Budapest–Belgrád-vasútvonal: Szijjártó nem árulja el, hány kínai munkás érkezhet

Csak annyit mondott, hogy még nem hirdették ki a tender eredményét.

MN
2017. 12. 08. 8:23
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Titkolja a külügyminiszter, hogy hány fős kínai munkáskolónia magyarországi létrehozására lehet szükség a Belgrád–Budapest-vasútvonal megépítéséhez – írja a Hír TV. Szijjártó Péter ugyanis kérdésükre csak azt hangoztatta, hogy még nem hirdették ki a tender eredményét.

A Hír TV információi szerint a magyar kabinet 2015-ben, Szucsouban vállalt kötelezettséget arra, hogy biztosítja a kínai hitelből épülő vasútvonal megépítéséhez szükséges kínai munkaerő legális magyarországi tartózkodását. Szakemberek szerint a magyar munkaerőpiacról nem lehetne megoldani a munkaerő-szükségletet, ugyanis a vasútvonal építésével párhuzamosan folyik majd a Paksi Atomerőmű bővítése is.

„A Budapest és Belgrád között megépítendő vasútvonal magyarországi szakaszára vonatkozó tender kiírása megtörtént, a tender kapcsán viszont még nem volt eredményhirdetés, tehát nem tudjuk, hogy ki nyeri meg a tendert, azonban senki semmilyen kötelezettséget nem vállalt arra, hogy más országokból ehhez a munkához kapcsolódóan úgy engedjen be munkásokat, hogy az ne a hatályos magyarországi munkavállalási és idegenrendészeti törvények betartásával történne” – fogalmazott a külügyminiszter.

A Budapest és Belgrád közötti vasútvonal újjáépítéséről Orbán Viktor korábban azt mondta: másodlagosnak tartja, hogy a beruházás „forintban hogyan térül meg”, mert az ország szempontjából az a fontos, hogy ez a szállítási útvonal hazánkon keresztülmegy, és „ez a tény önmagában felértékeli Magyarországot”, megnöveli a súlyát. A kínai finanszírozással kapcsolatban azt emelte ki, hogy így a vasúti beruházás létrejöttéhez nem kell nagy forrást kiemelni a magyar gazdaságból. Jelezte ugyanakkor: lesz még néhány ilyen nagy beruházás, és jó, ha a szükséges forrásokat nem egy összegben kell kivonni a gazdaságból, hanem kedvező kamatozású hitelből valósíthatók meg.

Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter egy interjúban a kínai áruk vámkezelésének megszerzését emelte ki a beruházás hozadékaként. Szerinte ezen az úton juthat jelentős mennyiségű kínai konténer hazánkba. „A magyar gazdaság komoly hasznot remélhet a beruházásból, hiszen ennek révén az ország meghatározó szerephez juthat az uniós és a nemzetközi kereskedelemben” – emellett pedig komoly vámbevételre is számít a tárcavezető.

Az mindenesetre Andó Gergely közlekedési szakértő szerint biztosnak tűnik, hogy a vasútépítési beruházásban magyar munkás és hozzáadott érték alig lesz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.