Biztosítás nélkül robognak

Sok probléma forrása, hogy a robogók azonosító jelzés nélkül vesznek részt a közlekedésben, ezért akár szabálytalankodnak, akár balesetet okoznak, nem lehet őket felelősségre vonni. Ez a védettségük magyarázza, hogy túlnyomó többségük nem köt kötelező felelősségbiztosítást, holott kis értékű járművel is lehet több millió forintos kárt okozni. A robogók rendszám nélküli közlekedése hungarikum.

2019. 04. 17. 13:36
Átsuhannak a dugókon, és senki nem tudja, ki vezeti a járművet Fotó: Teknős Miklós
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A jó idő beköszöntével ismét előkerülnek a garázsokból a robogók. Napjainkban már mintegy 600 ezer robogó közlekedik Magyarországon, ezek közül azonban csak minden ötödikre, alig több mint százezerre fizetnek rendszeresen kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást (kgfb) a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségének (FBAMSZ) becslése szerint.

A szövetség arra hívta fel a figyelmet lapunknak küldött levelében, hogy a kategóriá­tól és lakhelytől függően 3-5 ezer forint éves díj kifizetésével a robogótulajdonosok mind a közúti igazoltatás során kirótt mulasztási bírságnak, mind pedig a közúti baleset során okozott kár megtérítésének kockázatát ki tudják küszöbölni. A tulajdonosok jelentős része jóhiszeműen mulaszt, feltételezve, hogy csak a rendszámmal ellátott járművek esetében kötelező kgfb-t kötni. Azonban a kötelezettség minden olyan segédmotoros kerékpárra is kiterjed, amely részt vesz a közúti forgalomban. Ezekre rendszám híján alvázszámra kötnek kötelezőt a biztosítók, a biztosítás meglétét jól látható helyre kiragasztott matrica igazolja. A járművek előtörténetét sehol nem vezetik.

Átsuhannak a dugókon, és senki nem tudja, ki vezeti a járművet
Fotó: Teknős Miklós

Az elmulasztott kötelező későbbi megkötése nem jár visszamenőleges kötelezettségekkel, fedezetlenségi díjat sem kell fizetni, mint a gépkocsik vagy motorok esetében – mondta Cselovszki Zsolt, az FBAMSZ elnökségi tagja. Igazoltatáskor a rendőrök csakis azt vizsgálják, hogy az adott időpontban a járműnek van-e biztosítása. Ami azonban a megkötés előtt keletkezett károkra értelemszerűen nem kínál fedezetet.

Eközben a robogók által okozott károk átlagos összege gyorsan emelkedik. A jegybank legutóbb kiadott biztosítási statisztikái szerint a 12 kW alatti teljesítménykategóriában 424 ezer, míg a 13-35 kW közötti kategóriában 478 ezer forint volt a balesetek során kifizetett átlagos kártérítés. Ugyanakkor személyi sérülés esetén a kárösszeg könnyen elérheti a többmilliós szintet is, biztosítás hiányában a károkozó mindezt saját zsebből téríti. A károsultaknak ilyenkor a Magyar Biztosítók Szövetsége kártalanítási számlája térít, mielőtt az összeget behajtaná a károkozón.

Európában egyedülállónak számít, hogy a robogóknak nincs semmilyen jól látható azonosító jelük. A rendszám bevezetése ebben a kategóriában számos előnnyel járna. Jelentősen javulna a biztosításkötési arány. Másrészt cserbenhagyás esetén könnyebben azonosíthatóvá válnának a balesetet, kárt okozó járművek.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.