Orbán szerint másodlagos, megtérül-e a Belgrád–Budapest-vasút

A pénteki miniszterelnöki interjúból kiderült az is, lesz még ilyen, kínai hitelből megvalósuló beruházás.

MN
2017. 12. 01. 10:07
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyarország és Kína között van egy „rejtélyes, régről jövő együttműködés, amely ráadásul a magyarok keleti származása miatt még visszamegy hosszú-hosszú évszázadokra” – mondta Orbán Viktor miniszterelnök pénteken reggel a Kossuth Rádió 180 perc című műsorában, ahol egyebek mellet a közép-európai országok és a kínai miniszterelnök szerdán véget ért csúcstalálkozójáról beszélt.

A kormányfő megköszönte a fővárosiak türelmét a rendezvény lebonyolítása miatti lezárások és közlekedési káosz miatt. Szerinte nem diplomáciai eseményről volt szó, hanem a magyar gazdaság jövőjéről, és a találkozónak nagy jelentősége lehet a mindennapi gazdasági életben. A magyar–kínai kapcsolat ugyanis nem az ideológia, hanem a józan ész talaján áll – fogalmazott a miniszterelnök.

A Budapest és Belgrád közötti vasútvonal újjáépítéséről Orbán Viktor azt mondta: másodlagosnak tartja, hogy a beruházás „forintban hogyan térül meg”, mert az ország szempontjából az a fontos, hogy ez a szállítási útvonal hazánkon keresztülmegy, és „ez a tény önmagában felértékeli Magyarországot”, megnöveli a súlyát.

A kínai finanszírozással kapcsolatban azt emelte ki, hogy így a vasúti beruházás létrejöttéhez nem kell nagy forrást kiemelni a magyar gazdaságból. Jelezte ugyanakkor: lesz még néhány ilyen nagy beruházás, és jó, ha a szükséges forrásokat nem egy összegben kell kivonni a gazdaságból, hanem kedvező kamatozású hitelből valósíthatók meg.

Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter egy csütörtöki interjúban a kínai áruk vámkezelésének megszerzését emelte ki a beruházás hozadékaként. Szerinte ezen az úton juthat jelentős mennyiségű kínai konténer hazánkba. „A magyar gazdaság komoly hasznot remélhet a beruházásból, hiszen ennek révén az ország meghatározó szerephez juthat az uniós és a nemzetközi kereskedelemben” – emellett pedig komoly vámbevételre is számít a tárcavezető.

Az mindenesetre Andó Gergely közlekedési szakértő szerint biztosnak tűnik, hogy a vasútépítési beruházásban magyar munkás és hozzáadott érték alig lesz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.