Részben Magyarország finanszírozná az új elővárosi villamos építését Kenya fővárosában, Nairobiban – adta hírül hétvégén a kenyai média Uhuru Kenyatta elnök közleményére hivatkozva, aki korábban Máthé László Eduárd nairobi magyar nagykövettel tárgyalt a beruházásról. A cél kiépíteni egy, a főváros központi vasútállomását az elővárosokkal összekötő, több vonalból álló hálózatot, amely akár napi 300 ezer embert is képes szállítani. Az üzlet ugyanakkor még korántsem tűnik biztosnak: amiről a Külgazdasági és Külügyminisztérium (KKM) az MNO-t tájékoztatta, az annyi, hogy magyar cégek részt vesznek egy nagyobb léptékű, ipari technológiai transzferen alapuló projektben, amely a kenyai főváros tömegközlekedésének javítását célozza, a szerződések tárgyalása pedig a tervek szerint hamarosan megkezdődik.
Mindezt egyszerűbben kifejtve: az üzlet lényege az lenne, hogy egy magyarok által tervezett villamos terveit adnánk át a kenyaiaknak, a járműveket pedig magyar szakemberek segítségével az afrikai országban építenék meg. A projekt egyik főszereplője ugyanúgy a Dunai Repülőgépgyár Zrt., mint a hasonló üzlettel már korábban megkörnyékezett Etiópiában, ahol össze is rakták annak a villamosnak a prototípusát, amelyből mindkét országnak megpróbálnak eladni.
A kenyai projekt összköltsége, a járművek és a szükséges villamospályák megépítése 150 millió dollárt kóstál. A munka egy részére a pénzt az Eximbank hiteleiből biztosítanák, amely hitelek célja – ahogy azt a külügy az MNO-val is közölte – magyar cégek nemzetközi piacra jutását segíteni. „Az összköltségek kisebbik részében szerepel közvetve magyar tőke, de a teljes projekt gazdája és koordinálója egy erre a projektre összeállt magyar cégcsoport, amelyben a részt vevő szakemberek komoly afrikai tapasztalatokkal bírnak” – közölte a KKM.
Ha valóban létrejön az üzlet, az kétségkívül sok előnnyel járhat: munkahelyeket teremthet Magyarországon, a részt vevő magyar cégeknek nemzetközi referenciát jelent, Kenyának nyereséget termel, a magyar államnak pedig adóbevételt generál, a projekt sikeressége ráadásul Magyarország pozitív nemzetközi megítélését is erősítheti. Fontos megemlíteni, hogy a tervekhez képest 150 millió dollár egyáltalán nem tűnik magas összegnek.