Ezekben a napokban kezdődhet meg a BMW debreceni autógyára telephelyének előkészítése. A város északnyugati gazdasági övezetének infrastruktúráját a Market Építő Zrt. alakítja ki, a cégnek 2019 őszéig kell végeznie a beruházás első, majd 2020 áprilisáig a második ütemével. Kétmillió négyzetméteren stabilizálják a talajt, valamint 1,6 millió köbméter töltést építenek.
A munkálatok megkezdése azt jelenti, hogy ha beindul az üzem, akkor – a termelés felfutása után – évente 150 ezer járművel növekszik a hazai autóipar kapacitása.
Hasonló nagyságrendű növekedést várhatunk a bajor márka nagy riválisától, a Mercedestől, amely már belekezdett kecskeméti gyárának bővítésébe. Nem egyszerű bővítésről, hanem a gyár második üteméről van szó, és ha – várhatóan jövőre – befejeződik az építkezés, az üzemben a jelenleginél 150 ezerrel több személyautó készül majd.
A két német prémium márka együtt 300 ezer egységgel emeli majd meg a hazai autóipari kibocsátást, amely tavaly a European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) piaci jelentése szerint 461 ezer volt. Látható, hogy a várható növekmény több mint felével, 760-770 ezerre emeli a magyar személyautó-gyártás összmennyiségét. Ezzel szintet lép a magyar kapacitás, és a jelenlegi toplistán megelőzhet olyan európai középhatalmat is, mint Olaszország.
Az ACEA adatai szerint a legnagyobb gyártók Németország 4,9 millió egységgel, Spanyolország 2,1 és Franciaország 1,6 millióval, míg a negyedik Nagy-Britannia 1,5 millió darabbal, majd következik Csehország 1,4 millió, valamint Szlovákia egymillió gyártott gépkocsival.
A milliósok klubját követi Itália (682 ezer), Románia (471 ezer) és Magyarország. Hazánk jelenleg a 9. helyen áll, míg a tizedik Lengyelország (364 ezer). Magyarországon egyébként tavaly 3,7 százalékkal csökkent a termelés, ennek oka elsősorban a VW-csoportot negatívan érintő teszteljárás, a WLTP-szabályozás változása.
Az unió új, a valós üzemanyag-fogyasztási adatokat jobban tükröző mérési metódust vezetett be, de a piacvezető német vállalatcsoport nem készült fel időben a motorjainak a hitelesítésére, ezért sok gépkocsi maradt a gyárudvarokon.