A repülőgép hajtóművei barátságosan duruzsoltak, az utasok szundikáltak vagy beszélgettek. A nyaralókat szállító gép az Atlanti-óceán felett repült, hogy a Kanári-szigeteken landoljon. Egyvalaki volt csak, aki nem tudott önfeledten olvasgatni: egy szabadnapos pilóta, aki elfehéredő ujjakkal szorította az ülés karfáját. Egyedül ő tudta, hogy a jelentős ellenszél miatt kétséges, kitart-e a kerozin Teneriféig. (Végül a járat egy útba eső szigeten megszakította útját, és tankolt. A pilóta csak ezek után mesélte el nekem, miért aggódott.) A repülőjáratok indulása előtt a szakemberek komoly számításokat végeznek, mennyi üzemanyagot kell vételezni. A kevesebb kerozin ugyanúgy gondot okoz, mint a több: az első esetben korábban le kell szállni, az utóbbi esetében a többletsúly többletfogyasztást okoz. Bizonyára sokan emlékeznek még, hogy tavaly nyáron az egyik fapados társaság nem vitte magával a feladott poggyászok egy részét, mert a kerozin mennyisége nem lett volna elég a célállomásig.
A fentiekből is látszik, hogy a repülőgépek terhelésének pontos kiszámítása milyen fontos. Egy brit technológiai startup éppen ezért nemcsak a poggyász súlyát kívánja megmérni a repülés előtt, hanem az utasok testsúlyát is. A cél az, hogy biztonságosabbá tegyék az utazást, ugyanakkor hatékonyan csökkentsék a légitársaságok üzemanyag-költségeit, valamint a károsanyag-kibocsátást, vagyis a repülés szén-dioxid-lábnyomát. A fuvarozók üzemeltetési költségei minden, a fedélzeten elhelyezett tárgy esetében emelkednek, a táskáktól a laptopokig és a könyvekig. Minél nehezebb egy repülőgép, annál több üzemanyagot éget el. Ezért fontos, hogy a légitársaságok pontosan kiszámítsák a felszállás előtt, mennyi súlyt szállítanak a fedélzeten. És ez egyaránt vonatkozik az utasokra és a rakományra is.
A legtöbb légitársaság jelenleg az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (European Aviation Safety Agency) átlagszámait használja a terhelés kiszámításához, ami 88 kilogramm a férfiaknál, 70 a nőknél, és 35 a gyermekek esetében, ehhez jön még a poggyász – olvasható a www.lonelyplanet.com cikkében. De ezek a becslések általában magasabbak, mint a valóságos terhelés. Roy Fuscone, a brit technológiai startup, a Fuel Matrix vezérigazgatója szerint ha a légitársaság tudná, hogy a valós terhelés kisebb az átlag alapján számítottnál, akkor megengedhetné magának, hogy kevesebb üzemanyagot vigyen magával egy adott útra.