De ki fog itt jövőre kéményt seperni?

Egyre nagyobb a bizonytalanság a kéményseprési iparágban. A vállalkozók ugyanis nem tudják, meddig működhetnek a lakossági piacon.

Illés József
2015. 08. 17. 8:03
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem tudják a kéménysepréssel foglalkozó vállalkozók, hogy meddig folytathatják a tevékenységüket a lakossági piacon, az önkormányzatok mikor mondják fel a velük kötött szerződéseket, és az ügyfeleiket milyen szervezet veszi majd át – nyilatkozta lapunknak a Magyarországi Kéményseprőmesterek Szövetségének elnöke. Leikauf Tibor elmondta: az eredeti tervek szerint ősszel kerültek volna át a katasztrófavédelemhez a kéménytisztítási feladatok a kéményseprő vállalkozóktól.

A parlament előtt lévő újabb törvénytervezetben viszont az szerepel, hogy január elejétől kapja meg a feladatot a katasztrófavédelem. Ez azonban már ugyancsak nem valósulhat meg, miután a kéményseprőknek fél év felmondási idő jár. Így ha ősszel elfogadja a parlament a törvénytervezetet, és az önkormányzatok szerződésbontásra kényszerülnek, a féléves felmondási idő csak tavasszal jár le.

A szakma bizonytalanságát tovább növeli, hogy néhány hete Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára arról beszélt, hogy a kéményseprést központosítani tervezik és általános állami szolgáltatássá minősítik majd. A kormány tervei szerint az országban négy-öt nagyobb állami társaság fog működni.

Az államtitkár szavai nehezen értelmezhetők – vélik hozzáértők –, mert Fónagy több állami társaságról és nem a törvénytervezetben szereplő katasztrófavédelemről beszélt, mint a jövő kéményseprőiről. Emellett a politikus 10-12 milliárdosra tette a kéményseprési piac nagyságát, miközben az iparág a szakértők szerint jelenleg csupán évi 6,5 milliárd forint körüli forgalmú.

Leikauf Tibor megerősítette: a kéményseprés tervezett ingyenessé tétele évente az átlag fogyasztóknak mindössze 1500–2000 forint megtakarítást hoz majd. A szakember megjegyezte, hogy egyes háztartások a 2013-as első rezsicsökkentési hullám óta a seprési díjon összesen csupán 260 forint körüli összeget spóroltak meg. Vagyis a lakosságnak minimális kiadás mérséklődést hoz a kéményseprési rendszer átalakítása, miközben a vállalkozókat tönkreteszi az átszervezés.

Perközösséget alkot, és az Alkotmánybírósághoz, majd a brüsszeli bírósághoz fordul a hazai kéményseprő-vállalkozások zöme, ha a parlament a jelenlegi formájában fogadja el az új, úgynevezett kéményseprési törvényt. A 47 perre készülő kéményseprőcég több más mellett a szabad vállalkozáshoz fűződő jogát próbálja majd megvédeni a bíróságokon – ismételte meg korábbi lapunknak adott nyilatkozatát Leikauf Tibor. Hozzátette: a készülő jogszabály azzal, hogy ellehetetleníti a kéménytisztítással foglalkozó vállalkozókat, mintegy 1500 ember munkáját veszi el, elfogadható magyarázat, illetve indok nélkül.

Az adófizetők zsebét ugyanakkor alaposan megterhelheti az intézkedés. Egy-egy kéményseprő megfelelő szakmai képzése jelenleg 6-7 hónapot tart, és az ilyen oktatások költsége a szakmai számítások szerint eléri a személyenkénti kétmillió forintot. Így a képzés jelentős összegű közpénzt emészt majd fel. Ehhez pedig hozzáadódik majd a sepréshez és az egyéb feladatokhoz szükséges eszközök, mérőberendezések beszerzése és a logisztikai rendszerek, például az ügyfélszolgálati irodák kialakítása is, ami további 6-6,5 milliárd forint kiadással járhat. Így az adófizetőknek összességében akár 8-9 milliárd forintjába is kerülhet a váltás. Ebbe az összegbe pedig azok az adófizetők is „beszállnak” majd, akiknek nincs is kéményük.

A kormányzat március 10-én nyújtott be törvény módosító javaslatot arról, hogy az önkormányzatoktól a katasztrófavédelem vegye át a lakossági kéményseprési közszolgáltatást. A törvény tervezet eredeti változata novembertől ingyenessé tenné a háztartások kéményeinek a kitisztítását.

Miközben zajlik az ágazat teljes átalakítása, a hatóságok idén januártól újabb teendőket írtak elő a kéményseprőknek. Az év elejétől ugyanis négy újabb szolgáltatást – levegőutánpótlás-ellenőrzést, szén-monoxid-mérést, gázbiztonsági felülvizsgálatot, illetve kazán-füstcső tisztítást – kell elvégezniük a vállalkozóknak. Mivel ezen munkák díjszabása nincs benne az árszabályozó rendeletben, a pluszdíjakkal kiegészíthetik a cégek az eddigi bevételeiket. Ez azonban csak minimális többletbevételt jelent a vállalkozóknak, ami csak a túlélésre elegendő.

Amint arról beszámoltunk: a szakág nem most került válsághelyzetbe. Az utóbbi évek során ugyanis több csapást mértek a kéményseprő szakmára a jogalkotók. Először 2013 januárjában érték el a megszorítások az üzletágat, amikor az első rezsicsökkentés keretében átalakították a díjrendszert. A következő érvágás 2013 májusában következett be, ekkor a korábbi 4000 forintról 2000 forintra csökkentette a szakhatóság a seprési tarifákat. 2013 júniusában újabb tíz- százalékos díjlefaragást írt elő a kormány a kéménytisztítással foglakozó vállalkozóknak. A kegyelemdöfést pedig a seprést végző cégek bevételeinek a 2014. márciusi megfelezése adta meg a cégeknek. Ezt úgy érte el a kormányzat, hogy a kötelező lakossági kémény felülvizsgálatok számát kettőről évi egyre mérsékelte.

A kormányzati intézkedések miatt tavalyelőtt, illetve a múlt évben számtalan kéményseprő-vállalkozás jutott csődbe. Helyükre kényszerkijelöléssel választottak szolgáltatókat az önkormányzatok, illetve a katasztrófavédelem. Ám mostanra kiderült: sokszor ez a megoldás sem működőképes, mert a kiválasztottak jelentős hányada is csőd közeli állapotba került.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.