Titkolja a külügyminiszter, hogy hány fős kínai munkáskolónia magyarországi létrehozására lehet szükség a Belgrád–Budapest-vasútvonal megépítéséhez – írja a Hír TV. Szijjártó Péter ugyanis kérdésükre csak azt hangoztatta, hogy még nem hirdették ki a tender eredményét.
A Hír TV információi szerint a magyar kabinet 2015-ben, Szucsouban vállalt kötelezettséget arra, hogy biztosítja a kínai hitelből épülő vasútvonal megépítéséhez szükséges kínai munkaerő legális magyarországi tartózkodását. Szakemberek szerint a magyar munkaerőpiacról nem lehetne megoldani a munkaerő-szükségletet, ugyanis a vasútvonal építésével párhuzamosan folyik majd a Paksi Atomerőmű bővítése is.
„A Budapest és Belgrád között megépítendő vasútvonal magyarországi szakaszára vonatkozó tender kiírása megtörtént, a tender kapcsán viszont még nem volt eredményhirdetés, tehát nem tudjuk, hogy ki nyeri meg a tendert, azonban senki semmilyen kötelezettséget nem vállalt arra, hogy más országokból ehhez a munkához kapcsolódóan úgy engedjen be munkásokat, hogy az ne a hatályos magyarországi munkavállalási és idegenrendészeti törvények betartásával történne” – fogalmazott a külügyminiszter.
A Budapest és Belgrád közötti vasútvonal újjáépítéséről Orbán Viktor korábban azt mondta: másodlagosnak tartja, hogy a beruházás „forintban hogyan térül meg”, mert az ország szempontjából az a fontos, hogy ez a szállítási útvonal hazánkon keresztülmegy, és „ez a tény önmagában felértékeli Magyarországot”, megnöveli a súlyát. A kínai finanszírozással kapcsolatban azt emelte ki, hogy így a vasúti beruházás létrejöttéhez nem kell nagy forrást kiemelni a magyar gazdaságból. Jelezte ugyanakkor: lesz még néhány ilyen nagy beruházás, és jó, ha a szükséges forrásokat nem egy összegben kell kivonni a gazdaságból, hanem kedvező kamatozású hitelből valósíthatók meg.
Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter egy interjúban a kínai áruk vámkezelésének megszerzését emelte ki a beruházás hozadékaként. Szerinte ezen az úton juthat jelentős mennyiségű kínai konténer hazánkba. „A magyar gazdaság komoly hasznot remélhet a beruházásból, hiszen ennek révén az ország meghatározó szerephez juthat az uniós és a nemzetközi kereskedelemben” – emellett pedig komoly vámbevételre is számít a tárcavezető.
Az mindenesetre Andó Gergely közlekedési szakértő szerint biztosnak tűnik, hogy a vasútépítési beruházásban magyar munkás és hozzáadott érték alig lesz.