Láthatóan egyre többen ismerik fel a peren kívüli egyezség békés megoldásainak hasznát a fogyasztóvédelmi ügyekben is, erről tanúskodnak a Budapesti Békéltető Testület (BBT) 2018-as eredményei is. Eszerint tavaly öt százalékkal többen kértek segítséget a testület jogászaitól, ami azt jelenti, hogy csaknem kilencezer budapesti fogyasztó vette igénybe a minden megyében elérhető ingyenes szolgáltatást.
A budapesti szervezetnél tavaly az ügyek több mint ötven százaléka egyezséggel végződött. Örvendetes a fogyasztói kultúra fejlődése: úgy tapasztalták ugyanis, hogy a nagy cégek, a milliós ügyfélkörű szolgáltatók, valamint a mikro-, kis- és középvállalkozások többsége is részt vett a fogyasztóvédelmi vitarendezési eljárásokban. További fejlődés a korábbiakhoz képest, hogy az együttműködés hiánya miatt tavaly csupán 46 esetben kellett a hatóságot értesíteniük a békéltetőknek.
A békéltetők a leggyakrabban kereskedelmi jogvitában jártak el: a vásárlóknak főként a hibás termékekkel és emiatt a szavatossági, jótállási igények érvényesítésével, illetve az internetes vásárlással akadt problémájuk. Több mint kétezer ügyet tárgyaltak az elektronikus hírközlési szolgáltatások (telefon- és internet-előfizetés), a parkolási büntetések, az autópálya-matrica vagy a repülőjegy-vásárlások miatti panaszok következtében. Sűrűn előfordultak a közszolgáltatási ügyek is, idetartozott például a villamosenergia- és a földgázszolgáltatás.
– Pénzügyi problémák is foglalkoztatták a testület tagjait: például a fogyasztói csoportokkal és a hallgatói hitelekkel kapcsolatban fordult elő több eset, emellett jellemzők voltak az építőipari szolgáltatásokkal kapcsolatos ügyek is, ezek legtöbbje kivitelezési szerződésekhez kötődött, illetve lakásfelújítások miatt merültek fel – közölte lapunkkal Kolyvek Antónia, a BBT szóvivője. Mint mondta, terjed a békésebb eljárás iránti igény, egyre több tudatos fogyasztó ismeri fel, hogy a közvetlen és gyors jogi segítséggel a felek elkerülhetik a bírósági hercehurcát. Érdemes tudni, hogy a békéltető testület dönt a határon átnyúló online vitákban is, az alternatív vitarendezési ügyekben, és segíti a fogyasztókat, cégeket az uniós békéltető honlap használatában is.