alkalmaz mindannyiunkkal szemben. Másrészt a reálfolyamatok sokkal inkább a multik döntésein múlnak, nem a pekingi vagy a budapesti/varsói/ bukaresti politikusokon. Elég annyit megjegyezni, hogy térségünkből Kína legnagyobb beszállítója nem valamelyik ország, hanem a Volkswagen-csoport. Ezen tíz kormányfői vagy külügyminiszteri vizit se fog változtatni” – nyomatékosította a Kína-szakértő.

Arra a kérdésre, Peking számára van-e bármilyen jelentősége annak, hogy a magyar kormány vitában áll Brüsszellel, Salát Gergely azt mondta: inkább hátrány számunkra, hogy míg a kínaiaknak folyton hangsúlyozzuk, hogy az EU felé hídfőállás-, közvetítői stb. szerepünk lehet, addig gyakran nyíltan vitatkozunk Brüsszellel. Ez hitelteleníti közvetítői szerepünket, miközben Pekingben senkinek eszébe se jut, hogy piros pontot adjon nekünk egy-egy karcosabb EU-kritikus megnyilvánulás miatt. Hogy a nyugati sajtó nem épp hízelgően ír rólunk, az nem pozitívum, hanem negatívum a kínai döntéshozók szemében – mondta Salát Gergely.

Az egyetemi docens szerint az Új Selyemút, vagyis a Kelet-Ázsiát Európával összekötő utak, vasutak, vezetékek, repülőterek, logisztikai központok stb. hálózatának terve a modern kori kínai történelem legnagyobb vállalkozása lehet. „Több célja is van. Egyrészt Kínának rengeteg a befektetni való tőkéje és kihasználatlan építőipari kapacitása, az útvonal mentén kínai cégek által végrehajtott rengeteg infrastrukturális beruházás segíthet ezeket lekötni.

Másrészt Kína igyekszik mind importforrásaiban, mind piacaiban a lehető legtöbb lábon állni, hogy kevésbé legyen kiszolgáltatott” – hangsúlyozta a szakértő, aki szerint az új utak, vezetékek, piacok tömege bizonyos biztonságot ad Pekingnek, hogy ne tudja egy-egy partnere nehéz helyzetbe hozni például az olajcsap elzárásával. Salát Gergely arra is felhívta a figyelmet, hogy az Egyesült Államok újjászervezi szövetségi rendszerét Ázsiában, Kínától keletre és délkeletre; Kína így kénytelen Nyugat felé fordulni, s az amerikai befolyást nyugati nyomulással ellensúlyozni.

„Egyszerű hatalmi törekvésről is szó van: ahol én építem és működtetem az infrastruktúrát, ott én mondom meg, hogy mi merre hány méter. Mindebből mi nyerhetünk, hiszen az Új Selyemút projektnek mi is szereplőjévé válhatunk, s akár kínai infrastrukturális beruházások is megvalósulhatnak. Ami viszont már csak a távolság és a ránk jutó tőke miatt sem vezethet függéshez” – emelte ki a Kína-szakértő, hozzátéve: ilyen fejlesztés lehet az említett Belgrád–Budapest vasút is, ami az Új Selyemút részeként a Pireuszban kirakodott kínai áruk európai piacra jutását gyorsítaná fel. Emiatt jó lenne a kínaiaknak, nekünk viszont nem telne nyolc órába elvonatozni egy szomszédos ország fővárosába, így mi is jól járnánk, persze leszámítva azt, hogy a vasútépítésre felvett kínai hitelt valamikor vissza kell fizetnünk, hiszen a kínaiak sem adnak semmit ingyen.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.