Ma már szinte lehetetlen úgy vásárolnunk egy nagyobb áruházban, hogy az eladó ne kérdezné meg: van-e pontgyűjtő kártyánk, s ha nincs, szeretnénk-e ilyet. A pontszerzéshez sokszor olyan adatlapot töltetnek ki velünk, amelyen olyan kérdésekre kell válaszolnunk, melyeket még a barátainkkal sem osztanánk meg.
Magyarországon az adatbányászat és a vevői szokások vizsgálata a törvényi keretek között szabad, a kereskedők és a szolgáltatók így egyre kifinomultabb módszereket alkalmaznak, hogy alaposabban feltérképezzék a fogyasztókat.
Portálunk megkeresésére Fodor Péter, a Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Karának oktatója, több, a témához kapcsolódó projekt szakértője elmondta: a leggyakrabban úgy jutnak információkhoz a cégek, hogy mi magunk adjuk meg nekik. A legtöbb bolti akció vagy netes kampány célja ugyanis az, hogy adatbázist építsenek a vásárlókról. Erre a közelmúltból remek példa a Magyar Posta ügyfélkártyája volt, ahol a bevezetést nyereményjátékkal kötötték össze. A résztvevőknek egy igen hosszú kérdőívet kellett kitölteniük, egyebek között az érdeklődési köreikről, hobbijukról, szokásaikról is. Mindez teljesen legális, hiszen az adatainkat mi magunk adjuk meg – magyarázta a szakember.
Ettől eltér a félig önkéntes módszer, amely a netes területen jellemző: ilyenkor különböző szoftveres megoldások vagy alkalmazások elfogadásával nyomon lehet követni a felhasználók tevékenységét, hozzá lehet férni az engedélyezett adataikhoz. Ugyan ez is legális, sokan nem tudják, hogy a módszer azzal jár, hogy az adataik egy részét megosztják.
A harmadik lehetőség az adatvásárlás, így ha valaki már összegyűjtötte az adatainkat, az adott esetben el is adhatja őket egy másik vállalatnak, amennyiben korábban ehhez a felhasználó hozzájárult. Fodor Péter szerint ez utóbbi különösen jellemző a cégekről való adatgyűjtésnél, erre ma már külön vállalatok szakosodnak.
A szakember szerint hazánkban alapvetően háromféle módszer alakult ki az adatok megszerzésére. A célzott lojalitási programok, mint a Smart-, Supershop- vagy a Multipont-kártya használata után jóváírnak nekünk pontokat, amelyeket később levásárolhatunk. Azonban ezzel akár minden vásárlásunkat nyomon tudják követni, amit el is raktároznak.