Hol vannak a mai vállalkozók és vállalkozások cselekedeteit méltató hősi énekek vagy legalább a csetlés-botlásokat ábrázoló vígjátékok? Pedig a magyar vállalkozó közülünk való, népmesei figura, aki egy szál magában száll szembe a világpiac szörnyetegeivel, és a végén mégis ő vágja le a multinacionális sárkány hét fejét. Voltak persze próbálkozások a rendszerváltás után (Frici, a vállalkozó szellem, Família Kft.), de ezek – szerény meglátásunk szerint – nem versenyezhettek az elődökkel.
Bezzeg a két világháború között az akkori írók, rendezők, filmesek igazán átérezték a témát és a drámai lehetőségeket. Hogy messzire ne menjünk, mindjárt ott van minden idők egyik legnézettebb magyar vígjátéka, a Hyppolit, a lakáj. Zágon István színdarabjának alaphelyzete az a pillanat, amikor a sikeres kisvállalkozóból nagyvállalkozó lesz, de az ezzel járó társadalmi emelkedés légüres térbe katapultálja.
Ennél sokkal mívesebb alapanyagokból is készültek ám vállalkozói portrék! Például A kis cukrászda, amelyik Heltai Jenő színdarabjából lett fekete-fehér film az 1930-as, majd tévéjáték az 1980-as években. Igazi, mindennapos vállalkozói kutyaszorító ismertetésével indul a történet: az eldugott, budai utcácskában működő cukrászda csak vegetál. A cukrász bérli az üzlethelyiséget a ház tulajdonosától – a jómódú, társaságbeli szépasszonytól –, de nem tud bért fizetni. Mi több, a bérleti viszony fennállása óta egy fillért sem fizetett.
A cukrász üzleti ajánlattal érkezik: vegye meg a bérbeadó a céget a felszereléssel, és indítsa újra, immár a cukrászmesterrel mint alkalmazottal. A véletlenek és bonyolult szerelmi viszonyok eredményeként a hölgy valóban átveszi az üzletet, majd be is áll a boltba. És láss csodát, az ismeretlen kis cukrászda divatos, nagyvilági hely lesz, dől a pénz, a cukrász pedig felvillanyozódva ontja magából az újabbnál újabb tejszínhabos kreációkat. Sikersztori a javából, de igazi, élő, pest-budai figurákból.
A vállalkozói elszántság dicsérete után jöjjenek a hűséges alkalmazottak történetei. Csathó Kálmán – mára elfeledett, de korában ismert és divatos író – darabja, a Fűszer és csemege az öröklés előtt álló családi cégek gyötrelmeit ábrázolja. Az első generáció a semmiből teremtette és építette fel a divatos belvárosi csemegeüzletet, ma úgy mondanánk: saját márkás termékekkel. Igazi aranybánya – így emlegetik a családban és azon kívül is.